پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

اجرای طرح تنفس جنگل رضایت بخش بوده است

0

به گزارش خبرنگار مهر، عباسعلی نوبخت ظهر پنجشنبه در نشست با خبرنگاران با بیان اینکه برداشت درختان افتاده و شکسته در قالب طرح‌های جنگلداری جمع آوری می‌شد گفت: در حال حاضر درختان شکسته و افتاده که به صورت تجمعی باشد، با تشخیص سازمان، در قالب آگهی مزایده و مناقصه به فروش می‌شود و اگر درختان شکسته و افتاده به صورت پراکنده باشد، نیازی به خروج آن نیست.

وی به طرح تنفس جنگل و مدیریت پایدار جنگل در شمال کشور اشاره کرد و گفت: قبلاً ۹۵۰ هزار و ۳۱۰ هکتار عرصه را در قالب ۱۱۰ قرارداد با ۵۳ مجری مدیریت می‌کردند درحالی که سطح طرح‌ها یک میلیون ۵۰ هکتار بوده است.

نوبخت ادامه داد: در طرح مدیریت جنگل با اعمال مدیریت جایگزین، برای کل عرصه‌های منابع طبیعی شمال با سطح بیش از سه میلیون هکتار جنگل و مرتع در قالب ۱۰۳ حوزه آبخیز با آماده شدن طرح جایگزین، امور جنگل و یگان حفاظت عرصه‌ها را مدیریت خواهد کرد.

معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه تاکنون از وضعیت اجرایی طرح تنفس جنگل رضایت داریم گفت: امیدواریم این طرح کامل و جامع با لایه گذاری‌های متفاوت و با همکاری شورای عالی جنگل و دیگر بخش‌ها در قالب مدیریت حوزه‌های آبخیز اجرایی شود.

نوبخت یادآور شد: ۲۰ درصد جنگل‌های کشور ارزش قابل مبادله و بازاری دارد و هر هکتار جنگل مخروبه به طور متوسط ۵۰۰ متر مکعب آب و جنگل غیرمخروبه ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ مترمکعب آب را در خود ذخیره می‌کند.

وی افزود: سطح جنگل‌های شمال با احتساب آمار فائو دو میلیون و چهار هزار هکتار است و سالانه سه میلیارد و شش میلیون مترمکعب آب در سال ذخیره می‌کند که بیشتر از بزرگترین سد آبی کشور است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.