پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

گفتگو صمیمی با زهرا جوانمرد مجری جوان و چهاردانگه ای شبکه تلویزیونی تبرستان

1

در بخش چهاردانگه هنرمندان زیادی در رشته های مختلف فرهنگی و هنری مشغول فعالیت در سطح کشور و استان هستند که مایه ی خوشبختی است که این بخش این هنرمندان را در دامان خود پرورش داده. از این میان یکی از بخش هایی که به ویژه در حوزه ی تصویر می تواند مکان فعالیت هنرمندان باشد تلویزیون است. در این عرصه هم هنرمندانی از بخش چهاردانگه حضور دارند. خانم زهرا جوانمرد از روستای ترکام، مجری جوان و توانمند تلویزیونی در شبکه استانی تبرستان است. آقای امیر حسین اصغری زحمت مصاحبه ی صمیمی و مفصلی را با خانم جوانمرد کشیده اند که در ادامه مطالعه خواهید کرد.

………………………………………………………………..

سلام خانم جوانمرد خیلی متشکر که افتخار دادید و دعوت ما برای مصاحبه را پذیرفتید. برای شروع لطفا یک بیوگرافی اجمالی از خودتان برای خوانندگان ما بفرمایید

در ابتدا سلام میکنم به همه مردم خوب و سرزنده چهاردانگه و همه عزیزان.  زهرا جوانمرد ترکامی هستم . متولد 19 مرداد 1367. کارشناسی علوم اقتصاد  دارم. متاهل و ساکن ساری.

چطور شد وارد دنیای هنر شدید؟ ( استعدادتون چطور کشف شد، کارتون از کجا استارت خورد )

حقیقتا وارد شدن من به دنیای اجرا خیلی اتفاقی بود. شاید اتفاقی تر از تمام مسائلی که توی زندگیم پیش اومد. من اصلا حتی یک درصد هم به اجرا فکر نمی کردم. یا اینکه بخوام روزی مجری بشم. همیشه فکر میکردم استعداد خاصی توی بازیگری دارم  ولی اجرا رو نه.. خیلی ها نسبت بهم لطف داشتند و عنوان میکردند که صدای خوبی دارم.. خیلی ها هم بهم مرتب میگفتند حتما به صدا و سیما مراجعه کن و تست صدا بده. اما خب هیچ وقت جدی نگرفتم. تا اینکه یک روزی در سطح شهر یک سری پوستر دیدم که کلاس فن بیان در یکی از این موسسات خصوصی داره برگزار میشه که استادش یکی از همکلاسی های بنده در دانشگاه بود که الان هم از مجریان بنام مرکز مازندارن هستند.

من به اون موسسه مراجعه کردم و متوجه شدم که 6 جلسه از این 8 جلسه کلاس به اتمام رسیده  و من دیر رسیدم.. با استاد اون دوره که همکلاسی بنده می شد صحبت کردم و ایشون من رو تشویق کردن که در دوره شرکت بکنم. این اتفاق افتاد و بعد از اتمام دوره متاسفانه موسسه به وعدش عمل نکرد چرا که قرار بود 3 نفری که در آزمون نمره بالا اوردن رو به سازمان صدا و سیما معرفی کنه که نشد. خودم بعدها با سازمان تماس گرفتم و تونستم یک تایم برای تست بگیرم ازشون. اونجا در رادیو تست دادم. پذیرفته شدم اما بهم گفتند الان گوینده نمیخوایم.. اگر میتونید مازندرانی صحبت کنید می تونیم شما رو معرفی بکنیم به یکی از تهیه کننده های سازمان که برنامه های محلی می سازن. اینگونه بود که من به نیت رادیو سر از تلویزیون در آوردم!

اولین بار چه زمانی صدا یا تصویرتون روی آنتن رفت؟

 اولین باری که من جلوی دوربین رفتم .. شاید بهتره بگم اولین باری که من دوربین تصویر برداری و دکور و … دیدم روز5 شهریور 1392 بود. برای اولین بار هم در یک برنامه زنده جلوی دوربین رفتم که خیلی ها به تهیه کننده انتقاد کرده بودند که چرا داری ریسک میکنی؟ اگر این خانوم نتونه چی؟ اما تهیه کننده بهم لطف داشت و گفت این خانوم می تونه. من مطمئنم. و من به اعتماد ایشون رفتم جلوی دوربین و یک ایتم 10 دقیقه ای رو اجرا کردم.

استارت کارم در برنامه نماشون بود به تهیه کنندگی خانم عذار کردان. کسی که خیلی بهم لطف داشت و خانم رحمانی مجری برنامه که خیلی کمکم کردن. خیلی. ممنونم ازشون

تا حالا تو چه برنامه هایی اجرا داشتید؟

 اولین کارم به تهیه کنندگی خانم کردان بود تحت عنوان نماشون ( اجرای مازندارنی ) برنامه لحظات عاشقی به تهیه کنندگی اقای عطاریه که ایتم کوتاهی داشتم- برنامه صبح مازندران- ساری شهر پاک- برنامه عیدانه سین هشتم  که به مناسبت نوروز 96 پخش شد و برنامه ویشار که برای انتخابات 96 تهیه و تدارک دیده شد.

 

لطفا از همکارانتان بگویید؟ با کدامشان صمیمی ترید؟

من با تمام همکاران و دوستانی که باهاشون برخورد دارم خیلی صمیمی ام و رابطه خوبی دارم. فرقی نمیکنه در چه جایگاهی باشن. مجری باشند یا تهیه کننده. صدابردار. تصویر بردار. دستیار تهیه و یا هر چیزه دیگه ای. .. همکاران  بنده همشون خیلی خوبند و من بی نهایت دوستشون دارم. از صمیم قلبم این و عرض میکنم . اگر هم بخوام اسم ببرم اسم خانم روفیا رحمانی رو میارم.

به نظر شما چرا در شبکه استانی به ابتکارات هنرمندان و برنامه سازان توجه کمی میشود و اکثر برنامه ها تقلیدیست؟

شما اگر برنامه های شبکه های پر بیننده رو ببینید  متوجه می شید که یک اتاق فکر خیلی قوی و خلاق پشتشه. دارن از جوانهایی استفاده میکنن که هر کدومشون به صورت حرفه ای دارن کار میکنن و مغزشون پره از کارهای جدید و نو… این اتاق فکر در شبکه های استانی هم هست, اما شاید نه به اون قدرتی که باید باشه.. به نظر من بیشتر از همه باید این آدمهای خلاق شناسایی بشن و ازشون بخوایم که کمکمون کنن برای بهتر شدن. خیلی از برنامه سازها می خوان یک برنامه پر بیننده و پر محتوا بسازن اما چون اون نیرو خلاق و کارامد رو ندارن مجبورن از برنامه های خوب شبکه های دیگه الگو برداری کنن که بیننده رو بکشونن سمت شبکه خودشون اما خب گاهی وقتها این کار تاثیر معکوس میذاره و اون طور که باید مورد استقبال قرار نمیگیره..

گشاده رویی، لبخند دایمی و شادابی شما باعث شده اجرای تلویزیونی شما با اقبال خوبی رویارو شود، ولی با توجه به خاص بودن صدایتان فکر نمی کنید کار رادیو موفقیت بیشتری برای شما میتواند داشته باشد؟

همونطوری که گفتم من اصلا به اجرای توی تلویزیون فکر نمیکردم چون دلم میخواست یک گوینده باشم نه مجری. کار گویندگی بسیار متفاوته با اجرا و مجری بودن, و به نظر من سخت تر.  در پی این هستم که بتونم به عنوان گوینده در رادیو هم فعالت کنم . امیدوارم موقعیتی پیش بیاد تا بتونم در رادیو هم فعالیت داشته باشم.

شما کار کدام مجری (رادیو و تلوزیون ) شبکه استانی را میپسندید و بیشتر دوستشان دارید؟

همشون استاد بنده هستن و من همیشه ازشون یاد میگیرم. و به نظر من نمیشه  خیلی هاشون رو با هم قیاس کرد چون اجرای های متفاوتی دارن. یک مجری می بنید برنامه سیاسی  رو عالی اجرا میکنه اما نمیتونه یک برنامه اجتماعی رو  به خوبی برنامه سیاسی  اجرا کنه.. به عقیده من همه دوستانی که دارن فعالیت میکنن واقعا کاربلدن و هیچ شکی درش نیست.

در مورد شبکه های سراسری چطور؟

خانم امیرشاهی یکی از مجریانی است که با دیدن اجراشون ذوق میکنم.

آیا کار دوبله هم کرده اید؟ صدای کدام دوبلرها براتون دلنشین تر است؟

کار دوبله نکردم.و خیلی هم کار سختی ست…. ما خیلی دوبلورهای خوبی تو کشور داریم. همشون. خوبند.. اقای خسروخسروشاهی یکی از بهترین هاست به عقیده بنده.

لطفا با یک جمله یا چند کلمه نظرتون رو راجع به افراد زیر بگید

ژاله صادقیان: کی از بهترینهای اجرا در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.. بدون شک..

ژیلا صادقی: بداع کننده اجرا به سبک جدید در رسانه ملی.. دوستشون دارم.

فاطمه صداقتی: شاد و پر انرژی

بنفشه رافعی: شاد و پر انرژی

فرزاد حسنی: شوخ طبع

احسان علیخانی: تنها واژه ای که میتونم بگم کلمه کاربلده…

زهره شکوفنده:  مگه داریم بهتر از ایشون….

نرگس فولادوند: صدایی که از بچگی هامون تو ذهنمون هست.

حسن اسماعیل زاده: بمب انرژی

نجمه جودکی: چندین نفر گفتن شبیه ایشون اجرا میکنم.. اما گمون نکنم…

خسرو خسروشاهی:  یک صدا ی ماندگار که همه شنیده دارنش. یکی از سرشناس ترین دوبلور های دنیا

 

میتونیم انتظار داشته باشیم زهرا جوانمرد هم مثل علیرضا عسگریان، دانیال معین آل داوود و حسن اسماعیل زاده روزی در شبکه های سراسری اجرا داشته باشد؟

ببینید هیچ چیزی تو این دنیا قابل پیش بینی نیست به نظر من. گاهی وقتها ما همه کار میکنیم تا  اون اتفاقی که می خوایم بیفته تو زندگیمون اما نمیشه. گاهی وقتهام خدا دو دستی راه و برامون باز میکنه..گاهی وقتها دسته خوده آدم نیست  یکدفعه اتفاق می افته. قطعا هر مجری ای در هر سطحی که باشه دلش میخواد و تلاش می کنه برای بهتر بودن. من هم همینم. تمام تلاشم برای بهتر بودنه. خدا رو چه دیدید…توکل بر خودش

در پایان اگر خاطره جالبی از تجارب کاریتان دارید لطفا برای خوانندگان ما تعریف بفرمایید:

یک خاطره ای که واقعا برای همیشه تو یادم میونه مربوط می شه به چند وقت قبل که برنامه داشتیم برای شبکه شما.. ساعت ده دقیقه به 9 شب بود که دیدم تلفن همراهم زنگ میخوره و دستیار تهیه برنامه پشت خطه و بهم میگه خانوم جوانمرد کجایی؟ من با تعجب گفتم خب قطعا الان خونم دیگه.. دستیار برنامه با یه حالتی پر از استرس و نگرانی گفت تورو خدا بیا 9 و پنج دقیقه انتنیم از شبکه شما.. خودت و برسون .. من هم به صورت باور نکردنی فقط دوئیدم و خودم و  رسوندم. اصلا نفهمیدم چی پوشیدم و چجوری رفتم مرکز.جلو درب ورودی سازمان زنگ زدن گفتن تیتراژ ابتدای برنامه رفته بیا تو رو خدا.. تو حیاط سازمان توی اون تاریکی با سرعت می دوئیدم و خودمم خندم میگرفت. وقتی رسیدم تو استودیو  10 ثانیه زمان داشتم و رفتیم آنتن…با اینکه نمیدونستم برنامه داریم و هیچ چیزی آماده نکرده بودیم اما برنامه فی البداهه خوبی بود.

ممنون و متشکرم از شما که در این گفتگوی صمیمی با مخاطبان پایگاه خبری چهاردانگه ما رو همراهی کردید. برای شما آرزوی موفقیت و پیشرفت در حوزه اجرا و گویندگی داریم.

گفتگو و مصاحبه از امیرحسین اصغری

1 نظر
  1. مجتبی می گوید

    ارزوی موفقیت برای خانم جوانمرد گرامی
    از اجراشون لذت میبریم با صدای رسای ایشون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.