پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

روزی روزگاری بابُل / چگونه بابُل از قافله پیشرفت شهر های استان عقب ماند؟!

همه یادشان می آید روزگاری را که وقتی اسم بابل را می آوردی قند در دل مردم آب میشد و با حسرت به این شهر اقتصادی و تجاری مازندران نگاه میکردند. بابل شهری مهم و استراتژیک در مازندران که چند سالی می شود که نه تنها درجا زده که در حال پسرفت است. با نگاهی اجمالی و به دور از تعصبات شهرگرایانه می توان دید که شهر بابل در چند سال گذشته شاهد کمترین تحول و عمران و آبادانی در میان دیگر شهرهای استان مازندران بوده است.

0

 

پایگاه خبری چهاردانگه: همه یادشان می آید روزگاری را که وقتی اسم بابل را می آوردی قند در دل مردم آب میشد و با حسرت به این شهر اقتصادی و تجاری مازندران نگاه میکردند. بابل شهری مهم و استراتژیک در مازندران که چند سالی می شود که نه تنها درجا زده که در حال پسرفت است. با نگاهی اجمالی و به دور از تعصبات شهرگرایانه  می توان دید که شهر بابل در چند سال گذشته شاهد کمترین تحول و عمران و آبادانی در میان دیگر شهرهای استان مازندران بوده است.

 

امروز هر چه که افتخار و عظمت است مربوط میشود به گذشته باشکوهی که بزرگان این شهر از نوشیروانی ها تا عالمان و نخبگان این شهر مهم مازندران بر جای گذاشته اند.برای بررسی این مسئله که چرا بابل امروز به چنین شرایطی دچار شده است نیاز به یک تحقیق جامع میدانی دارد که باید به کمک دانشگاهیان و دلسوزان استان و بابل به آن پرداخته شود.

 

یکی از مهمترین دلایل چنین شرایطی مربوط می شود به عدم اجماع و چند دستگی سیاسیون شهر که به دلایل حزبی و جناحی مسائل سیاسی را بر پیشرفت شهر ترجیح می دهند. نکته ای که در همه شهر های دیگر مازندران هم وجود دارد منتها آثار تخریبی آن در بابل بسیار بیشتر به چشم می آید.

 

حتی با درک چنین شرایطی باز هم شاهد دعواهای جناحی بر سر مسائل پراهمیتی مانند انتخاب شهردار هستیم  که هر روز ابعاد تازه ای به خود میگیرد و در حالی که بقیه شهرهای استان در فکر تحقق بودجه و متمم بودجه هستند این بلاتکلیفی  بلای جان توسعه شهر شده است و با این شرایط نه می توان مذاکرات مهمی با سرمایه گذار را پیش برد و نه توان رای زنی با مسئولان استانی را به بهترین و مطلوب ترین وجه انجام داد.

 

یکی از بزرگترین معضلات شهری بابل برمیگردد به نداشتن چشم انداز و برنامه روشن برای آینده شهر. اگر هر سازمانی برای اداره امور و برای آینده خود برنامه و هدف نداشته باشد قطعا در پیشبرد کارها دچار نقص و روزمرگی خواهد شد.

 

زمانی بابل خود را با مرکز استان مقایسه میکرد منتها در سال های گذشته به دلیل برنامه محور شدن مسئولان شهری ساری و تبیین چشم انداز و حرکت در این مسیر مشاهده میکنیم که در حال حاضر شهرداری ساری افق بلند مدت بسیار مهمی را در راستای تبدیل شدن به یکی از دَه شهر اصلی ایران تدوین کرده است که اگر قرار باشد دیگر شهرهای مازندران به آنجا برسند نیاز به سالها زمان و هزینه دارند.

 

شاید اینها برنامه های بلند پروازانه باشند اما نیاز های ضروری مدیریت شهری هستند که مسئولان بابل هم باید به آن توجه کنند. چند ماه پیش مسئولان شورا و شهرداری آمل جهت کسب تجربیات موفق شهرداری ساری به اتفاق به شورای شهرساری آمدند و بدون غرور و ادعا نشستند دور یک میز و از تجربیات موفق شهرداری ساری کمک گرفتند و مسئولان ساروی هم قطعا از تجربیات شورای آمل بهره بردند.

 

اینها همان حرکات مفید و بسیار پرارزشی هستند که ما در مازندران نیاز داریم . اگر میبینیم جایی کسی به هر دلیل به موفقیتی رسیده است باید غرور را کنار بگذاریم و خاضعانه در راه پیشرفت شهرمان تلاش کنیم. هدف اول باید سربلندی و توسعه بابل باشد و در این راه اگر نیاز شد با هرکسی که لازم باشد گفتگو صورت پذیرد.

 

اکنون که شهرداری بابل در بلاتکلیفی به سر میبرد لازم است تا شورای شهر و دیگر نهاد های مسئول هرچه زودتر نسبت به تعیین تکلیف شهردار اقدام کنند و بیش از این به منافع بابل ضربه نزنند و مسئولان و شهردار بابل هم باید توجه داشته باشد که به جای رقابت های احساسی و جنگ و دعوا با این شهر و آن شهر فقط و فقط به بابل فکر کنند تا هر چه زودتر در مسیر عمران و آبادانی قرار گیرد و عقب ماندگی این چند سال به بهترین شکل ممکن جبران گردد.

 
 
 
 
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.