پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

برای مقابله با کرونا چه تغذیه‌های مناسبی استفاده کنیم؟

0

مازندران کرونا کووید ۲۰۱۹ یک بیماری ویروسی است و از آنجا که ویروس کرونا باعث آسیب به ریه و دستگاه تنفس انسان می‌شود می‌توان آن را به بیماری‌های تنفسی نسبت داد اما این ویروس در بدن میزبانانِ با سیستم ایمنی قوی، قادر به تاثیرگذاری نبوده بنابراین تقویت سیستم ایمنی بدن یکی از مواردی است که از سوی کارشناسان همواره توصیه می‌شود.

بیمارانی که دارای امراضی نظیر دیابت، بیماری‌های ریوی، قلبی، سوء تغذیه و بیماری‌های نقص سیستم ایمنی بدن مثل سرطان هستند بیش از دیگران در معرض ابتلا به کرونا قرار دارند، علاوه بر این مادران باردار، سالمندان و بیمارانی که داروهای کورتنی مصرف می‌کنند نیز در معرض خطر ابتلا به این ویروس هستند.

رعایت یک رژیم غذایی مناسب و استفاده از غذاها و خوراکی‌های مناسب در هر بیماری می‌تواند در پیشگیری و حتی بهبود آن نقش اصلی را ایفا کند، در مورد کرونا نیز کمبود ویتامین‌هایی مانند A و C و D در رژیم غذایی و کمبود پروتئین‌ها و کاهش مایعات بدن می‌تواند احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش دهد.

کارشناس تغذیه شبکه بهداشت شهرستان تنکابن بر مصرف روزانه منابع غذایی دارای ویتامین C تاکید و اظهار کرد: مصرف سبزی‌های دارای ویتامین C و سالاد به همراه غذا و نیز میوه‌های دارای این گروه ویتامینی مانند مرکبات و کیوی به‌صورت روزانه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن خواهد شد.

شرمین محرابی در گفت‌وگو با ایسنا به ذکر نام انواع سبزی و سیفی‌جات دارای ویتامین c پرداخت و گفت: مصرف انواع کلم، گل کلم، شلغم، فلفل سبز، انواع فلفل دلمه‌ای، جعفری، پیازچه، شاهی و گوجه فرنگی به عنوان منابع غذایی دارای ویتامین C به همراه غذا توصیه می‌شود.

وی درباره خوراکی‌های دارای ویتامین A نیز خاطرنشان کرد: هویج، کدو حلوایی و سبزی‌های سبز تیره مانند اسفناج، برگ چغندر و برگ‌های تیره رنگ کاهو از منابع خوب ویتامین A هستند.

این کارشناس تغذیه مصرف روزانه سبزی و میوه‌ها را برای پیشگیری از هر بیماری و تقویت سیستم ایمنی توصیه کرد و افزود: برای پیشگیری از کرونا بهتر است هر روز سبزی یا سالاد همراه با آب لیمو ترش یا آب نارنج تازه مصرف شود، همچنین مصرف پیاز خام به دلیل داشتن ویتامین C همراه با غذا توصیه می‌شود.

محرابی با تاکید بر اجتناب از مصرف سوسیس، کالباس، انواع فست فودها و غذاهای چرب و سنگین بیان کرد: استفاده از هویج و کدو حلوایی در غذای روزانه و نیز مصرف منابع پروتئینی مانند حبوبات یا تخم مرغ در پیشگیری از کرونا حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه کمبود ریز مغذی‌هایی مانند آهن و روی باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود، تاکید کرد: انواع گوشت و حبوبات به عنوان منابع پروتئین، شیر و لبنیات، سبزی‌های برگ ریز و انواع خشکبار می‌تواند باعث جبران آهن و روی و تقویت سیستم ایمنی بدن شود.

کارشناس تغذیه شبکه بهداشت تنکابن یادآور شد: مردم از مصرف غذاهای خوب پخته نشده مانند تخم مرغ عسلی، نیمرو و کباب های مغزپخت نشده خودداری کنند.

محرابی ادامه داد: در هنگامی که علائم سرماخوردگی دارید از غذاهای آبکی مانند سوپ و آش همراه با آب لیموی تازه و مایعات گرم استفاده کنید، مضاف بر اینکه مصرف مکرر آب در هنگام روز باعث پیشگیری از ابتلا به کرونا می‌شود.

وی مصرف جوانه‌ها مانند گندم، ماش و شبدر در رژیم غذایی را به علت داشتن ویتامین C موثر توصیف کرد و افزود: استفاده از میوه‌های حاوی آنتی اکسیدان مثل انار، گریپ فروت و پرتقال توسرخ می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی کمک کرده و بدن را در برابر بیماری‌های سرماخوردگی و آنفلوآنزا و کرونا محافظت کند.

این کارشناس تغذیه خاطرنشان کرد: رعایت تنوع و تعادل در برنامه غذایی روزانه و حصول اطمینان از دریافت کافی ریز مغذی‌ها و پروتئین از رژیم غذایی، نقش مهمی در پیشگیری از بیماری‌ها به ویژه ویروس کرونا دارد. / ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.