پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

دست کوتاه خریداران ضایعات مازندران از افزایش سهمیه سوخت دولتی

0

طبق مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه، سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین برای همه وسایل نقلیه بنزین‌سوز از بامداد روز جمعه ۲۴ آبان ماه آغاز شد . براساس مصوبه این شورا سهمیه سوخت خودروهایی که در کارت خودرو دوگانه سوز قید شده ۳۰ لیتر درماه، خودروهای تک سوز ۶۰ لیتر درماه است و خودروهای مربوط به دستگاه‌های اجرایی بدون سهمیه و باقیمت آزاد محاسبه می‌شودو همچنین سوخت موتور سیکلت ها ۲۵ لیتر در ماه است.  

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، قیمت بنزین معمولی سهمیه‌ای هر لیتر یکهزار و ۵۰۰ تومان و قیمت بنزین معمولی غیرسهمیه‌ای به ازای هر لیتر سه هزار تومان و همچنین قیمت بنزین سوپر هر لیتر سه هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است.

در میان تب و تاب تلاش برای گرفتن سهمیه بیشتر بنزین دولتی برای آنهایی که حرفه شان به این سوخت وابسته است برخی مشاغل که کمتر نامی از آنها برده می شود که از جمله انها خریداران  ضایعاتی هستند.

هریک از مشاغل از صیادان گرفته تا رانندگان تاکسی های اینترنتی در فهرست برخورداران از سهمیه بیشتر سوخت بنزین قرار گرفته اند اما خریداران ضایعات، آنهایی که سوار بر موتور و وانت شهر به شهر و روستا به روستا تردد می کنند و با خرید وسایل کهنه و بازیافتی نظیر کاغذ، شیشه، آهن، پلاستیک و انتقال  به کارخانه های بازیافت، بدین نحو این وسایل را بار دیگر وارد چرخه استفاده مجدد قرار می دهند از این مساله عقب مانده اند.

جویبار کانون فعالیت شاغلان این حرفه در استان های شمالی و ۲۲ شهرستان مازندران به شمار می رود به طوریکه بنا به اعلام منابع رسمی حدود ۲۰۰ واحد به تعداد یک هزار نفر از شهروندان جویباری در این حرفه مشغول به کار هستند که البته از این میان ۹۰ واحد پروانه کسب گرفتند و ۳۰۰ نفر در این تعداد واحدها مشغول به کار هستند.

با توجه به مدل فعالیت و کار کردن این افراد که به صورت تردد در مناطق مختلف  با وسایل نقلیه است، سوخت بنزین مورد تقاضای تمامی این افراد  است.

بنا به گفته شاغلان در زمینه خرید ضایعات، باک هر دستگاه خودروی وانت ظرفیت حدود ۴۵ لیتری دارد که با هر باک مسیر یکصد کیلومتری را می توانند طی بکنند و همچنین باک هر دستگاه موتور سیکلت ظرفیت ۱۰ لیتری دارد که با این میزان سوخت می تواند مسیری بیش از یکصد کیلومتری را طی بکند.  

با این اوصاف و پیمایش بیشتر از میزان سوختی که  در نظر گرفته شده، باعث شده تا حرفه و شغل افرادی که سالها در آن مشغول به کار هستند با دست و انداز در ادامه مسیر مواجه شود.

رضا یکی از این شهروندان جویباری که در زمینه خرید ضایعات و حمل آنها به کارخانه های بازیافت فعالیت می کند و می گوید: در مدت ۲ دهه فعالیت در شغل خرید ضایعات با سختی ها و مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم کرده تا بتواند از این طریق درآمدی برای گذران زندگی خانواده اش کسب کند.

وی درباره سختی های فعالیت خود گفت : اینکه در روزهای سرد زمستان و تابستان گرم ساعت ها پشت فرمان ماشین از این شهر به آن شهر می رویم تا ضایعات خریداری بکنیم تنها بخشی از سختی های این کار است.

رضا که پدر ۲ فرزند است، افزود : هرچند در خصوص افزایش قیمت بنزین نمی توان سخنی گفت و تصمیم کشوری است و همگام تابع آن هستیم ولی درباره سوخت مورد نیاز افرادی که همچون من در زمینه خرید ضایعات کار می کنند این میزان سوخت جوابگو نیست.

وی که با یک دستگاه موتور سیکلت در این حرفه مشغول به کار است، ادامه داد : برای خرید و جمع کردن ضایعات به شهرهای همجوار ساری و قائمشهر هم می روم و روزانه سه لیتر بنزین مصرف می کنم.

رضا عنوان کرد : با توجه به اینکه کسب درآمد من به فعالیت روزانه ام وابسته و از سوی دیگر ماندن در این شغل نیز به سوخت موتورسیکلت من وابسته است، سهمیه در نظر گرفته شده جوابگوی یک سوم از ماه را نمی کند.

وی گفت: با توجه به مصرف روزانه سه لیتر بنزین، برای فعالیت سی روزه به ۹۰ لیتر بنزین نیاز دارم در حالیکه تنها ۲۵ لیتر بنزین به صاحبان موتور سیکلت تعلق می گیرد.

جواد نیز برای خرید ضایعات به درب منازل شهروندان ساروی و سوادکوهی می رود، گفت: با توجه به فاصله حدود ۷۰ کیلومتری جویبار تا پل سفید در شهرستان سوادکوه، میزان مصرف بنزین خودرویم که وانت است، بالا است.

وی افزود : سهمیه ۶۰ لیتری بنزین تنها جوابگوی روزهای اندکی از یک ماه است و این مساله بر روی وضعیت کاری و درآمد من تاثیر گذاشته است.

این شهروند جویباری گفت : بدلیل همین کمبود بنزین اختصاصی و بالا بودن قیمت بنزین غیریارانه ای و عدم توان پرداخت هزینه های بالا سوخت باعث شده تا روزهایی از ماه را بیکار و خانه نشین باشم.

وی که خود را یکی از افراد دارای پروانه کسب خرید و فروش ضایعات معرفی می کند، از مسئولان امر خواست تا در تخصیص افزایش بنزین به خودروهایی که در این زمینه فعالیت می کنند اقدام نمایند تا مشکلات در مسیر فعالیت آنان برطرف شود.

مراجعات بنزینی خریداران ضایعات

جویبار از دیرباز به عنوان مهد و کانون فعالیت خریداران ضایعات در استان مازندران به شمار می رود که بنا به اعلام رییس اتحادیه خریداران ضایعات این شهرستان، ۲۰۰ واحد صنفی به تعداد یک هزار نفر در این زمینه فعالیت می کنند که البته از این میزان ۹۰ واحد با طی کردن مسیرهای اداری  پروانه کسب خود را از سازمان صنعت ، معدن و تجارت دریافت کردند.

حسین یعقوبی به خبرنگار ایرنا گفت: به طور مستقیم حدود ۳۰۰ نفر در این واحدهای صنفی مجاز مشغول فعالیت هستند و حرفه اصلی آنها خرید ضایعات و انتقال آن به مراکز بازیافت می باشد.

به گفته رییس اتحادیه خریداران ضایعات جویبار این افراد با خریداری ضایعات از شهرستان ها و استان های همجوار و حتی تهران، روزانه سه تن ضایعات را وارد این شهرستان می کنند و در مراکزی که دارند تفکیک این ضایعات را انجام می دهند و آنها را به کارخانه های بازیافت و تبدیل ارسال می کنند.

وی ادامه داد : این افراد که غالبا از اقشار ضعیف و کم توان مالی به شمار می روند با حداقل امکانات که همان وانت و یا موتوری در اختیار دارند به این کار مشغول هستند.

یعقوبی از افزایش قیمت بنزین به عنوان مساله ای که توانسته فعالیت شاغلان در این حوزه را تحت تاثیر قرار بدهد نام برد و  گفت : بنزین به عنوان اصلی ترین سوخت خودروی این افراد است و آنها برای جمع آوری ضایعات روزها کیلومترها مسیر بین شهرها را طی می کنند تا ضایعات را از درب منازل شهروندان و کسبه ها خریداری بکنند .

وی ادامه داد : اما بنزین یارانه ای به میزان ۲۵ لیتر برای موتور سیکلت و ۶۰ لیتر برای وانت در ماه جوابگوی فعالیت شاغلان در این بخش نیست و آنها در این روند کاری خود با معذوریت و محدودیت مواجه شده اند .

رییس اتحادیه خریداران ضایعات جویبار تاکید کرد : با توجه به اینکه بخش عمده ای از فعالیت این گروه به بنزین وابسته است و درنظر نگرفتن بنزین یارانه ای برای این گروه باعث شده تا عملا این افراد روزهایی از ماه را بیکار باشند و این مدت را در منزل سپری بکنند .

وی با اشاره به سابقه بیش از ۲ دهه ای شغل خرید ضایعات در مازندران گفت : مدتی بعد از اجرای طرح سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین ، هر روز تعدادی از افراد شاغل در این حرفه به اتحادیه ضایعات جویبار مراجعه می کنند و درخواست دارند که برای افزایش سهمیه بنزین آنها اقدام و پیگیری شود . 

یعقوبی ادامه داد : هرچند موضوع افزایش سهمیه بنزین ، وانت هایی که در بخش باربری فعالیت می کنند مطرح شده است اما این موضوع عینیت نیافته است و همچنان خریداران ضایعات آنهایی که وانت دارند در انتظار تحقق این موضوع هستند .

وی گفت : همچنین بخش دیگری از خریداران ضایعات را که موتورسواران تشکیل می دهند در وضعیت ناخوشایند قرار دارند چرا که در افزایش سهمیه ها اصلا لحاظ نشده اند .

به گفته یعقوبی ، با توجه به مشکل ساز شدن این مساله قرار است طی نامه ای این موضوع به مسئولان شرکت نفت و سازمان صنعت گزارش شود تا چاره ای برای رفع مشکل بیندیشند و رای زنی برای افزایش سهمیه سوخت این افراد لحاظ شود .

پیگیری برای اختصاص سهمیه بیشتر بنزین از کانال های مربوطه

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه ساری با  اشاره به اینکه در موضوع سهمیه بندی بنزین برخی مشاغل نادیده گرفته شده اند، گفت : ازجمله این مشاغل، افرادی است که در زمینه خرید ضایعات در سطح شهرها و روستاهای مازندران و حتی استان های دیگر کشور فعالیت می کنند.

سبحان رجب پور افزود: این افراد که از طریق موتورسیکلت و وانت در سطح مناطق تردد می کنند و خرید ضایعات را انجام می دهند در طول روز مسافت های طولانی را طی می کنند تا بتوانند در این زمینه کسب درآمد بکنند.

مدیرشرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ساری با اشاره به اینکه در تصمیمات اخیر، مالکان وانت که از سوی اتحادیه های مورد نظر تایید شده اند از سهمیه سوخت بیشتر برخوردار می شوند، گفت : تاکنون این سهمیه اضافی برای انها لحاظ نشده است.

سبحان رجب پور افزود: خریداران ضایعات از مشاغلی به شمار می رود که در استان مازندران افراد متعددی در این حرفه مشغول به کار هستند و در حال حاضر در لیست مشاغلی که نیاز به سهمیه بنزین بیشتر دارند ، قرار نگرفته اند.

وی اضافه کرد: پیش از این ماهیگیران که بخاطر قایق با مشکل سوخت مواجه بودند با نامه نگاری و پیگیری هایی که از طریق اتحادیه و سازمان شیلات انجام دادند توانستند از سهمیه سوخت بیشتر برخوردار شوند .

به گفته مدیر شرکت ملی نفت ساری ، خریداران ضایعات به عنوان صنفی که زیر مجموعه سازمان صنعت ، معدن و تجارت است می بایست درخواست خود را برای افزایش سهمیه ارائه بکنند تا تصمیم گیری کشوری برای این منظور انجام شود .

بنا به گفته رییس اداره اصناف سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران بیش از یکصد واحد صنفی از قبیل عمده و خرده فروشی ضایعات پلاستیکی، قراضه آهن، عمده فروشی ضایعات چوب و  بازیافت صنایع فلزی در این استان جواز کسب دارند که بیشترین این تعداد در شهرستان جویبار فعالیت می کنند .

علی قاسمی افزود : افرادی که در این زمینه فعالیت می کنند با تردد در مناطق مختلف مبادرت به جمع آوری ضایعات می کنند و با انتقال آنها به کارخانه های بازیافت در چرخه تولید مجدد آنها فعالیت دارند .

وی با اشاره به اینکه سهمیه بندی بنزین بر روی برخی مشاغل که به سوخت وابسته است می تواند تاثیر بگذارد، ادامه داد : تاکنون مکاتبه و پیگیری یکی از این مجموعه ها که در زمینه اتومبیل کرایه فعالیت دارد انجام شده که منتج به آن شد تا با در اختیار قرار دادن فرم به اتحادیه مورد نظر و ثبت فهرست اسامی، از طریق مرکز اصناف این کار پیگیری شود.

رییس اصناف مازندران درباره سوخت مورد نیاز خریداران ضایعات نیز گفت: با درخواست از سوی اتحادیه خریداران ضایعات که در شهرستان جویبار مستقر است مکاتبات برای درخواست افزایش سهمیه بنزین انجام می شود تا از طریق مسئولان مربوطه در حوزه سوخت این مشکل بررسی و راهکار لازم ارائه شود .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.