پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

احیاگران هفت تپه ۵ شهید مدافع حرم هستند

0

ایسنا/مازندران مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران با بیان اینکه احیاگران هفت تپه ۵ شهید بودند که به عنوان مدافعان حرم به شهادت رسیدند، گفت: این مکان چند سالی است که در بازدید راهیان نور رونق گرفته است.

سردار عبدالله ملکی در گفت‌وگو با ایسنا در مورد یادمان هفت تپه و برنامه‌های اجرایی جهت احیای این یادمان با بیان اینکه عقبه لشکر ۲۵ کربلا مازندران منطقه هفت تپه بود، اظهار کرد: در سال ۶۴ هفت تپه که در اختیار منابع طبیعی خوزستان بود در اختیار لشکر ۲۵ کربلا قرار گفت تا  این مکان عقبه لشکر برای ساماندهی، سازماندهی، آموزش و پشتیبانی لشکر باشد که بعد از آن تحویل لشکر شد.

وی با بیان اینکه سنگرهای هفت تپه با کمک مردم مازندران ساخته شد، تصریح کرد: هزینه پشتیبانی این مکان نیز توسط خود مردم مازندران تامین و با کمک سپاه و لشکر ۲۵ کربلا ساخته شد که پیشکسوتان و رزمندگان ما خاطرات زیادی از هفت تپه دارند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران با اشاره به اینکه هفت تپه بارها مورد بمباران دشمن قرار گرفت، خاطرنشان کرد: تعداد زیادی در آن نقطه به شهادت رسیدند و مازندران ۷۲ شهید، گلستانی‌ها ۱۴ شهید، کهکیلویه و بویر احمد با مرکزیت یاسوج ۱۲ شهید و سمنانی ها هم ۴۰ شهید تقدیم دفاع مقدس کردند.

سردار ملکی گفت: پیشکسوتان انتظار داشتند هفت تپه که عقبه‌ای برای مازندران است بعد از جنگ احیا شود اما متاسفانه بعد از جنگ یه مقدار بی‌توجهی شد، زمین جابجا و معاوضه شد اما لشکر ۲۵ کربلا آنجا را احیا کرد.

وی با بیان اینکه این بنیاد یک سری تلاش در راستای احیای هفت تپه داشت، افزود: مدت ۶ سال است که  با کمک سپاه  رونق گرفته است و بازدیدهای راهیان نور صورت می‌گیرد اما این کافی نیست چراکه مقطعی است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران با تاکید بر اینکه پیشکسوتان خواهان احیا این مکان هستند، بیان کرد: برخی از پیشکسوتان از جمله سردار رستمیان پیشنهاد ستاد مردمی احیای هفت تپه را دادند که این ستاد شکل گرفت و سرهنگ جانی پور مسئولیت آن را بر عهده گرفت.

ملکی ادامه داد: بعد از اینکه همه پای کار آمدند مقدمات زیادی برای احیا انجام شد، جلسات متعددی بین سپاه و حفظ آثار انجام شد تا تامین اعتبار شود و پیگیری برای ساخت سوله و یادمان شهدا نیز صورت گرفت و مجوز این کارنیز ازسوی بنیاد حفظ آثار کشورگرفته شد.

وی با بیان اینکه از استانداری خوزستان ۱۵ هکتار تحویل سپاه کربلا شد و این زمین بزودی بنام لشکر ۲۵ کربلا سند می‌خورد، یادآور شد:  با استاندار و سپاه کربلا جلسات متعددی برگزار شد که تصمیات خوبی نیز گرفته شد اما بحث کمبود منابع وجود داشت که سپاه و حفظ آثار پای کار آمده است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران با اشاره به خاکسپاری دو شهید گمنام در این مکان گفت: سال گذشته با حضور سردار بابایی ، لشکر ۲۵ کربلا ،مسئولین هفت تپه و عشایر کلنگ یادمان انجا به زمین زده شد و فرماندار آنجا نیز قول داد که ۱۵ هکتار را تبدیل به ۶۰ هکتار زمین خواهد کرد تا در اختیار لشکر ۲۵ قرار گیرد.

سردار ملکی با اشاره به ساخت این یادمان توسط جهاد سازندگی بیان کرد: ما با کمک سپاه و لشکر ۲۵ مشغولبکار هستیم و از هفته آینده نیز کارهای اجرایی یادمان انجام خواهد شد همچنین ۲۴ چشمه سرویس و دو سوله برادران و خواهران احیا خواهد شد.

وی بر ضرورت کمک مالی و تامین اعتبار توسط استاندری مازندران تاکید کرد و گفت: هفت تپه دانشگاه همه رزمندگان بود که درس مقاومت و ایثار را در انجا فرا گرفتند و اینها باید به نسل جدید منتقل شود. 

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران تصریح کرد: هفت تپه مدرسه عشق ماست که نباید فراموش شود و تمام خانواده شهدا و پیشکسوتان انتظار دارند که مسئولان پای کار بیاند تا این مکان احیا شود.

سردار ملکی اظهار کرد: در استان مازندران در مرکز فرهنگی موزه  دفاع مقدس هم دو هکتار زمین برای ساخت مجموعه هفت تپه قرار داده شد که ۲۲ تا سنگر و مجموعه نمایشگاهی که به عنوان راهیان نور داخلی استان و گردشگران باشد ایجاد کردیم تا بازدید کنند. 

وی گفت: انتظار این است خیرین و مردم در احیا هفت تپه کمک کنند تا سپاه نه تنها یادمان شهید بلکه سوله ها و خوابگاه‌ها را آماده کند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.