پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

‌پنجمین نشست کمیته توسعه رسانه‌ای مازندران برگزار شد

0

در این نشست مقرر شد رسانه‌های استان طی روزهای آینده بر روی دو موضوع مهم کشت دوم برنج و انواع مهاجرت به استان مازندران تمرکز داشته باشند.

بحران کشت دوم برنج و مهاجرت به مازندران

واحد عبدالهیان رئیس جهاد دانشگاهی و رئیس کارگروه تخصصی مدیریت دانش و توسعه رسانه‌ای اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران اظهار کرد: مازندران این روزها در دو حوزه کشت دوم برنج و مهاجرت به این استان درگیر شده است و رسانه‌ها می‌توانند بر روی این دو موضوع تمرکز کنند.

وی با اشاره به اینکه تنها عده‌ای محدود از کشت دوم برنج بهره می‌برند، تصریح کرد: براساس نظر کارشناسان کشت دوم مضرات فراوانی دارد و ‌عامه مردم که مصرف کنندگان هستند با مبتلا شدن به انواع امراض، قربانی سودجویی عده محدودی می‌شوند.

رئیس کارگروه تخصصی مدیریت دانش و توسعه رسانه‌ای اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران با بیان اینکه کشت دوم برنج با آب بری فراوان در فصل کم آبی ضرر مضاعف به جامعه می‌رساند، خاطرنشان کرد: با وجود آنکه این موضوع به تصویب و اجماع مدیریت کلان استان نیز رسیده است اما ظاهرا برخی از ذی نفوذان، به دلیل منافع شخصی آن را اجرایی نمی‌کنند.

عبدالهیان با اشاره به اینکه سم فراوانی در کشت دوم استفاده می‌شود، اظهار کرد: این سم‌ها عامل بسیاری از سرطان‌ها است که از طریق برنجی که از کشت دوم برداشت می‌شود، به انسان می‌رسد.

وی با تاکید بر اینکه باید به دنبال کشت جایگزین رفت، تصریح کرد: بر اساس نظر کارشناسان کشت دوم برنج به هیچ عنوان از لحاظ علمی تائید نمی‌شود.

رئیس کارگروه تخصصی مدیریت دانش و توسعه رسانه‌ای اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه به واسطه کم آبی و تغیررات اقلیمی کشور، مهاجرت شدید و پیش بینی نشده‌ای در حال وقوع است، گفت: اگر این مهاجرت قرار است اتفاق بیفتد، باید پیش از این امر بر روی آن تفکر و برنامه ریزی صورت ‌گیرد.

عبدالهیان با بیان اینکه در بحث مهاجرت دائم به مازندران باید دید که این استان تا چه میزان قابلیت پذیرش جمعیتی دارد، تصریح کرد: در مباحث مهاجرت باید عوامل اقتصادی، فرهنگی و تاثیرگذاری آنها، زیرساخت‌ها و سایر موضوعات مرتبط مورد بررسی قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: با مهاجرت‌های دائمی، توازن اقتصادی بدون شک برهم میخورد و این خود یک عامل نابسامانی است.

رئیس کارگروه تخصصی مدیریت دانش و توسعه رسانه‌ای اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران در پایان گفت: رسانه‌ها می‌توانند با حساسیت ویژه این مباحث مهم را بررسی و دنبال کنند و نظرات افراد و کارشناسان ذیربط را منعکس نمایند.

خودزنی مازندرانی ها از نوع پذیرش مهاجرت کنندگان

محسن هدایتی مدیرمسئول سایت خزرنما نیز در این جلسه با تاکید به اهمیت این دو موضوع بسیار مهم، اظهار کرد: برخی از تصمیمات مسئولان موجب مهاجرت معکوس در مازندران شده است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از این مهاجرت‌ها خوش‌نشین‌هایی هستند که بهترین اماکن و امکانات را در اختیار خود می‌گیرند، تصریح کرد: برخی از اماکن همچون ساحل دریای خزر به طور اختصاصی اختیار بعضی‌ها قرار گرفته است که این موضوع باید در دستور کار قرار ‌گیرد.

مدیرمسئول سایت خزرنما با بیان اینکه مهاجرت موقتی یا دائمی موجب گران شدن اجناس، ایجاد ترافیک شدید و برهم خوردن توازن اقتصادی می‌شود، گفت: مکان‌هایی در مازندران وجود دارد که می‌تواند در اختیار مهاجران به این استان قرار ‌گیرد.

وی تاکید کرد: در اختیار قرار دادن اراضی بکر به مهاجران استان مازندران، یک خودزنی کامل است.

لزوم توجه به زیرساخت‌ها در بحث های مربوط به پذیرش مهاجرت کنندگان

سیداحمد حسینی سردبیر ‌ایسنا نیز در این نشست با اشاره به اینکه این استان زیرساخت‌های لازم برای پذیرش مهاجرت کنندگان را ندارد، اظهار کرد: زمانی که مازندران حدود 3 میلیون نفر جمعیت دارد اما مسئولان نمی‌توانند برای کاهش زمان‌های قطعی برق برنامه‌ریزی لازم را داشته باشند؛ چگونه با افزایش جمعیت این اتفاق صورت می‌گیرد؟

وی با بیان اینکه زیرساخت‌های حمل و نقلی و ترافیکی مازندران به شدت برای ورود جمعیت بیشتر به این استان ضعیف است، تصریح کرد: ضعف در سیستم ترافیکی را در روزهای تعطیل به خوبی مشاهده می‌کنیم.

سردبیر ‌ایسنا منطقه مازندران با اشاره به اینکه افزایش جمعیت در مازندران نوع حکمرانی در گرایش های مختلف را نیز تغییر می‌دهد، اظهار کرد: یکی از بارزترین مشکلات این استان مباحث مربوط به آب است که بحران این موضوع نزاع‌های اجتماعی را به دنبال دارد.

لزوم توجه کمیته توسعه رسانه ای به مباحث روز استان

علی پاداشی سردبیر ایکنا منطقه مازندران در این نشست گفت: لازم است این کمیته به صورت هفتگی به مباحث روز استان بپردازد و برای مدیریت استان کمک‌کار باشد.

وی افزود: موضوع کارت هدیه نشست‌های مطبوعاتی باید منسوخ و روشی درست برای کمک دستگاه‌ها به خبرنگاران اتخاذ شود.

پاداشی درباره اهمیت توجه اذهان عمومی به پرهیز از کشت دوم برنج، تصریح کرد: به عقیده کارشناسان سموم در کشت دوم برنج چندین برابر کشت اولیه است و جهت رعایت سلامت مردم بهتر است از این اقدام پرهیز شود.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، در این نشست رقیه عالی مدیرمسئول نشریه کرانه شمال و طاهریان مسئول سایت خبری باران شمال نیز حضور داشتند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.