پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

اسب‌دوانی کرونا روی جان مردم/ توبیخ برگزارکنندگان جشنواره اسب توسط استاندار مازندران

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

خبرگزی فارس مازندران ـ قربانعلی مسافر| در روزهایی که کرونا دور نخست خود را با قدرت پشت سر گذاشته و پرتوان‌تر در دور دوم به جولان در بین مردم، پیر، جوان، کودک، زن و مرد مشغول است و دست به دروی جان بسیاری از افراد بی‌دفاع می‌زند به جای خبرهای امیدبخش از مبارزه و شکست این ویروس منحوس و کشنده، اخباری مبنی بر حمایت، همدلی و همراهی با آن به گوش می‌رسد.

اخبار نگران‌کننده‌ای که بوی شیوع می‌دهد و درگیری خانواده‌ها، دست و پنجه نرم کردن با کرونا و در نهایت مرگ را به یاد هر فرد می‌اندازد.

در بین اخبار رواج بازار، عدم فاصله‌گذاری اجتماعی، عدم زدن ماسک بر صورت و دستکش بر دست، استفاده نکردن مواد ضدعفونی کننده دست و سطوح، برگزاری پر جمعیت عروسی و جشن در تالارهایی که به ظاهر تعهد استفاده از نیمی از ظرفیت را دارند و برپایی مجالس عزای عزیزانی که با کرونا دار فانی را وداع کردند، خبر برگزاری جشنواره اسب‌های ایرانی با بیش از یک هزار نفر جمعیت در شهر ییلاقی و مرتفع رینه لاریجان مازندران پای قله دماوند نه تنها جالب توجه نبود بلکه شوک بزرگی را به همراه داشت.

دیدار سریالی تکنیک “کی بود، کی بود، من نبودم” در روزهای بحرانی

به همین خاطر جمعه گذشته روز جالبی در آمل بود روزی که بیش از یک هزار نفر در دل وضعیت قرمز و بحرانی کرونا دل به کوه و ییلاق زدند و به تماشای جشنواره اسب ایرانی رفتند البته بدون رعایت فاصله اجتماعی، پروتکل بهداشتی و زدن ماسک که این روزها خیلی توصیه می‌شود و مطمئنا در جمع آنها افرادی بودند که به جمع کمپین “ما ماسک می‌زنیم” پیوستند و در فضای مجازی تبلیغ برای استفاده از ماسک داشتند.

از دیگر نکات جالب توجه برگزاری جشنواره اسب ایرانی در شهر رینه دقیقا یک روز پس از نشست فوق‌العاده ستاد پیشگیری و شیوع کرونا مازندران با حضور حسین‌زادگان استاندار مازندران، فرمانده انتظامی استان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی، رئیس سازمان صمت، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسؤول کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مبارزه با کرونا مازندران، دیگر مسؤولان استانی و شهری بود تا آمل را از وضعیت ناخوشایند و نگران‌کننده دربیاورند زیرا کرونا در شهرستان آمل این روزها پا را فراتر از وضعیت قرمز گذاشته و شرایط فوق‌العاده را حاکم کرده است.

 پس از تکمیل شدن بیمارستان امام خمینی به عنوان مرکز بستری و درمان بیماران کرونایی شهرهای بلوک چهار مازندران، بیمارستان‌های شمال، امام رضا و امام علی وارد میدان شدند و حتی ظرفیت برخی از این بیمارستان‌ها هم مملو از بیماران کرونایی است.

با انتشار تصاویر و فیلم جشنواره اسب‌های ایرانی در فضای مجازی که البته نمی‌دانیم بنرهای تبلیغاتی آن با کدام مجوز نهاد مسؤول در میادین اصلی شهر همانند میدان ۱۷ شهریور و پل معلق با اجرای یک مجری کشوری از یک هفته تا ۱۰ روز گذشته نصب شده بود و تبلیغات خوبی هم شد، موج بزرگی به راه افتاد.

جولان اسب کرونایی رینه در فضای مجازی بیگانه و خارجی

پس از موج‌سواری کرونا با یورتمه بین اسب‌های ایرانی، مدیران استانی، شهری و محلی به تکاپو افتادند و با سکوت اختیار کردن در گام نخست پس از ابراز بی‌اطلاعی روند “کی بود، کی بود، من نبودم” را در پیش گرفتند.

فیلم و عکس جشنواره سوارکاری آن‌قدر در فضای مجازی دست به دست چرخید تا ستاد مقابله با کرونای مازندران مسؤولان و متصدیان برگزاری جشنواره اسب‌های ایرانی در رینه را به دلیل بی‌توجهی به مصوبات پیشگیرانه، نادیده گرفتن و غیرقانونی بودن برگزاری هر اجتماع و مراسم در روزهای اوج دوباره کرونا به شدت توبیخ کردند.

هر چند باید بدانیم این مراسم بدون در نظر گرفتن هر گونه محدودیت و  فاصله اجتماعی برگزار شد که انتقاد گسترده‌ای در بین مردم، مسؤولان، کادر درمان و ورزشکاران داشت البته نه تنها رسانه‌های داخلی و فضای مجازی در داخل کشور بلکه بسیاری از رسانه‌های بیگانه و خارجی گسترده به این موضوع پرداختند.

گویا این جشنواره بدون هیچ هماهنگی بوده و محل برگزاری آن در شهر رینه انتخاب شد که شهرداری و شورای اسلامی شهر باید پاسخگو باشند هرچند منتقدان زیادی به شهردار رینه، فردی که در گذشته خود با کرونا ویروس مبارزه داشت و قرنطینه شده بود، کنایه زدند که چگونه در شرایط فوق‌العاده یورش کرونا در آمل، اجازه این اقدام بزرگ را داد.

اظهارنظر عجیب ولی جالب شهردار رینه!

شهردار رینه پس از اظهارنظر جالب توجه و قابل تأمل با اشاره به اینکه ابلاغ و دستورالعملی برای ممنوعیت برگزاری مراسم در فضای باز اعلام نشد، گفت: با توجه به تماس تلفنی تعدادی از جوانان سوارکار و درخواست آنها حدود یک ساعت در جشنواره شرکت کردم و پنج جایزه جشنواره را خود به شرکت‌کنندگان اهدا کردم.

محمد خسروی با بیان اینکه پس از اعلام حضور یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مازندران در جشنواره اسب ایرانی احساس کردم که این مراسم با کسب مجوز برگزار می‌شود، افزود: مسؤولان مراسم هم اعلام کسب مجوز داشتند و با نصب بنر تبلیغاتی در نقاط مختلف شهر احساسم این بود که مجوزات لازم کسب شد.

وی بیان کرد: با عدم برگزاری جشنواره اسب ایرانی در ایام شیوع ویروس کرونا و وضعیت قرمز آمل و شهرهای دیگر استان موافق هستم.

بخشدار لاریجان هم دست رد به سینه صدور هر گونه مجوز مکتوب و شفاهی برگزاری همایش اسب‌های ایرانی در شهر رینه زد و گفت: هشدار جدی پس از اعلام همکاری با فرمانداری برای نصب بنرهای تبلیغاتی در سطح شهر، به رئیس شورای شهر رینه دادم تا جشنواره برگزار نشود و عواقب برگزاری آن گوشزد شد.

یونس حیدری با اشاره به برگزاری نشست‌های متعدد هماهنگی عوامل برگزاری جشنواره با عوامل شهرداری و شورای اسلامی شهر رینه، افزود: هرچند مسؤولان بخش پس از جلسات هماهنگی حمایت از این برنامه و پشتیبانی آن را رد کردند.

وی با اعلام تعجب از امضا پای لوح‌ تقدیر و تجلیل عوامل برگزاری همایش اسب‌های ایرانی در شهر رینه توسط شهردار و رئیس شورای شهر رینه، تصریح کرد: از این دو مسؤول شهر رینه خواسته شد تا با حضور در فرمانداری ویژه آمل در مورد چگونگی و علت برگزاری همایش در اوج شیوع کرونا توضیح داده و پاسخگوی سؤوالات باشند.

امضای شهردار و رئیس شورای شهر پای لوح تقدیر جشنواره غیرقانونی

اسماعیل پهلوان رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان آمل پس از مخالفت با برگزاری هر گونه تجمع و جشنواره ورزشی در روزهای کرونایی در این شهرستان در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس مازندران به بیانیه روابط عمومی این اداره در مورد همایش اسب رینه، اشاره کرد که در آن آمده است: همایش اسب رینه جنبه ورزشی نداشته و هیچ‌گونه مجوزی نیز از سوی هیأت سوارکاری استان مازندران و شهرستان آمل برای برگزاری آن صادر نشد.

در این بیانیه عنوان شد: انتظار می‌رود هر ارگان یا نهادی که قصد برگزاری همایش یا مسابقات ورزشی دارند نسبت به اخذ مجوز و تأییدیه شبکه بهداشت و درمان اقدام کرد، همچنین قبل از اعلام وضعیت قرمز کرونا در آمل، هشدار لازم مبنی بر ممنوعیت برگزاری همایش به مجریان همایش داده شد.

برگزاری فاجعه سوارکاری و حیرت رسانه‌ها در جولان کرونا

رئیس هیأت سوارکاری مازندران هم در جمع خبرنگاران پس از واکنش برگزاری همایش اسب ایرانی، در گفت‌‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: در رینه روز جمعه فاجعه‌ای روی داد که باعث حیرت رسانه‌ها شد البته براساس دستور و نظر ستاد مبارزه با کرونا و دستورالعمل وزارت ورزش و جوانان حق برگزارى هیچ‌گونه مسابقه و جشنواره‌اى را نداریم و برگزارى جشنواره ورزشى اسب در رینه آمل بدون هماهنگى هیأت سوارکارى انجام شد.

رامتین کولاییان با اعلام اینکه این جشنواره بدون هماهنگی بوده است، افزود: هیچ خبری از آن نداشتیم و بدون اطلاع هیأت استان جشنواره برگزار شد البته اگر خبری از برگزاری جشنواره داشتیم حتما مخالف بوده و برای عدم برگزاری مقاومت می‌کردیم زیرا مهم سلامتی مردم و سلامت جامعه است و همه باهم باید برای شکست کرونا دست به دست هم دهیم.

عرفان آسیایی رئیس هیأت سوارکاری شهرستان آمل در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در این شهرستان از عدم هماهنگی و همکاری مسؤولان برگزاری همایش اسب رینه با هیأت خبر داد و گفت: با برگزاری هر اجتماع ورزشی و سوارکاری در روزهایی که کرونا اوج گرفته و وضعیت قرمز است به شدت مخالف هستم.

بازار آمل؛ تعطیلی بی‌تعطیلی

هرچند با وجود اعلام تعطیلی بازار در روزهای شنبه و یک‌شنبه هفته جاری برای عدم شیوع ویروس کرونا در روزهای وضعیت قرمز شهرستان آمل، با گشت در بین بازار، بازاریان و کسبه‌ها، خبری از تعطیلی نبود و لازم است تا نهادهای نظارتی و مسؤول توجه و اهمیت بیشتری به موضوع کرونا داشته باشند.

البته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران در نشست فوق‌العاده اصناف این شهرستان، اعلام کرد: فعالیت تالارهای پذیرایی، قهوه‌خانه‌ها، چای‌خانه‌ها و کافه‌ها تا اطلاع ثانوی ممنوع است و برگزاری همه مجالس عروسی، جشن و عزا غیرمجاز خواهد بود.

حسین‌قلی قوانلو افزود: رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، زدن ماسک و دست به همراه استفاده از مواد ضدعفونی کننده در دستور کار همه مردم و خانواده‌ها باشد، همچنین بازرسان کنترل بازار با فعالیت مستمر و مداوم با متخلفان برخورد جدی دارند.

به گزارش فارس، علاوه بر برگزاری جشنواره اسب ایرانی، جشن‌ها و مراسم عروسی در این شهرستان به جای تالارها به باغ و ویلاهای حاشیه شهر و روستاها کشانده شده و مجالس ختم و عزا هم روال گذشته خود را طی می‌کند.

توبیخ برگزارکنندگان جشنواره اسب توسط استاندار مازندران

ستاد مقابله با کرونای مازندران در اقدامی در شرایط ممنوعیت کرونایی، متصدیان برگزاری جشنواره اسب‌های ایرانی در بخش لاریجان شهرستان آمل را به علت بی‌توجهی به مصوبات توبیخ کرد.

استاندار مازندران پس از برگزاری این جشنواره ابزار تأسف کرد و یادآور شد: برپایی جشنواره با عنوان اسب ایرانی بدون هیچ توجه به مصوبات کرونا در مازندران و شهرستان آمل در شهر رینه بخش لاریجان قابل قبول نیست.

احمد حسین‌زادگان با اعلام ابلاغ دستور بررسی چگونگی برگزاری جشنواره و برخورد با عوامل، افزود: در گام نخست شهردار رینه و بخشدار لاریجان را توبیخ کردیم زیرا معتقدم بی‌توجهی به مقررات مقابله با کرونا به بازی گرفتن جان مردم و سلامت جامعه است البته بعد از توبیخ، پرونده آنها برای بررسی بیشتر به معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی که جانشین ستاد استانی مقابله با کرونا است، ارسال شد.

وی با اشاره به بدون مجوز و غیرقانونی بودن جشنواره اسب ایرانی، از بررسی دقیق پرونده برگزارکنندگان این تجمع خبر داد و گفت: در صورت لزوم برخورد قانونی و اداری شدیدتر با عوامل خواهیم داشت.

احتمال ارسال پرونده به قوه قضائیه

رئیس ستاد استانی مبارزه با کرونا در مازندران با اعلام برخورد جدی قانونی با دیگر دستاندرکاران برگزاری جشنواره، خاطرنشان کرد: احتمال بررسی و ارسال پرونده به قوه قضائیه وجود دارد.

به گزارش فارس، جشنواره اسب ایرانی در حالی روز جمعه در شهر رینه بخش لاریجان شهرستان آمل برگزار شد که علاوه بر بستری شدن بیماران کرونایی در بیمارستان‌های این شهرستان، شاهد بستری شدن و اعلام مثبت بودن آزمایش دکتر طهماسبی رئیس بیمارستان امام خمینی و دکتر رضا شمسی متخصص داخلی در بخش مراقبت‌های ویژه بودیم هرچند دکتر شمسی که از ابتدای شیوع ویروس کرونا در اسفند ماه گذشته تاکنون جهادی در خط مقدم مقابله با ویروس کرونا به عنوان مدافع سلامت بود، به دلیل نامطلوب بودن وضعیت جسمانی با بالگرد اورژانس هوایی به بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان مسیح دانشوری تهران منتقل شد.

باید منتظر بود و دسته‌گل شیوع ویروس کرونا در جشنواره اسب‌های ایرانی در شهر رینه را طی روزهای آینده با مراجعه شرکت‌کنندگان در این اجتماع بدون پرروتکل بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها دید.

گل به خودی کرونایی سوی دروازه مدافعان سلامت

بیایید در حالی که این روزها همه ادعای تبلیغ و ترویج ماسک زدن بر صورت و رعایت موارد بهداشتی داریم و با هشتک “من ماسک می‌زنم” خود را در صف نخست اطلاع‌رسانی موارد بهداشتی می‌دانیم مردانه پای کار بیاییم و خالصانه و بدون شو تبلیغاتی برای حفظ جان خود، خانواده و دیگران ماسک بزنیم، کرونا را باور کنیم و در راه مبارزه و ریشه‌کنی آن تمام توان خود را بگذاریم.

کادر درمان، پرستاران و پزشکان از روز نخست اسفند ماه ۱۳۹۸ تاکنون بیش از چهار ماه است که با کیت‌های حفاظتی، گذاشتن چندین پوشش ماسک بر صورت، کلاه ایمنی در مقابل بیماری و لباس‌های غیرقابل نفوذ تن خسته و جسم آزرده‌ای دارند و نکند کاری کنیم که به جای شکست کرونا، دست به شکست کادر درمان و گل به خودی داشته باشیم و برعکس دروازه حریف به سوی خودمان شوت محکم و پر قدرت داشته باشیم.

 /۸۶۰۱۲/ج/و


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.