پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

آغاز به کار فاز دوم طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در مازندران

0

ایسنا/مازندران طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با اهدافی چون تثبیت و افزایش سهم مشاغل خانگی در اقتصاد بومی، توسعه بازار و فروش، گسترش صنعت، اشتغال و توانمندسازی بانوان به ویژه زنان سرپرست خانوار در مازندران وارد فاز اجرا شد.

این طرح ذیل برنامه جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار موضوع بند ت ماده ۸۰ قانون برنامه ششم توسعه با کارفرمایی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی با معاونت امور بانوان و خانواده استانداری مازندران و جهاد دانشگاهی استان به عنوان مجری پس از ماه‌ها کار مطالعاتی وارد فاز اجرا شد که در این فاز، شبکه‌سازی، مشاوره و آموزش و اتصال به بازار در دستور کار قرار دارد.

بر این اساس ۳۳۰ عنوان مشاغل خانگی از سوی وزارت کار شناسایی شد که در استان مازندران راه اندازی ۴ شبکه کلی کسب و کار شامل بافندگی گلیم، جاجیم و فرش، صنایع دستی، پوشاک و نیز  گل و گیاه، برای ۲ هزار و ۴۰۰ نفر در قالب اشتغال خانگی مدنظر قرار گرفت.

رمضان مهدی‌زاده مدیر تجاری‌سازی و اشتغال جهاد دانشگاهی مازندران عصر دیروز در اولین جلسه توجیهی الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی در شهرستان تنکابن گفت: در طرح توسعه مشاغل خانگی دولت در واقع نقش نظارتی داشته و جهاد دانشگاهی نیز به عنوان تسهیلگر در این طرح انجام وظیفه خواهد کرد.

وی هدف کلی طرح را تکیه بر اقتصاد غیرنفتی معرفی کرد و افزود: در این طرح اشتغال زنان سرپرست خانوار، مددجویان کمیته امداد و بهزیستی و افرادی که تحت پوشش نهادی نبوده و یا پشت نوبتی نهادهای مذکور هستند اولویت اول قرار گرفته‌اند.

مدیر تجاری‌سازی و اشتغال جهاد دانشگاهی مازندران شبکه‌سازی افراد در این طرح را به سه بخش مستقل، پیشران یا پشتبان و تحت پوشش پشتبان تقسیم بندی کرد و در این باره گفت: مستقل شامل افرادی است که کلیه مراحل کسب و کار خانگی از تامین مواد اولیه تا عرضه و فروش محصول را به شکل انفرادی و مستقل انجام می‌دهند.

مهدی‌زاده ادامه داد: پیشران‌ها اشخاص حقیقی یا حقوقی بوده که مسئولیت حمایت تعدادی از شاغلان خانگی را در فرآیند تولید و ارائه خدمت اعم از آموزش، تهیه مواد اولیه، بسته بندی و فروش را بر عهده دارند، افراد تحت پوشش نیز در واقع همان شاغلان خانگی بوده که به تولید کالا و خدمات می‌پردازند.

وی در ادامه به برخی از ویژگی‌های این طرح اشاره و خاطرنشان کرد: احیای فرهنگ اشتغال در جوامع محلی، آگاه سازی و آشنایی مسئولان محلی، استانی و ملی به مشاغل خانگی درآمدزا، توجه ویژه به مباحث اتصال به بازار و توسعه فروش و کمک به شکل گیری زنجیره ارزش مشاغل و نیز ایجاد بانک اطلاعاتی منسجم و قابل دسترس برای عموم از جمله خصوصیات و نقاط قوت طرح است.

مدیر تجاری‌سازی و اشتغال جهاد دانشگاهی مازندران با بیان اینکه مطابق قانون کسی نمی‌تواند مانع از شکل گیری و توسعه کسب و کاری شود، تصریح کرد: نمی‌توان برای ایجاد و توسعه مشاغل به تسهیلات اتکا کرد چراکه تزریق پول بازخوردی جزء بدهکار کردن واحد تولیدی ندارد بنابراین باید مشکل تامین مالی تولیدکنندگان از طریق تمرکز بر بازاریابی و فروش به شکل بنیادی حل و فصل شود.

مهدی‌زاده درباره علل ورود جهاد دانشگاهی به این حوزه اظهار کرد: جهاد دانشگاهی به دلیل برخورداری از ساختار علمی، پژوهشی، دانشگاهی، رسانه ای و تجاری سازی قابلیت تسهیلگری داشته و به عنوان یک نهاد عمومی می‌تواند به عنوان پیمانکار توسعه‌ای عمل کند.

وی تفاوت طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با طرح‌های دیگر در زمینه اشتغال را اینگونه عنوان کرد: در این طرح به مراحل تولید از انتها به ابتدا توجه شده است به این معنا که ابتدا بازار و فروش محصول مهیا شده و سپس تولید کننده اقدام به تولید خواهد کرد، در حالی که در طرح های دیگر، تولیدکننده با گرفتن تسهیلات اقدام به تولید کرده و آنگاه با عدم موفقیت در بازاریابی و فروش  فعالیت وی نافرجام می‌ماند.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، پس از پایان این جلسه مدیر تجاری‌سازی و اشتغال جهاد دانشگاهی مازندران در نشستی صمیمی با خرده صنعتگران و تولیدکنندگان مشاغل خانگی غرب مازندران در حوزه فرش، گلیم و جاجیم به تبادل نظر پرداخت و اظهار کرد: صنعتی کردن یک کشور ساخت یک کارخانه نیست بلکه تمرکز بر بازاریابی و فروش معنای واقعی صنعتی کردن یک کشور است.

مریم جوادی نیا یکی از بانوان شاغل حاضر در این نشست با بیان مشکلات حوزه تولید و فروش فرش و تابلوفرش به نمایندگی از حضار با بیان مشکل عمده تولیدکنندگان گفت: نبود بازارچه دائمی، مشکلات بازاریابی، عدم هماهنگی بین مسئولان استان و تولید کنندگان و مهجور ماندن صنایع و تولیدات غرب استان مازندران از چالش های تولیدکنندگان این مناطق است.

گفتنی‌ست؛ در پایان این جلسه راهکارهایی برای کمک به شبکه سازی تولیدکنندگان غرب استان مازندران در حوزه فرش، گلیم و جاجیم ارائه شد و خانم مریم جوادی نیا به عنوان مدیر شبکه تولیدکنندگان فرش و آقای حسن قنبری نیز به عنوان نماینده جهاد دانشگاهی در غرب استان معرفی شدند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.