پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

کنترل بیماری زبان آبی در مناطق چهاردانگه و دودانگه

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، رضوانی مدیرکل دامپزشکی مازندران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوا ، با تأیید گسترش این بیماری در دودانگه، چهاردانگه و مناطقی از سایر روستا‌های ساری گفت: هم اکنون این بیماری در روستا‌های مناطقه دودانگه و چهاردانگه ساری با حضور کارشناسان دامپزشکی، سمپاشی و ضدعفونی دام و محیط دام کنترل شده است.

وی افزود: برای کنترل این بیماری، سم مورد نیاز در اختیار دامداران قرار گرفت و با همکاری دهیاران این بیماری را مهار شد.

رضوانی گفت: درهر منطقه‌ای که این بیماری مشاهده شد، آمادگی داریم دامداری‌ها را سمپاشیکنیم و به دامداران نیز آموزش‌های لازم داده می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی مازندران افزود: سم به اندازه کافی در استان موجود است، اما دامداران باید توجه کنند که درصورت بارندگی، اثر سم از بین می‌رود و باید دوباره سمپاشی کنند.

وی با اشاره به اینکه بخش زیادی از گوشت مورد نیاز مازندران، از استان‌های دیگر وارد می‌شود از واردکنندگان دام خواست از وارد کردن دام زنده به استان خودداری کنند و مردم نیز تخلفات در حوزه دام را به دامپزشکی استان گزارش کنند.

رضوانی گفت: علت بیدارشدن و شیوع دوباره این ویروس، ورود بدون نظارت و قرنطینه دام از سایر استانها، تغییر اقلیم و افزایش گرمای هوا و رطوبت است.

مدیرکل دامپزشکی مازندران افزود: ویروس زبان آبی می‌تواند به صورت مکانیکی با سر سوزن، تجهیزات معاینات و حتی تماس بدنی دام‌ها با یکدیگر منتقل شود و دوره پنهان آن در گوسفند ۵ تا ۱۰ روز و در گاو ۴ روزاست.

وی افزود: این ویروس روی غشا‌های مخاطی، سختی تنفس و لنگش ناشی از نکروز و تحلیل ماهیچه و التهاب باند‌های کروناری سم در گوسفندان درگیر دیده می‌شود.

وی گفت: رضوانی افزود: ویروس زبان آبی می‌تواند تعداد زیادی از نشخوارکنندگان اهلی و وحشی از جمله گوسفند، بز، گاو، آهو، بز کوهی، گوسفند شاخ بلند و گوزن را بیمار کند و تب بالای ۴۲ درجه سانتیگراد، قرمز شدن زبان، خونریزی شدید در ناحیه آرواره ها، لب و دهان و قرمز شدن پوست بالای سم از مهمترین علائم آن است که با ادامه آن به علت ناتوانی در چرا و گرسنگی، زبان دام کبود و آبی رنگ می‌شود که وجه تسمیه بیماری نیز همین رنگ زبان است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.