پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

گزارش پيمايش غار كوترلي برد توسط گروه چكاد ساري

0

 

اختصاصي چهاردانگه نيوز : بخش چهاردانگه به واسطه ي موقعيت خاص و كوهستاني، محل مناسبي براي تشكيل غار مي باشد. گروه كوهنوردي چكاد شهرستان ساري به سرپرستي آقاي كميل قاسمپور چندين بار براي شناسايي و گشايش و پيمايش غارهاي مازندران به ويژه غارهاي چهاردانگه اقدام كرده اند و گزارش هاي تخصصي از پيمايش اين غارها در اختيار پايگاه خبري چهاردانگه نيوز قرار داده اند. آقاي قاسمپور كه سرپرست گروه كوهنوردي چكاد هستند اهل روستاي بالاده از توابع منطقه ي دوسرشمار دهستان چهاردانگه مي باشند. ايشان كوهنوردي و غارنوردي را به شكل تخصصي و حرفه اي دنبال كرده و تا كنون به كوههاي مهمي در ايران صعود كرده و به همراه گروه خود غارهايي را براي اولين بار شناسايي و گشايش و پيمايش كرده اند. قصد داريم تا گزارش غارهاي بخش چهاردانگه ساري كه توسط آْقاي قاسمپور و گروهشان شناسايي و يا پيمايش و گشايش شده است را در پايگاه خبري چهاردانگه نيوز منتشر كنيم. براي شروع گزارش پيمايش غار كوترلي كه در نزديكي روستاي « برد » از توابع دهستان پشتكوه چهاردانگه قرار دارد را منتشر مي كنيم.

از آقاي قاسمپور براي در اختيار گذاشتن اين گزارش و تصاوير صميمانه سپاسگزاري كرده و براي ايشان و گروه كوهنوردي چكاد آرزوي موفقيت مي كنيم.

آدرس وب سايت گروه كوهنوردي چكار ساري : www.chakad-sari.ir

 

………………………………………………………………

 

غار كوترلي – روستاي برد – دهستان پشتكوه – بخش چهاردانگه ساري

kooterli cave – bard – 1850 m

شناسایی  در سال 86 توسط تیمی به سرپرستی امید شجاعی

پیمایش  در 91/7/28 – گروه كوهنوردي چکاد

گروه پيمايش غار:

کمیل قاسمپور
عباس علیپور
جابر سبک روح
امید اخوان
میلاد احسانی
حامد تیزرویان

 

اطلاعات غار :

w N 36 11.987  –  E 53 49.465

] 1973 m  m80 cm  n110 m  o90 m

 

توصیف مختصری از منطقه :

غار کوترلی یا کوترپور در منطقه مستعد غار در ضلع جنوبی خط الراس داراب کوه قرار دارد.
برای رسیدن به آخرین آبادی منتهی به غار باید به روستای برد عزیمت کنید
روستای تاریخی بَرْدْ از توابع ساري ، مركز استان مازندران است كه در بخش چهاردانگه به مركزيت كياسر و در حدود 100 كيلومتري شهرستان ساري واقع شده است.

شرح برنامه شناسایی و گشایش :

غار چاهی کوترلی بعد از شناسایی غار چاهی کالم مال (توسط گروه چکاد) در اواخر سال 86 توسط تیمی متشکل از امید شجاعی ، امید دانش ، شاهپور قاسمی ، میلاد احسانی شناسایی و در همان سال و اوایل 87 کاملا گشایش شد.

در سال 91 تصمیم  گرفتیم در منطقه برد شناسایی بشتری انجام دهیم…
برنامه اول در تاریخ 21/7/91 دره ای با نام محلی تنگه را پیمایش نمودیم لازم بذکر است که درختان کهن ، خرسنگ ها با اشکال مختلف و مارپیچ بودن خاص این دره زیبایی خاصی به آن داده بود و همچنین در وسط دره بر پای دیواره ای مرتفع دهانه غار مشخص می باشد که بومیان به آن غار زاغ پور می گویند . این غار عمق و فضای زیادی ندارد و از فضله های موجود در آن مشخص می باشد که محل زندگی کلاغ و کبوتر می باشد.

اعضای تیم برنامه اول : کمیل قاسم پور ، عباس علیپور ، حامد تیزرویان ، امید اخوان ، جابر سبک روح

برنامه دوم در تاریخ 28/7/91 غارکوترلی یا کوتر پور را هم از دهانه پائین و هم از دهانه بالا پیمایش نمودیم
اعضای تیم برنامه دوم : کمیل قاسم پور ، عباس علیپور ، جابر سبک روح ، میلاد احسانی

در هر دو برنامه حرکت خود را از شهرستان ساری به سمت روستای برد آغاز نمودیم که مسیرمان : ساری – جاده کیاسر – بعد از شهر کیاسر – روبروی پاسگاه تلمادره ، فرعی جاده چشمه باداب سورت – اولین فرعی سمت راست – روستای تاریخی برد (کل مسیر آسفالت می باشد)

با رسیدن به روستا که در ارتفاع قرار دارد مسیر خود را به سمت شرق – شمال شرق پیش می گیریم که با عبور از روستا و باغ های اطراف آن ارتفاع را کم کرده و خود را به کف دره می رسانیم . از این پس رود راهنمای ما می باشد با ادامه مسیر در دره و در حاشیه رود در فصل های خشک سال به چشمه پرآبی می رسیم که بعد آن رود خشک می باشد و در فاصله کم از چشمه ، دره به دو راه تقسیم می شود که دره سمت چپ دره تنگه می باشد که برنامه اول را اجرا نمودیم و دره سمت راست ، دره سرچشمه می باشد که در قسمت انتهایی این دره سر چشمه را با ایجاد منبع بتونی بسته اند و تا روستا لوله کشی کرده اند که از دوراهی تا سرچشمه لوله نمایان می باشد . با ادامه مسیر از دوراهی به سمت سرچشمه با گذر از تنگه صخرهای در سمت چپ دره گرده سنگی مشاهده می کنید که می تواند راهنمای شما برای رسیدن به دهانه باشد و همچنین از خود سرچشمه مالروی وجود دارد که شما را به دهانه غار هدایت می کند.


توصیف مختصری از داخل غار :

غار كوترلي يا کوتر کالی دو دهانه دارد که دهانه اصلی آن به ابعاد 4 / 5.5 متر و دهانه دوم که در بالای دهانه اصلی قرار دارد به قطر 80 سانتیمتر میباشد.

با گذر از دهانه پائین ، یک چاه 25 متری را فرود می روید که کارگاه آن به صورت طبیعی از بلوک تنه درخت می باشد . در انتهای چاه مسیر به دو راه با شیب نسبتا تند رو به پائین تقسیم می شود

مسیر سمت راست به طول 35 متر می باشد. با وجود شیب اولیه این مسیر و در صورت لغزنده بودن با ایجاد کارگاه بلوک به قندیل و گرفتن حمایت از طناب ، این مسیر را بدون خطر پائین بروید و با رسیدن به انتهای شیب به فضای می رسید که انتهای مسیر  به دو دخمه زیبا ختم می شود.

مسیر سمت راست به طول 27 متر می باشد و این مسیر هم همانند مسیر سمت چپ با شیب شروع می شود در صورت لغزنده بودن با ایجاد کارگاه بلوک به قندیل و گرفتن حمایت از طناب ، این مسیر را بدون خطر پائین بروید که در انتها به تالار بزرگی خواهید رسید که زیبایی آن قابل توصیف نمی باشد در وسط سقف تالار نور از دهانه بالا به داخل می تابد که خود زیبایی خاصی به فضای تالار می دهد. با رسیدن به مرکز تالار دو مسیر وجود دارد که یک مسیر در پشت تخته سنگ های بزرگ قرار دارد که طول آن 20 متر می باشد و  مسیر دوم بعد از گذر تپه ای که از فضله کبوترها به وجود آمده است وجود دارد که طول آن 40 متر می باشد.

برای فرود از دهانه دوم می توانید بدون ایجاد کارگاه مصنوعی و با به همراه داشتن محافظ طناب برای گذر از دهانه از کارگاه طبیعی بلوک تنه درخت استفاده کنید و همچنین به علت وجود تپه فضله در زیر دهانه و افزایش یا کم شدن ارتفاع تپه به دلیل شسته شدن آن توسط بارش باران ارتفاع آن متغیر می باشد به همین خاطر در زمان فرود با خود طناب اضافه بهمراه داشته باشید ، که در زمان فرود تیم ما تنها از یک طول طناب استفاده شد که عمق آن در آن زمان 50 متر بوده است.

گزارش پيمايش غار كوترلي برد توسط گروه چكاد ساري

گزارش پيمايش غار كوترلي برد توسط گروه چكاد ساري

گزارش پيمايش غار كوترلي برد توسط گروه چكاد ساري

گزارش گشايش غار كوترلي برد توسط گروه چكاد ساري

گزارش پيمايش غار كوترلي برد توسط گروه چكاد ساري

گزارش پيمايش غار كوترلي برد توسط گروه چكاد ساري

گزارش پيمايش غار كوترلي برد توسط گروه چكاد ساري

آقاي كميل قاسمپور در درون غار كوترلي برد – 28 مهرماه 1391

گزارش پيمايش غار كوترلي برد توسط گروه چكاد ساري

گزارش پيمايش غار كوترلي برد توسط گروه چكاد ساري

گزارش پيمايش غار كوترلي برد توسط گروه چكاد ساري

استفاده از اين گزارش با اعلام منبع ( پايگاه خبري چهاردانگه نيوز ) بلامانع است.

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.