پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

آبیاری نوین در ۲ هزار هکتار از باغ‌ها و مزارع مازندران

0

فرزین فرهادی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برای اجرای این طرح در  ۲ هزار هکتار از اراضی مازندران دولت تدبیر و امید  ۱۸ میلیارد و ۲۴۴ میلیون تومان اعتبار اختصاص داد.

وی ادامه داد: پیش بینی می شود تا پایان امسال یک هزار و ۵۰۰ هکتار از این اراضی به سیستم نوین آبیاری تجهیز شوند.

مدیر آب، خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: از ابتدای امسال تاکنون نیز ۲۵۰ هکتار از باغ ها و ۶۰۰ هکتار از مزارع استان با اعتبار ۵ میلیارد و ۲۶۰ میلیون تومان به سیستم آبیاری نوین مجهز  شدند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به درخواست کشاورزان اجرای طرح سیستم آبیاری نوین برای یک هزار هکتار از باغ ها و اراضی مازندران نیز در حال مطالعه و بررسی قرار دارد.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: تاکنون بیش از ۴۵ هزار هکتار از از اراضی کشاورزی مازندران زیر پوشش سامانه های نوین آبیاری قرار گرفته است.

فرهادی  هزینه تجهیز هر هکتار به سامانه آبیاری قطره ای را حدود ۲۰ میلیون تومان بیان کرد و گفت که هم اکنون ۱۳ میلیون تومان برای هر هکتار به صورت بلاعوض به کشاورزان پرداخت می شود.

وی ادامه داد: این میزان بلاعوض برای تجهیز هر هکتار به سیستم بارانی ۱۰میلیون تومان و برای سیستم کم فشار(انتقال آب) ۵میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برای هر هکتار می باشد. 

فرهادی خاطر نشان کرد: با اجرای سامانه های نوین آبیاری کاهش حداقل ۳۰ درصدی مصرف آب در اراضی کشاورزی مازندران را شاهد خواهیم بود. 

یکی از مهمترین روش ها برای افزایش بهره وری از آب کاهش آب مصرفی در واحد سطح و عملکرد ثابت محصول در همان واحد است و در این راستا مهمترین ابزار دستیابی به این هدف از طریق تغییر شیوه های آبیاری و مدرن سازی به عنوان سخت افزار و مدیریت و بهره برداری مناسب به عنوان نرم افزار خواهد بود و به همین دلیل توسعه روش های نوین آبیاری یکی از رویکردهای برنامه ریزان کشور بوده است.

مازندران دارای ۴۶۰ هزار هکتار زمین زراعی و باغی است و سالانه بیش از هفت میلیون تن انواع محصولات کشاورزی تولید می کند (حدود یک میلیون تن برنج سفید، ۲میلیون و ۵۰۰ هزار تن مرکبات، ۱۸۰ هزار تن گوشت سفید و ۸۵ هزار تن انواع آبزیان) که ۱۰ درصد ارزش افزوده محصولات کشاورزی کشور را شامل می شود.

مازندران از لحاظ آب و هوایی در منطقه معتدل خزری واقع است، میانگین بارش باران در این استان تا یک دهه پیش، بیش از ۸۰۰ میلیمتر بود که در سال‌های اخیر به کمتر از ۷۰۰ میلیمتر رسید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.