پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

گشایش رسمی نخستین خانه موزه معرق قرآنی مازندران در کیاسر

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا، خانه موزه معرق قرآنی کیاسر متعلق به هنرمند معرق کار اهل کیاسر به نام حاج ‘علیرضا رضایی کلانتری’ است که بیش از 30 سال برای برپایی این مجموعه هنری ارزشمند و معنوی زمان صرف کرد.

این خانه موزه بعدازظهر امروز شنبه به مناسبت روز جهانی موزه با حضور تعدادی از مسئولان علاقه مند به میراث فرهنگی و مدیران شهرستان ساری به عنوان یکی از خانه موزه های خصوصی مازندران که زیر نظر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فعالیت می کند آغاز به کار کرد.

مسئول موزه های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، گفت: خانه موزه معرق قرآنی که در واقع خانه پدری حاج «علیرضا رضایی کلانتری» است و با هنر دستان این هنرمند مازندرانی به خانه موزه تبدیل شده به طور رسمی به عنوان موزه ای شخصی و ثبت شده از این به بعد پذیرای علاقه مندان به هنرهای سنتی و میراث فرهنگی است.

مریم الطافی افزود: در این خانه موزه علاوه بر آثار و تابلوهای معرقی که در معرض دید مخاطبان قرار می گیرد، بخش قابل توجهی از اجزای خانه نیز با هنر زیبای معرق تزیین شده است که این خانه را به مجموعه ای منحصر به فرد تبدیل کرده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: مالک این خانه در 3 دهه فعالیت هنری خود آثار گرانبهایی را خلق کرده که در خانه ای تزیین شده با هنر معرق و آیه های قرآن و ادعیه حک شده روی درها و سقف خانه قرار داده شده است. درها و سقف این خانه معرق ‌کاری زیبایی دارند که این مجموعه را به طور کامل به یک اثر ارزشمند هنری تبدیل کرده است. برای نمونه در بخشی از سقف این خانه دعای جوشن کبیر به طور کامل معرق کاری شده است.

الطافی اظهار داشت: این خانه هم به دلیل هنرِ معرق به کار رفته در آن و هم به خاطر بافت و ساختار بومی زیبایی که دارد پیش از این هم مورد استقبال و بازدید علاقه مندان قرار داشت اما با دریافت مجوز از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در اسفند سال گذشته به عنوان خانه موزه ثبت شد. با ثبت خانه در فهرست موزه ها، علاوه بر این که امکان بازدید دائمی برای علاقه مندان و فروش بلیط برای مالک خانه فراهم می شود، سالانه برای تجهیز و مرمت بنا نیز اعتباراتی اختصاص خواهد یافت.

خانه موزه معرق قرآنی کیاسر هشتمین موزه خصوصی و هجدهمین موزه مازندران محسوب می شود.

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.