پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

برای حفظ محیط زیست قوه قهریه پاسخگو نیست

0

جمشید منصوری روز سه شنبه در نشست بررسی پرندگان مهاجر و تهدیدها در ساری با اشاره به اینکه تنها راه حفاظت از محیط زیست در کشور، ایجاد شوراهای حفاظت از محیط زیست است، گفت: حضور و شرکت مردم در حفاظت از محیط زیست، مساله‌ای است که سازمان ملل به دنبال آن است.

مولف کتاب‌های پرنده شناسی و پرندگان ایران اظهار کرد: منشا کلی حضور پرندگان از مناطق قطبی بوده اما با افزایش بارش برف و پوشیده شدن پوشش گیاهی، پرنده برای رهایی از مرگ، دست به مهاجرت می‌زند.

این فعال محیط زیست با بیان اینکه پرندگان در زمان مهاجرت، هورمونی به نام بی‌قراری سفر، ترشح می‌کنند، تصریح کرد: چنانچه پرنده‌ای در زمان مهاجرت نتواند به این کار اقدام کند، این هورمون از بین رفته و پرنده با باقی ماندن در آن منطقه، می‌میرد.

وی با اشاره به اینکه برخی پرندگان، پروازهای طولانی دارند، ادامه داد: پرندگان با تغذیه و افزایش انرژی و چربی، نیاز خود برای زمان پرواز طولانی را تامین می‌کنند.

منصوری با تاکید بر اهمیت پیدا کردن مسیر مهاجرت، خاطرنشان کرد: جهت‌یابی در پرندگان مساله‌ای غریزی است.

وی با بیان اینکه پرندگان در مسیر حرکت، مشکلات طبیعی و مشکلاتی از سوی انسان ها را تحمل می کنند، اظهار کرد: بیماری هم عامل دیگر از بین رفتن پرندگان در زمان مهاجرت است.

منصوری با اشاره به اینکه انسان بیشترین تخریب را به محیط زیست وارد می کند، افزود: منافع شخصی باعث این حجم از تخریب به محیط زیست است.

این فعال محیط زیست با بیان اینکه سموم از دیگر تهدیدهای پرندگان است که از طریق انسان، وارد طبیعت شده و پرندگان از آن استفاده می‌کنند، گفت: آلودگی های صنعتی و پلاستیک‌ها دیگر عامل تهدید پرندگان است.

منصوری گفت: نخستین پلاستیک که در جهان تولید شده هنوز از بین نرفته و این پلاستیک‌ها آسیب بزرگی برای پرندگان است چرا که پرندگان به مواد پلاستیکی رنگی، علاقه‌مند هستند و اینها را از محل دپوی زباله پیدا کرده و می‌خورند که در نهایت باعث مرگ آنها می‌شود.

این فعال محیط زیست با اشاره به اینکه در کشور ما شکار به عنوان شغل محسوب می شود، تصریح کرد: این مساله ای بغرنج است که شکار در زمان ورود پرندگان‌مهاجر، افزایش می یابد و البته سازمان محیط زیست هم برای شکار، مجوز می‌فروشد.

وی با بیان اینکه در ۴۰ سال گذشته، سالانه حدود هفت میلیون پرنده مهاجر وارد کشور می‌شد و حدود سه میلیون پرنده برمی‌گشت، گفت: اکنون حدود سه میلیون پرنده وارد کشور می‌شود و عنوان نشده چه تعداد از این پرندگان، دوباره مهاجرت می‌کنند.

/ ‏۱۸۹۹/‏۹۹۲۷

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.