پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

کاهش تولید برنج نخواهیم داشت/ خزانه گیری ۸۵ درصد شالیزارها

0

به گزارش خبرنگار مهر، عزیزالله شهیدی فر صبح دوشنبه در نشست با خبرنگاران در سالن استانداری مازندران با اشاره به برآورد خسارت ناشی از سیلاب توسط کارشناسان جهاد کشاورزی استان اظهار داشت: سیل اخیر ۶۰۰ میلیارد تومان به بخش کشاورزی، دام، طیور و زیرساخت‌های کشاورزی نظیر جاده‌های بین مزارع، تأسیسات آبی باغات و غیره آسیب زده است.

وی افزود: ارزیابی از خسارت‌های وارده به بخش کشاورزی انجام شده است و برای جبران خسارت‌ها مقرر شد که تسهیلات بلاعوض و کم بهره به کشاورزان و خسارت دیدگان داده شود و آمادگی کامل برای پرداخت تسهیلات بانکی و بلاعوض داریم.

وی ادامه داد: طبق پیگیری‌های صورت گرفته، بیش از ۵۰ درصد مطالبات کشاورزانی که محصولاتشان بیمه بودند پرداخت شده است و در مجموع ۲۰ میلیارد تومان در این بخش از سوی صندوق بیمه کشاورزان پرداخت می‌شود.

شهیدی فر درباره تسیهلات بلاعوض و ارزان قیمت نیز گفت: ۱۵۸ میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض و ۴۵۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت چهار درصدی برای جبران خسارت به بخش کشاورزی تخصیص داده شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اظهار اینکه پنج بانک عامل برای ارائه تسهیلات درنظرگرفته شده است گفت: هر بانک ۹۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه ای به کشاورزان خواهند داد و تاکنون ۷۹ میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض نیز به کشاورزان آسیب دیده پرداخت شده است.

وی با اشاره به اینکه کارهای اولیه برای پرداخت تسهیلات بلاعوض به ۱۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی انجام شده است گفت: انشالله با پیگیری‌های صورت گرفته، هر چه زودتر نسبت به جبران و رفع دغدغه‌های کشاورزان اقدام کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه ۸۵ درصد خزانه گیری اراضی شالیزاری انجام شده است گفت: ۱۵ درصد باقی مانده تا آخر هفته انجام خواهد شد.

شهیدی فر با اظهار اینکه مخلوط‌های رودخانه‌ای براثر سیلاب وارد برخی اراضی و مزارع شده است گفت: در حاضر ۴۵ دستگاه لودر، گریدر و بیل مکانیکی مستقر هستند تا برای آماده سازی اراضی و کشت شالی مورد استفاده قرار گیرند.

وی با بیان اینکه مازندران در همه محصولات کشاورزی از جمله برنج، گندم، کلزا و غیره با کاهش تولید براثر سیل مواجه نخواهد شد گفت: فقط در محصولات سیاه ریشه شاهد کاهش تولید خواهیم بود و کارشناسان درصدد هستند میزان خسارت و کاهش تولید این بخش را به حداقل برسانند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.