پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

30 اثر تاریخی در چهاردانگه ثبت شد

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ساری با بیان اینکه بناهای ثبتی ساری تاکنون 82 اثر است، گفت: از این تعداد که 34 اثر حفاظتی است که به‌وسیله نیروهای یگان حفاظتی مراقبت می‌شود.

2
 

 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه نیوز به نقل از فارس، ، در دنیای امروز و با توجه به نهادینه شدن اهمیت موزه‌ها، کمتر کسی را می‌توان یافت که تجربه بازدید از یک موزه را نداشته باشد؛ ریشه واژه موزه از لغت یونانی موزین به معنای مقر زندگی و واژه موز از نام الهه هنر و صنایع در اساطیر یونان باستان گرفته شده است.

 

بر‌اساس شواهد نخستین موزه‌ها در جهان با مجموعه‌های شخصی افراد توانمند و مؤسسه‌های هنری به‌عنوان مکانی برای گردآوری مجموعه‌ای از اشیای تاریخی، میراث فرهنگی و آثار هنری ساخته شد، ولی امروزه، موزه‌ها کاربردهای بیشتری یافتند.

 

در ایران، طبق اسناد تاریخی، پیشنهاد ایجاد مکانی به نام موزه برای نخستین‌بار از سوی مرحوم مرتضی‌قلی هدایت ملقب به صنیع‌الدوله مطرح شد و به دستور ناصرالدین شاه قاجار در ضلع شمالی کاخ گلستان در سال 1294 هجری قمری برپا شد که شامل هدیه‌های خارجی شاهان قاجار و جواهرات سلطنتی بود و به نام موزه ملی ایران مشهور شد.

 

در حال حاضر 430 موزه در ایران وجود دارد که در پنج گروه موزه‌های علوم و فنون، موزه‌های تاریخی و باستانی، اکوموزه‌ها، موزه‌های هنری و نمایشی و موزه‌های مردم‌شناسی طبقه‌بندی شده‌اند.

 

در مازندران نیز 16 موزه وجود دارد که تنها موزه تاریخ شهر ساری، «عمارت کلبادی» است که در زمان قاجار بنا شده است؛ در همین ارتباط رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ساری درباره عمارت کلبادی شهرستان ساری گفت: عمارت کلبادی به دست سردار جلیل کلبادی از امیران قاجار ساخته شده است، پس از وی و در زمان فرزندش امیرنصرت شکوه‌مقام به امیریه معروف شد که پس از شکوه مقام، فرزندش منوچهرخان کلبادی تا سال 1362 در این بنا زندگی می‌کرد.

 

رضا مهدیان با اشاره به برپایی اداره میراث فرهنگی در سال 1377 در عمارت کلبادی، بیان کرد: این اداره در سال 1387 تبدیل به موزه تاریخ شهر شد که طبقه اول آن شامل مردم‌شناسی و صنایع‌دستی‌ و طبقه دوم موزه شامل باستان‌شناسی و گنجینه است.

 

وی با بیان اینکه بناهای ثبتی ساری تاکنون 82 اثر است، خاطرنشان کرد: از این تعداد که 34 اثر حفاظتی است به‌وسیله نیروهای یگان حفاظتی مراقبت می‌شود.

 

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ساری، با ارائه آماری تعداد آثار ثبت‌شده بخش مرکزی را 23 اثر اعلام کرد و افزود: از فرح‌آباد 11 اثر، بخش مرکزی هشت اثر، میاندورود چهار اثر، بخش کلیجان‌رستاق چهار اثر، دودانگه شش اثر و چهاردانگه 30 اثر ثبت شده است.

 

چهاردانگه نیوز: بخش چهاردانگه از تاریخی ترین بخش های شهرستان ساری می باشد، اثار کشف شده در تپه ترکام سکونت بیش از 6000 سال را در این منطقه تایید می نماید.

 

تعداد زیادی آثار تاریخی در منطقه وجود داشت که متاسفانه به علت کم آگاهی مردم و عدم نظارت دولت بر آنها از بین رفته است و امروز اثری از آن وجود ندارد  مانند حمام گبری کیاسر و قلعه شاهدژ که در حال نابودی کامل می باشد.

 

در سال های اخیر تعدادی اثار تاریخی در چهاردانگه ثبت ملی شده است که  انشا الله به زودی جهت اطلاع مردم شریف بخش چهاردانگه اسامی آن منتشر می شود.

 

2 نظرات
  1. علی مرتضی پور می گوید

    باسلام اگر تصاویر آثار تاریخی رو نشون میدادید ممنون میشدم

  2. 811 می گوید

    متاسفانه اقایون بفکر مردم وهویت ما نیستند این همه اثار از 4دانگه خارج میشه اب از اب تکون نمیخوره چرا تو 4دانگه موزه زده نمیشه که این همه چیز کشف میشه رو راست راست ببرن شما ………… رئیس رواسا وبزرگای 4دانگه هستید براتون متاسفم که صندلیتون براتون بیشتر ارزش داره……. از 4دانگه نیوز توفع داریم منصفانه مسولین 4دانگه ای رو نقد کنه، توری رفتار میکنید که شبهاتی از جانبداری شما احساس میشه قاطع نیستید مطمئنم الان هم یه جواب بهم میدین وخودتونو حق به جانب جلوه میدین.البته نباید منکر زحماتتونم شد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.