پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تأمین اجتماعی؛ گسترش خدمات زیر سایه افزایش هزینه‌ها

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا، ۲۵ تیر در سالنامه رسمی کشور، روز «بهزیستی و تأمین اجتماعی» ثبت شده‌ است. اما توجه به حوزه بهزیستی در این روز و هفته معمولاً بیشتر از بخش تأمین اجتماعی است. در حالی که گستره و اهمیت فعالیت‌ها و خدمات سازمان تأمین‌اجتماعی بخش زیادی از جامعه را در بر می‌گیرد و ارتباط نزدیک‌تری با زندگی روزمره مردم دارد.

در حال حاضر بیش از ۴۳ میلیون نفر از جمعیت کشور زیر پوشش سازمان تأمین اجتماعی قرار دارند و از خدمات این نهاد استفاده می‌کنند که بیش از ۵۰ درصد جمعیت کشور را شامل می‌شود. در مازندران نیز اکثریت جمعیت ساکن استان زیر چتر خدمات و حمایت‌های تأمین اجتماعی قرار دارند.

به گفته معاون امور بیمه‌ای اداره کل تأمین اجتماعی مازندران، از جمعیت ۳ میلیون و ۲۸۹ هزار نفری این استان بیش از یک میلیون و ۹۱۰ هزار نفر زیر پوشش تأمین اجتماعی قرار دارند که شامل بیمه شده اصلی، افراد تحت تکفل و مستمری بگیران هستند.

حسن فلاح با بیان اینکه بیش از ۵۸ درصد جمعیت استان زیر پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند، گفت: از این تعداد حدود ۶۴۷ هزار و ۲۰۰ نفر بیمه شده اصلی هستند و ۱۴۱ هزار نفر هم مستمری‌بگیر داریم که ماهانه از سازمان تامین اجتماعی حقوق می‌گیرند.

خرج بالاتر از دخل
وی در مورد نسبت پشتیبانی کنونی تأمین اجتماعی در کشور و استان اظهار داشت: یکی از شاخص‌های مهمی که در کارآمدی سازمان‌های بیمه اجتماعی نقش دارد نسبت پشتیبانی است. اگر تامین اجتماعی را ترازو در نظر بگیریم، یک کفه آن را بیمه‌شدگان و کفه دیگر را مستمری‌بگیران تشکیل می‌دهند. بیمه شدگان به عنوان ورودی منابع مالی حق بیمه می‌دهند و مستمری بگیران هم به عنوان خروجی مجموعه حقوق دریافت می‌کنند.

این مسئول خاطرنشان کرد: رقم کشوری این شاخص زمانی در سال‌های نخست تشکیل تامین اجتماعی یعنی در سال‌های دهه ۵۰ و ۶۰ حدود ۲۴ به یک بود. یعنی در کشور به ازای ۲۴ نفری که حق بیمه می‌پرداختند به یک نفر مستمری پرداخت می‌شد. اما این شاخص امروز در کشور ۴.۹ است. یعنی به ازای هر ۴.۹ نفر که حق بیمه‌شان پرداخت می‌شود، یک نفر مستمری دریافت می‌کند. این وضعیت نشان می‌دهد که نسبت پشتیبانی تأمین اجتماعی ضعیف شده است.

معاون امور بیمه‌ای اداره کل تأمین اجتماعی مازندران درباره نسبت پشتیبانی تأمین اجتماعی در این استان گفت: در استان مازندران به علت قدمت تأمین اجتماعی به ویژه در شهرهایی مانند قائمشهر و بهشهر که صنعت نساجی آن‌ها از چند دهه پیش فعال بود و کارگر داشت، این نسبت پشتیبانی ۴.۶ است. یعنی پایین‌تر از میانگین کشوری و به ازای هر ۴.۶ نفر بیمه شده، یک نفر مستمری‌بگیر داریم. همین وضعیت سبب شده که در سال ۱۳۹۷ نسبت منابع به مصارف‌مان منفی باشد. مقدار کل منابع تأمین اجتماعی مازندران در سال گذشته حدود ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان و مصارف‌مان ۳ هزار ۸۰۰ میلیارد تومان است. به عبارت ساده‌تر میزان دریافتی کمتر از پرداختی است.

فلاح خاطرنشان کرد: با تمامی این تفاسیر سازمان تامین اجتماعی بر اساس اهداف و رسالتی که مطابق اصل ۲۹ قانون اساسی و خود سازمان دارد، در سراسر کشور و به ویژه در مازندران از هیچ گونه خدماتی که طبق قانون به عهده ما گذاشته شده کم نگذاشت و در خدمت بیمه شده‌ها و کارفرمایان هستیم.

عبور از پرونده‌های کاغذی
این مسئول از برقراری پرونده بیمه‌ای بیش از ۱۱۰ هزار واحد کارفرمایی فعال در استان مازندران خبر داد و افزود: واحد کارفرمایی شامل یک واحد با یک نفر بیمه شده و مجموعه بزرگی مانند کاله یا چوب و کاغذ می‌شود. همه این واحدها باید هر ماه برای پرداخت لیست بیمه به شعب تأمین اجتماعی مراجعه می‌کردند اما برای کاهش هزینه‌ها و ساده‌سازی ارائه خدمات، ابلاغ الکترونیکی طی سال‌های اخیر در دستور کار تأمین اجتماعی قرار گرفته و همچنان در حال انجام است.

وی یادآور شد: تا پیش از اجرای این طرح مدیران اداری واحد کارفرمایی بزرگ با چندصد یا چند هزار نیرو باید هر ماه روی کاغذهای چند متری نام‌ها را می‌نوشتند و تامین اجتماعی باید در زمانی طولانی اطلاعات را ثبت و پس از آن هم این اسناد را نگهداری می‌کرد. این فرآیند علاوه بر هزینه مصرف کاغذ، طولانی شدن فرآیند رسیدگی و ثبت و همچنین رفت و آمد به شعب، برای بیمه‌شدگان نیز می‌توانست گاهی به خاطر طولانی شدن فرآیند چالش‌هایی ایجاد کند. اما الکترونیکی شدن پرونده‌ها تحولی بزرگ در ارائه خدمات تأمین اجتماعی است و انقلابی در این حوزه محسوب می‌شود.

فلاح از آغاز فرآیند الکترونیکی کردن پرونده‌های تأمین اجتماعی در مازندران خبر داد و گفت: این کار پس از شروع به کار در برخی استان‌ها از سال گذشته، در مازندران توسط همکاران ما در شهرستان‌های مختلف از ابتدای خرداد آغاز شده در حال انجام است.

این مسئول افزود: بیش از ۶۴۷ هزار نفر بیمه شده اصلی در مازندران داریم که پرونده همه آنها در بایگانی موجود است. حجم پرونده‌ها گاهی به ۱۰۰ تا ۲۰۰ صفحه هم می‌رسد که نگهداری و دسترسی به آن‌ها هزینه و زمان زیادی می‌برد. اما تمام این پرونده‌ها در حال اسکن شدن هستند تا بیمه‌شدگان مازندران دارای پرونده الکترونیک شوند. تا امروز بالغ بر ۱۳ هزار پرونده در مازندران اسکن شده و این روند تا اسکن تمام پرونده‌ها و تشکیل پرونده الکترونیک برای همه بیمه‌شدگان ادامه دارد.

خدمات غیر حضوری
معاون امور بیمه‌ای اداره کل تأمین اجتماعی مازندران به راه‌اندازی طرح خدمات غیر حضوری تأمین اجتماعی با عنوان طرح ملی دکتر نوربخش در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: این طرح از اواخر پارسال آغاز شده و قرار است با اجرای آن بیش از ۶۰ خدمت در سازمان به شکل غیرحضوری و از طریق سامانه https://eservices.tamin.ir ارائه شود.

به گفته فلاح در این سامانه کلیه خدمات اعم از نام‌نویسی بیمه‌شدگان، اعلام سابقه بیمه و خدمات دفاتر درمانی، مستمری، حمایت‌های کوتاه‌مدت، مستمری، دریافت کمک هزینه ازدواج، خدمات دفترچه و بسیاری از خدمات دیگر بدون نیاز به مراجعه مستقیم ارائه می‌شود.

وی افزود: زیرساخت‌ها آماده شده و مراحل پایانی کار نیز در حال انجام است. به این ترتیب نیازی نیست کارفرما لیست را به شعب تأمین اجتماعی ببرد و در دفتر کارش می‌تواند امور بیمه‌ای را انجام دهد حتی اگر کارفرمایی ۵ کارگاه در شهرهای مختلف داشته باشد از دفتر مرکزی خود می‌تواند لیست را بارگذاری کند و بیمه شده هم در هر شهری خدماتش را به شکل غیرحضوری می‌تواند دریافت کند. این امکان برای تمام شعب تأمین اجتماعی در مازندران فراهم شده است.

بخشودگی جرائم بیمه‌ای
معاون امور بیمه‌ای اداره کل تأمین اجتماعی مازندران از اجرای طرح ویژه بخشودگی جرائم حق بیمه برای کارفرمایان نیز خبر داد و گفت: با توجه به شعار «رونق تولید» که برای سال جاری اعلام شده است، سازمان تامین اجتماعی پیشنهاد کرد کارفرمایانی که به دلایل مختلف اعم از تحریم، حوادث غیرمترقبه و نوسان ارز نتوانستند حق بیمه را بپردازند و اکنون به بدهی‌شان جریمه نیز افزوده شده است، در صورت پرداخت اصل بدهی مشمول بخشودگی ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی جریمه شوند.

وی افزود: این پیشنهاد ۴ اردیبهشت در هیأت وزیران به تصویب رسید و مقرر شد آن دسته از کارفرمایانی که تا پیش از وقوع بدهی طی ۱۸ ماه حداقل ۴ ماه لیست حق بیمه را به تامین اجتماعی ارائه کرده بودند، بدهی‌شان تا ۲۲ اسفند ۹۶ را حداکثر طبق طرح بخشودگی جرائم بپردازند. در این طرح کارفرمایان واجد شرایط اگر بدهی را در ۱۲ قسط بپردازند ۱۰۰ درصد جریمه بخشیده می‌شود. در صورتی که تعداد اقساط ۱۸ قسط باشد این تخفیف ۸۵ درصد است و اگر مبلغ بدهی در ۳۶ قسط پرداخت شود ۵۰ درصد جریمه مشمول بخشیدگی خواهد شد.

به گفته این مسئول تمام کارفرمایان در حوزه‌های تولیدی، صنعتی، معدنی و خدماتی اعم از حقیقی و حقوقی و همچنین دولتی و غیردولتی با مراجعه به شعب ۲۸ گانه تأمین اجتماعی در سراسر مازندران می‌توانند از این طرح بهره‌مند شوند.

/ ‏۱۸۹۹/‏۹۹۲۷

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.