پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

۱۱ روستای چهاردانگه؛ محروم از آب شرب مجتمع تلمادره/ بهانه‌تراشی تا پنهان ماندن حقیقت

مجتمع آبرسانی تلمادره چهاردانگه ساری که در سال ۹۱ به بهره‌برداری رسید، به‌دلیل عدم تأمین مستندات کافی برای اثبات نوع بهره‌برداری و معارضات محلی، به روی اهالی ۱۱ روستا منطقه بسته شد.

5

 

پایگاه خبری چهاردانگه: از شهرستان ساری، مجتمع آبرسانی تلمادره ساری در تاریخ ۲۸ تیرماه سال ۹۱ با حضور استاندار وقت مازندران، نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی، مسئولان آب و فاضلاب روستایی استان به بهره‌برداری رسید.

 

گواه این موضوع حضور رسانه‌های مختلف خبری استان مازندران و نیز حضور خبرنگار فارس در زمان افتتاح این پروژه بود.

 

البته پیش از افتتاح این پروژه هم مسئولان وقت آب و فاضلاب روستایی استان مازندران درباره بهره‌برداری و نیز مزیت‌های بهره‌برداری از این مجتمع آبرسانی در سطح رسانه‌های استان مانور می‌دادند.

 

گلایه مدیرعامل وقت برای دریافت اعتبار

مدیرعامل وقت آبفای روستایی مازندران هم در استانداری چندین بار از نداشتن اعتبار مناسب برای بهره‌برداری این مجتمع گلایه داشت که به تعدد درباره این موضوع اطلاع‌رسانی می‌شد و حتی مسئولان وقت بازدیدهایی که از این مجتمع انجام می‌دادند را به‌صورت گسترده اطلاع‌رسانی می‌کردند تا به اذعان خودشان از جرگه اطلاع‌رسانی در این زمینه نیز عقب نمانند که نمونه این اطلاع‌رسانی انعکاس حضور مدیرعامل وقت آبفای روستایی مازندران در محل اجرای پروژه تلمادره ساری است که در سایت منتسب به آبفای روستایی مازندران نیز درج شده بود و هنوز هم با جست‌وجو در اینترنت با عنوان مجتمع آبرسانی تلمارده قابل دسترسی است.

 

*رسانه‌ای کردن بهره‌برداری از مجتمع آبرسانی تلمارده در سایت آب و فاضلاب روستایی مازندران

 

لینک زیر نمونه خبری است که در سایت آب و فاضلاب روستایی مازندران درباره مجتمع آبرسانی تلمادره ساری منتشر و در اختیار رسانه‌های استان مازندران قرار گرفت.

 

شمارش معکوس آغاز بهره‌برداری از مجتمع آبرسانی تلمادره ساری

پروژه آبرسانی تلمادره ساری در تاریخ ۲۸ تیرماه سال ۹۱ با حضور سیدعلی اکبر طاهایی استاندار، سیدرمضان شجاعی نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی، حسین برزگر مدیرعامل وقت آب و فاضلاب ساری و نیز دیگر مسئولان محلی به بهره‌برداری رسید.

 


در تصویر مدیرعامل وقت آب و فاضلاب مازندران و رئیس آب و فاضلاب روستایی ساری که از محل پروژه بازدید داشتند، مشاهده می شود

 

* مشکلات مردم پس از افتتاح مجتمع تلمادره

 

آب شرب مجتمع به‌صورت موقت به‌مدت چند روز پس از افتتاح در اختیار مردم قرار گرفت و به بهانه عدم خرید انشعاب توسط مردم قطع شد.

 

با در جریان قرار گرفتن رسانه‌ها و انعکاس قطعی آب منطقه مسئول آب و فاضلاب روستایی استان با اعزام اکیپی از پرسنل روابط عمومی و دریافت مستندات تلاش داشت که اعلام کند، آب شرب مردم قطع نشد و مردم همچنان از این آب شرب که برای آنها افتتاح شد، بهره‌برداری می‌کنند.

 

اما حقیقت همان چیزی بود که در رسانه‌های استان مطرح شده بود، بعد از انعکاس موضوع قطع آب شرب مسئولان آب و فاضلاب برای خاموش کردن موج رسانه‌ای به‌صورت موقت اقدام به وصل آب کردند ولی دوباره به بهانه‌های متعدد اقدام به قطع آب شرب مجتمع به روی مردم کردند.

 

آخرین باری که مردم از آب مجتمع تلمادره ساری استفاده کردند، در زمان برگزاری یادواره شهدای منطقه چهاردانگه بود که به‌صورت موقت و به‌مدت چهار الی پنج روز آب شرب در اختیار مردم قرار گرفت و بعد از آن به‌صورت کلی مردم از آب شرب مجتمع استفاده نکردند.

 

علت بسته شدن آب شرب مجتمع به روی مردم در ابتدا عدم همکاری مردم برای خرید انشعاب اعلام شده بود که اهالی تعدادی از روستاها با مطرح شدن این موضوع اقدام به خرید انشعاب و تکمیل پرونده کردند و با توجه به محرومیت که برخی از اهالی روستا دارند کمیته امداد منطقه نیز اعلام کرد که هزینه اشتراک مددجویان کمیته امداد را نیز پرداخت می‌کند.

 

* بهانه‌تراشی تا پنهان ماندن حقیقت

 

اما مطرح شدن عدم همکاری مردم برای خرید انشعاب بهانه‌ای بود تا وجود نارضایتی اجتماعی اهالی روستا تلمادره سرپوش گذاشته شود و مسئولان در این ارتباط کمتر سخن به میان آورند.

 

البته اهالی روستای تلمادره هم استدلال خاص خودشان را دارند و معتقدند که چاه آب که در این منطقه حفر شد قرار نبود برای استفاده از آب شرب مردم منطقه استفاده شود.

 

در همین ارتباط مدیر آب و فاضلاب روستایی شهرستان ساری درباره وضعیت آب شرب مجتمع تلمادره ساری اظهار کرد: عملیات اجرایی مجتمع آب شرب تلمادره از سال ۹۰ شروع و در ۲۲ بهمن سال ۹۲ به بهره‌برداری رسید.

 

خلیلی ادامه داد: برای اجرای این طرح مبلغ ۳٫۵ میلیارد تومان اعتبار از محل سفر مقام معظم رهبری اختصاص پیدا کرد.

 

وی اضافه کرد: میزان آبدهی این مجتمع آبرسانی ۶۰ لیتر در ثانیه بود که از طرف آب منطقه‌ای مازندران بخشی از آب به استفاده شرب مردم و نیز بخشی دیگر برای کشاورزی اختصاص داده شد.

 

رئیس آب و فاضلاب روستایی ساری درباره مشکل به وجود آمده در ارتباط با جلوگیری از انتقال آب برای بخش شرب مردم، گفت: بهره‌برداران روستای تلمادره معتقد هستند که چاه حفر شده برای بخش کشاورزی منطقه است.

 

وی ادامه داد: برای رفع مشکل و جلوگیری از ایجاد تنش در صورت‌جلسه‌ای با حضور معاون استاندار مازندران، مدیرآب منطقه‌ای، نماینده مجلس و مدیر آب و فاضلاب مازندران مقرر شد که چاه دیگری در حد فاصل این چاه برای بخش کشاورزی حفر شود و این چاه برای آب شرب اختصاص پیدا کند.

 

خلیلی خاطرنشان کرد: در حال حاضر برای حفر چاه نیازمند تخصیص اعتبار هستیم.

 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که مردمی که شاهد افتتاح و بهره‌برداری مجتمع بودند و در حال حاضر از آب شرب محروم هستند، چگونه باید آب شرب مورد نیاز خویش را تأمین کنند، گفت: اداره آب و فاضلاب روستایی برای بهره‌برداری و نگهداری مجتمع مشکلی ندارد و در صورتی که مسئولان استانی نسبت به رفع تنش اقدام کنند آمادگی کامل برای تأمین آب شرب منطقه از نظر این سازمان وجود دارد.

 

رئیس آب و فاضلاب روستایی مازندران در ادامه یادآور شد: مهم‌ترین مشکل انتقال آب مجتمع به مردم برای استفاده شرب، اختصاص یک چاه مشترک هم برای شرب و هم در بخش کشاورزی است و از طرف دیگر عدم اجرای مصوبات و تصمیم‌گیری‌ها برای این مجتمع است.

 

ظاهراً برای رفع این مشکل مقرر شد که چاه آب دیگری در منطقه برای تامین آب کشاورزی اهالی روستای تلمادره اختصاص یابد، برای احداث این چاه آب اعتباری هم پیش‌بینی شد ولی این اعتبار هنوز تخصیص نیافت.

انتظار این بود که حداقل تا زمان تأمین اعتبار و حفر چاه جدید که ممکن است به آب برسند یا نه مردم این منطقه از چاه آبی که به نام آنها افتتاح شد بهره‌برداری کنند، ممکن است حفر چاه و رسیدن به آب حدود یک سال بیشتر و یا کمتر به طول بیانجامد، تکلیف مردمی که در حال حاضر با مشکل کمبود آب مواجه هستند چیست؟!

 

 

5 نظرات
  1. اتابک می گوید

    بادرود . کافی بود فقط دراین یازده روستا فقط یک کله گنده ویلا ویا زمین داشت چنان براش اب میبردن چنان امکانات رفاهی براش فراهم میشد ان سرش ناپیدا . تصاویر بالای این گزارش دل هر خواننده ای را به درد میاره انوقت بعضی ها دارند برای حفرچاه ودیگر مشکلات گرو کشی میکنند . درروز یادواره شهدا اب رابرای این باز نموده ایر که مبادا مسول که به انجا امده ناراحت شود ویا شاید بپرسد که اب چراقطع است وهمین که مسولین رفتند دستوردادید اب رابرروی خانواده و هم محلیهای همان شهدا که یادواره انها برگزار شد بستید . یادتان نرود که انها رفتند که من شما پست ومقام گرفتیم

  2. علیرضا می گوید

    یعنی یه نفر پیدا نمیشه مشکل رو حل کنه اقایان آب انفال است حق همه است نه یک روستا مگه میشه یه دولت تحت تاثیر یه یه سری…واقعا متاسفم زوریه دولت به …..نمیرسه

  3. mohammad می گوید

    خدا پدر و مادر …./الان پنج ساله میخوان به روستای پروریج اباد ابرسانی کنن ولی همین مسولین محترم میان یه دوری میزنن یه اب و هوایی عوض میکنن یه پذیرایی خوب میشن بعد بدون توجه به این مشکل کم ابی میرن بعد که موقع انتخابات میشه برای رای گرفتن وعده الکی میدن واقعا این ها با چه امیدی حق این مردم روستایی میخورن

  4. عادل الندانی می گوید

    با سلام.جای بسی تعجب داره در سال ۹۱ و ۹۲ جناب طاهایی استاندار وقت مازندران برای افتتاح مجتمع آبرسانی سفیدکوهی ها اومد با حضور باصطلاح مسئولین استانی و شهری اما هنوز این رنجنامه بقوت خودش برای تمام ساکنین یازده روستا منهای تلمادره باقیه.کاش فکری بود.کاش عشقی برای نگاه های پرتبسم زن و مرد سفیدکوهی بود. کاش و کاش و کاش…..

  5. عادل الندانی می گوید

    کاش صاحب برسد بنده به دلدار دهد
    کاش ابر و یاد و مه و خورشید و فلک شاهد بود
    کاش رمز دله آن دوست که حق ناحق کرد؛ لایق بود
    کاش دریای وجود مردم قلب سفیدکوه و ارا
    کاش عشقی بود
    با نگاه عاشق
    رهبرم کاش بودی و میدیدی
    میدیدی این رنجنامه ی مردمی از جنس آفتاب
    نقطه ی عطف فکر در منطقه سفیدکوه باداب سورت
    شبنمایی بسیار زیبا
    آب و این چه واژه ی قشنگیست
    ای دوستی که به بالا رسیدی
    میدانی مردمم اینبار نیز حماسه ای تازه را خلق خواهند کرد
    هفتم اسفند ۹۴ نزدیک است اما قلب ها ی ناآرام این مردم بسیار نزدیکتر پس ببار اگر می خواهی که بباری.
    گاهی خیلی زود دیر می شود.
    دست همت نه به این اهالی سفیدکوه و واژه ی آب را از این بی آبی برایشان زنده کن.
    و خدا می بیند……

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.