پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

آیا تعطیلی این‌بار سراغ نکاچوب خواهد آمد؟

قرار است شرکت نکاچوب به سرمایه‌گذران خارجی واگذار شود و این ترس در میاندورود وجود دارد که بعد از واگذاری به سرنوشت تخته سه‌لا شهید رجایی دچار شود.

0
 
 پایگاه خبری چهاردانگه: شرکت نکاچوب به مدت چند دهه در شهرستان میاندورود با استفاده از چوب جنگل‌های استان و به‌‌ویژه شهرستان میاندورود و استفاده از نیروهای منطقه در حال فعالیت بوده است.

در ابتدای راه‌اندازی این شرکت چندهزار نفر مشغول به‌کار شدند که امروز اکثراً بازنشسته شدند و وجود این شرکت موجب رونق در منطقه شده بود که کارگران از قائم‌شهر تا گلوگاه در آن حضور داشتند.

کارگران روستانشین کم‌کم با کسب درآمد و اقتضای شغلی به شهرهای اطراف این شرکت مهاجرت کردند که بیشترین مهاجرت به شهر نکا و سورک بوده است.

وجود شرکت نکاچوب همچنین موجب ایجاد جاده‌های مختلفی در جنگل شد که برای روستانشینان خوب ولی برای محیط زیست و طبیعت بکر جنگلی نامناسب به‌نظر می‌رسید.

با وجود این شرکت سطح درآمدی مردم روستاها افزایش پیدا کرد و سطح رفاه هم به تناسب آن بالا رفت و خانواده‌ها می‌توانستند فرزندان خود را به مدارس سطح بالاتر و حتی دانشگاه بفرستند که در گذشته به‌دلیل زندگی در روستا و مشکلات رفت و آمد و مخارج آن از ادامه تحصیل منصرف می‌شدند.

 
با همه خوبی‌هایی که این شرکت ایجاد کرده بود اما با گذشت زمان یکی پس از دیگری واحدهای آن تعطیل شد و نیروهای آن تعدیل رفت تا جایی که در چند سال پیش این شرکت تاحد ورشکستگی پیش رفت.
 
امروزه این شرکت تنها با تولید نئوپان و نیروهای حداقلی در حال فعالیت است که همچنان با بدهی زیادی از جمله بدیهی به بازنشستگاه شرکت روبه‌رو است اما با این وجود همچنان بیش از ۷۰۰ نفر در این شرکت به صورت مستقیم در حال فعالیت هستند.
 
این روزها ظاهراً بانک ملی ایران و صاحب این شرکت اقدام به فروش شرکت به سرمایه‌گذاران ترکیه‌ای کرده‌اند و اگر این سرمایه‌گذاران که تا به حال ۲۰ درصد قرارداد را پرداخت کردند، ظرف مدت کمتر از دو ماه دیگر بقیه پول را پرداخت کنند، صاحبان جدید این شرکت خواهند شد.
 
بنا به اطلاعات موجود این سرمایه‌گذاران قرار است واحدهایی مانند MDF را در این شرکت راه‌اندازی کنند و برای این منظور چوب های مورد نیاز خود را از کشور روسیه وارد کنند.

اگر این اطلاعات درست باشد هنوز معلوم نیست وضعیت کارگرانی که در جنگل‌ها مشغول به‌کار هستند چه می‌شود و دیگر چه کسی از آنها حمایت خواهد کرد.

فرماندار میاندورود اظهار امیدواری کرده بود با واگذاری شرکت نکاچوب، علاوه بر کارگران فعلی، نزدیک به ۹۰۰ نفر در این شرکت به‌کار گرفته خواهند شد.

اما اگر بعد مدتی این شرکت تعطیل شود، با بیش از ۱۵۰۰ کارگر بیکار شده و فرصت تولید و اشتغال از بین رفته چه باید کرد.

همچنین باید توجه داشت که میاندورود از واگذاری شرکت‌های خود به سرمایه‌گذاران خارجی تجربه بدی داشته است که نمونه آن را می‌توان تخته سه‌لا شهید رجایی در روستای انجیل‌نسام دانست که بعد از واگذاری آن به سرمایه‌گذاران خارجی و اینکه آنها هم سعی در وارد کردن مواد اولیه خود از خارج کشور را داشتند به تعطیلی کشیده شد و کارگران آن بیکار شدند.

امروز این نگرانی وجود دارد که شرکت نکاچوب بعد از واگذرای به سرنوشت شرکت تخته سه‌لا شهید رجایی دچار شود.

مسئولان شهرستانی و استانی برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقی و از بین نرفتن فرصت‌های شغلی اقدامات لازم و مربوطه برای ادامه فعالیت شرکت به صورت هر چه بهتر را انجام دهند تا بعد از بروز حادثه تقصیر را به گردن این و آن نیندازند./میانخبر

 
 
 
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.