پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

گفتگو با شریعت نژاد، رییس و حامد خلیلی، معاون آموزشی و دبیر پروژه ی مهر 96 آموزش و پرورش چهاردانگه

0

به گزارش  پایگاه خبری چهاردانگه به نقل از روابط عمومی آموزش و پرورش منطقه چهاردانگه،با فرارسیدن تابستان و پیش رو بودن مهر ماه، در راستای دغدغه آموزش و پرورش منطقه، برای اجرای هرچه بهتر برنامه های پروژه ی مهر 96 گفتگویی با شریعت نژاد، رییس و خلیلی، معاون آموزشی و دبیر پروژه ی مهر آموزش و پرورش منطقه انجام داده ام.

متن گفتگو به شرح ذیل است:

آقای شریعت نژاد، به عنوان رییس اداره و رییس ستاد پروژه مهر آموزش و پرورش منطقه چهاردانگه بفرمایید:

هدف اجرای  پروژه ی مهر در آموزش و پرورش چیست؟

پروژه ی مهر مظهر کارایی و ‌اثر بخشی و تغییر در مدرسه است و هدف از اجرای پروژه ی مهر ایجاد تحولی نوین در نگرش جامعه است تا با شاداب سازی مدارس، دانش آموزان برای ورود به مدرسه لحظه شماری کنند .ستاد پروژه ی مهر در آموزش و پرورش و مدارس، باید اقدامات مؤثری در  زمینه‌های مختلف  در تابستان، انجام دهند تا نقش و خاطره ی روز اول مهر که نوروز تعلیم و تربیت است، در اذهان دانش‌آموزان به عنوان یک خاطره خوش باقی بماند.

به طور کلّی در پروژه ی مهر، تمام فعالیت های آموزش و پرورش، برای شروع سال تحصیلی دل انگیز، برای دانش آموزان پیگیری می شود.

آقای خلیلی، به عنوان دبیر ستاد پروژه مهر، مختصری در مورد نحوه ی فعالیت ستاد پروژه ی مهر منطقه و وظایف آن را شرح دهید؟

ستاد پروژه ی مهر آموزش و پرورش استان مازندران با ترکیب هفت کمیته، فعّالیّت خود را آغاز نموده که عبارتند از: 1- «کمیته ی انتصابات»( انتصابات مدیران جدید را در دستور کار خود دارد.) 2- «کمیته ی تعمیر و تجهیز» (تعمیرات مدارس و فراهم آوردن امکانات را پیگیری می کند.) 3- «کمیته ی نظارت و ارزیابی»(نظارت بر تمام فعالیت های امور اداری و پروژه را پیگیری می نماید.) 4- «کمیته ی سازماندهی» (کار ساماندهی و سازماندهی فضا و نیروی انسانی را در دستور کار خود دارد.) 5- «کمیته ی تأیید صلاحیت» (پیگیری تأیید صلاحیت مدیران جدید معرفی شده، می باشد.) 6- «کمیته ی توجیه و تبلیغ» (کار اطلاع رسانی و توجیه پروژه، برای افکار عمومی و انعکاس فعالیت ها را در دستور کار خود دارد.) 7- کمیته ی «کمیته فرهنگی – ورزشی» است که در تابستان برای با نشاط سازی مدرسه و پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان فعالیت می کند.

لازم است مراتب تشکر و قدر دانی خود را از آقای شریعت نژاد، رییس آموزش و پرورش و رییس ستاد پروژه مهر منطقه، اعلام نمایم؛ چون ایشان در  همه لحظه ها و در تمام برنامه های اجرایی با درایت و دقت نظر خاصی حضور داشته و با ارائه توصیه ها و رهنمودهای لازم همه اعضای ستاد و کمیته ها را برای انجام هرچه بهتر فعالیت ها راهنمایی می کند.

آقای شریعت نژاد، اجرای برنامه ی پروژه ی مهر در بخش چهاردانگه از چه زمانی شروع شده است؟

می توان گفت بلافاصله با شروع سال تحصیلی جدید، آموزش و پرورش استان و شهرستان، برنامه ریزی خود را برای سال تحصیلی آینده، شروع می نمایند، مانند پیش بینی کلاس، معلّم و عقد قرارداد های مختلف با اداره کل در زمینه هدایت تحصیلی متوازن دانش آموزن و نقل و انتقال معلمان، ثبت نام کتاب دانش آموزان، اما شروع فعّالیّت رسمی بعد از ابلاغ بخشنامه از سوی استان و تشکیل کمیته ها، همزمان با سراسر استان می باشد. اولین نشست رسمی ستاد منطقه ای با این موضوع، در تاریخ 30 خرداد 1396 تشکیل شد و کادر تشکیلاتی و اجرایی ستاد در منطقه شکل گرفت.

البته کارهای مهمی در این راستا، تا کنون در منطقه انجام شد؛ که شامل:

  • طرح موضوع در جلسات شورای معاونین و شورای آموزش و پرورش منطقه اردیبهشت و خرداد 1396
  • جلسه هم اندیشی و توجیهی با مدیران مدارس و مجتمع های آموزشی و پرورشی منطقه
  • صدور ابلاغ برای دبیران کمیته های هفت گانه و اعضای زیر مجموعه آن ها و همچنین مدیران مدارس جهت تشکیل کمیته های آموزشگاهی
  • برنام ریزی برای افتتاحیه پروژه مهر 96 در مدرسه شهید سلیمانی روستای ازنی

اما قابل ذکر است برنامه ریزی ها برای پروژه مهر 96 از خیلی وقت پیش و در طول سال تحصیلی جاری دغدغه ما بوده است.

آقای خلیلی، علاوه بر دبیر ستاد پروژه مهر، به عنوان معاون آموزش بفرمایید در راستای ثبت نام دانش آموزان و هدایت تحصیلی چه اقداماتی صورت گرفته است؟

برنامه ریزی ها و اتخاذ تمهیدات لازم برای ثبت نام دانش آموزان و سنجش نوآموزان بدو ورود انجام گرفته است.

اما هدایت تحصیلی که در پایه ی نهم انجام می گیرد؛ اداره آموزش و پرورش چهاردانگه در یک مرحله، هدایت تحصیلی آزمایشی (بعد از نیمسال اول) انجام داده تا دانش آموزان موقعیت خود را بدانند و همچنین خانواده ها از شرایط فرزندان خود آگاهی یابند.

همچنمین جلسات متعدد مشاوره ای و آموزشی نیز برای خانواده ها و دانش آموزان به صورت گروهی و انفرادی تشکیل شد که همچنان ادامه دارد و در نهایت برنامه ریزی شده است که با حضور مدیران مدارس و مشاوران هدایت تحصیلی دانش آموزان به صورت متمرکز، انجام شود.

همه توان و تلاش ها به کار گرفته می شود تا هدایت تحصیلی درست انجام شود و انتظارات وزارت متبوع نیز برآورده شود.

آقای خلیلی، برای اطلاع بیشتر اولیای دانش آموزان از برنامه های پروژه ی مهر چه اقداماتی انجام دادید؟

برگزاری نشست با اولیای دانش آموزان که برنامه ریزی شده و در حال اجرا می باشد و سعی می کنیم با توجیه اولیای دانش آموزان، نقش آنها را در پروژه ی مهر پر رنگ نماییم.

 همچنین برنامه هایی در دستور کار کمیته «توجیه و تبلیغ»(رابط عمومی اداره قرار دارد که بخشی اجرا شده و بخشی دیگر در حال پیگیری و اجرا، که این برنامه ها شامل:

  • طراحی و چاپ بنر هایی با متون و تصاویر توجیه پروژه مهر و نقش اولیا و … در این راستا و نصب آن ها در سطح شهر و اداره و مدارس
  • درج اخبار فعالیت های ستاد پروژه ی مهر منطقه در سایت آموزش و پرورش منطقه و چهاردانگه نیوز و در صورت امکان در سایت ها و جراید دیگر
  • ارسال بروشور با موضوع پروژه مهر به ادارات منطقه و شهر کیاسر و درخواست مساعدت
  • برنامه ریزی برای بیان اهمیت موضوع برای احاد مردم، در مجامع عمومی مهم ، مثل: نماز جمعه، مراسمات مذهبی و …
  • اختصاص تابلوی اعلانات به پروژه ی مهر در اداره و مدارس

   و برنامه های متنوع دیگر

آقای شریعت نژاد، سازماندهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش منطقه به چه صورت بوده آیا با کمبود نیروی انسانی مواجه بودید؟

 به علت مشکلاتی که در منطقه وجود دارد، از قبیل: بعد مسافت، هزینه بالای ایاب و ذهاب، عدم تفاوت حقوقی چهاردانگه با شهرستان برخوردار و غیر بومی بودن اکثر همکاران، هر سال شاهد تقاضای زیادی برای انتقال به شهرستان های دیگر می باشیم. به همین دلیل، در زمینه پرورشی، مشاوره و ابتدایی و دوره ی متوسطه اوّل در بعضی از رشته ها با کمبود نیرو مواجه هستیم و همچنین به علّت کمبود نیروی انسانی تعدادی از پست های اداری خالی مانده است. با تعاملی که با اداره کل آموزش و پرورش داریم، انشاءالله بتوانیم بخشی از مشکلات را کم کنیم، ولی برای برنامه ریزی بهتر امسال برای هر سه مقطع سازماندهی نیروی انسانی کلی خواهیم داشت.

آیا در پروژه ی مهر امسال علاوه بر موارد ذکر شده، برنامه ویژه دیگری در دستور کار آموزش و پرورش قرار دارد؟

در راستای اجرای نظام درسی (6-3-3)امسال استقرار پایه ی یازدهم، در دستور کار قرار دارد که منطقه ی چهاردانگه با فضاسازی مناسب از نظر تعداد کلاس ها و برنامه ریزی برای ساماندهی نیروها، پوشش مسائل مربوط به این امر را در دستور کار دارد.

آقای شریعت نژاد، آیا دستگا ه های دیگر می توانند در اجرای پروژه ی مهر به آموزش و پرورش کمک نمایند؟

هدف از پروژه ی مهر اجتماعی شدن مسایل آموزش و پرورش می باشد تا تمام دستگا ه ها، خود را موظف به کمک به آموزش و پرورش بدانند. در منطقه ی چهاردانگه خوشبختانه امام جمعه محترم، بخشدار، رییس شورای شهر و شهرداری کیاسر، نیروهای نظامی و انتظامی، سازمان تبلیغات اسلامی و ادارت دیگر حامی آموزش و پرورش هستند که انشاء الله در راستا ی پروژه مهر نیز از حمایت های آن ها بهره مند شویم.

البته لازم به ذکر است که در جلسه شورای آموزش و پرورش نیز مصوب شده است که دهیاری ها در راستای اجرای برنامه های پروژه مهر مدارس با آن ها همکاری داشته باشند که این امر می تواند در اجرای مطلوب برنامه ها در مدارس تأثیر بسزایی داشته باشد.

جایگاه آموزش و پرورش چهاردانگه در پروِژه ی مهر استان، در سال قبل، به چه صورت بوده است؟

خوشبختانه، در اکثر سال ها، آموزش و پرورش چهاردانگه، توانسته است در اجرای برنامه های پروژه مهر، جزو شهرستان ها و مناطق برتر استان باشد. که این امر تلاش همه همکاران ادارای و مدیران پرتلاش مدارس  و ادارات و نهادهای مستقر در شهر کیاسر و منطقه می باشد که بدین وسیله مراتب تشکّر و قدردانی خود را از همه آن ها اعلام می کنم.

گ

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.