پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تب و تاب 100 روزه کرونا در مازندران/ از شرایط تثبیتی تا عادی‌سازی کرونا در مازندران

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، چه کسی فکرش را می‌کرد که دیدوبازدید نوروزی تلفنی شود، چه کسی فکرش را می‌کرد مدرسه‌ها تعطیل شود و همه فکرهای دیگری که با آمدن کرونا اتفاق افتاد؛ درواقع کرونا با آمدنش ناممکن‌ها را ممکن کرد.

دوم اسفند ماه بود که خبر دو مورد مشکوک به کرونا در بابل پیچید و خیلی زود این خبر به گوش همه افراد رسید البته ناگفته نماند از زمانی‌که بحث شیوع کرونا در چین مطرح شد نگرانی‌ها در میان مردم وجود داشت با این خبر مردم این بیماری را خیلی به خود نزدیک دیدند.

 

در کنار توصیه و تاکیدهای بهداشتی در روزهای ابتدایی موضوعی که جالب توجه بود خیلی زود با کمبود ماسک و موادضدعفونی و بهداشتی مواجه شدیم  که در کنار آن برخی خواستند شرایط را به نفع خود تغییردهند که گروه‌های جهادی پا به میدان شدند گروه به گروه، محله به محله حتی خانه به خانه مهربانی را ماندگار کردند طوری‌که دیگر مشکلی به عنوان کمبود ماسک به چشم نیامد.

 

اما موضوعی که مازندران را نگران کرد حضور مسافران بود چراکه این استان سرسبز که قبلا در تعطیلات شاهد حضور مسافران بودیم در سال‌های اخیر دیگر روزهای تعطیل و غیرتعطیل ندارد و با ادامه هشدارهای کرونایی خیلی‌ها کوله‌بار سفر را بستند و راهی شمال شدند، باتوجه به امکانات محدود درمانی خیلی زود مازندران در وضعیت هشدار قرار گرفت و حتی بحث احداث بیمارستان صحرایی مطرح شد و جاده‌های استان برای تردد غیربومیان مسدود شد.

 

باوجود اینکه در طرح فاصله‌گذاری اجتماعی اعلام شد به صورت جدی عمل خواهیم کرد اما باز هم روزانه خودروهایی زیادی هم جریمه می‌شدند و هم برگشت داده می‌شدند و با تعطیلات نوروز و سیزده بدر نگرانی‌ها بیشتر شد که از مسافرت‌ها پرهیز شود.

 

این ماجرا در تعطیلات عیدفطر هم تکرار شد و باوجود اینکه مسؤولان در ارتباط با پرهیز از سفر به شمال هشدار داده بودند اما باز هم شاهد حضور مسافران بودیم درست است کاهش 27 درصدی ترددها را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کردم اما مازندران در ردیف دومین استان پرتردد کشور قرار گرفت.

در این راستا کسب و کارها تعطیل شد و این خانه‌نشینی موجب شد خیلی‌ها در تامین معاش خود با مشکل مواجه شوند که در این زمینه و با توجه به فرا رسیدن ماه مهمانی خدا، بحث کمک‌های مومنانه مطرح شد که باز هم مردم ما ثابت کردند مهربانی دل می‌خواهد نه دلیل و باز هم همنوعان‌شان را تنها نگذاشتند به‌طوری‌که توزیع کمک‌های مومنانه حتی به دورافتاده‌ترین روستاها هم رسید.

 

از روزهای پایانی سال گذشته بعد از درنظر گرفتن شرایط مقرر شد مدارس از 27 اردیبهشت ماه امسال بازگشایی شوند البته طی این مدت درس و کلاس تعطیل نشده بود و معلمان در این مدت در فضای مجازی کار تدریس را به دش کشیدند تا دانش‌آموزان از تحصیل بازنمانند.

باتوجه به گزارش‌های میدانی به نظر می‌رسد کرونا هم دیگر برای برخی مردم عادی شده چراکه جمعیت ماسک‌پوشان و دستکش‌پوشان کاسته شده و برخی به هوای گرمای هوا تصور بر این است که کرونا با گرمای هوا دیگر نگران‌کننده نیست و با این تصورات خود را دلگرم می‌کنند درحالی‌که باید بدانند همچنان نگرانی‌ها وجود دارد.

 

درحالی که شرایط به سمت عادی پیش می‌رود و بعد از بازگشایی مدارس رستوران‌ها و مشاغل پرخطر فعالیت خود را آغاز کردند مازندران درگیر وضعیت قرمز و زرد است.

دکتر سیدعباس موسوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این‌باره اظهار کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته تعداد ۴۵ بیمار مشکوک به کرونا بر اساس تشخیص بالینی در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سطح استان بستری شدند  و در همین مدت تعداد ۴۲ نفر از افراد مشکوک بستری شده، از بیمارستان‌ها مرخص شدند و  تکمیل روند درمانی خود را در منزل ادامه خواهند داد.

 

وی افزود: همچنین هم اکنون ۲۳۴ نفر بیمار مشکوک به ویروس کرونا با علائم تنفسی حاد مشکوک به کرونا براساس تشخیص بالینی در این مراکز بستری هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه وزیر بهداشت در تماس تلفنی با وی ، از تلاش های مجموعه مدیریت و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی مازندران در مبارزه با کروناویروس قدردانی کرد و گفت: همچنان تاکید بر رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم و اصناف مانند رعایت فاصله فیزیکی، استفاده از ماسک، ضدعفونی دائم سطوح، شست‌وشوی دست‌ها هر یک ساعت یکبار و پرهیز هموطنان از سفرهای غیرضرور به استان مازندران است.

 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در پاسخ به این سؤال که آیا مازندران در وضعیت قرمز بیماری قرار گرفته است، تصریح کرد: براساس گزارش‌ها استان مازندران در شرایط تثبیتی بیماری قرار دارد.

حسین حسن‌نژاد افزود: وضعیت استان در ارتباط با بیماری کرونا زرد بوده و تاکید بر رعایت مسائل بهداشتی و قرنطینه‌ای است.

 

به گزارش فارس، براساس شنیده‌ها باتوجه به حضور مسافران در تعطیلات تاثیر آن را پایان هفته در بحث ابتلا به ویروس کرونا خواهیم دید که امیدواریم مازندران در وضعیت قرمز بیماری قرار نگیرد.

 /86034/ج/و


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.