پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

چله شو در روستای مالخواست پشت کوه چهاردانگه +تصاویر

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز: شب یلدا یا شب چلّه یکی از کهن‌ترین جشن‌های ایرانی است که در مناطق مختلف کشور با آیین و رسومات آن مناطق خو گرفته است و تا امروز زنده و پابرجا باقی‌ست.

روستای مالخواست یکی از چندین روستای منطقه‌ی پشت کوه ساری است که ۱۲۰ کیلومتر با این شهر فاصله دارد.

اهالی این روستا نیز مانند دیگر مردمان ایران، شب یلدا را شبی مهم می‌دانند و در آن شب، همه‌ی اعضای فامیل به خانهٔ پدر بزرگ و مادربزرگ و یا بزرگ فامیل می‌روند.

در این شب نزدیکان و دوستان دور هم پای کرسی جمع می‌شوند و با اجرای موسیقی و حافظ‌خوانی و قصه‌گویی محفل را شاد می‌کنند و آمدن زمستان را به فال نیک می‌گیرند.زنان این روستا غذا‌های سنتی و روستایی، مانند حلوای گردو و سمنو و نان را پخت کرده و آن را بین همسایگان و دوستان خود تقسیم می‌کنند. این کار بیش‌تر در جهت هم‌دلی با همسایگان است و درواقع می‌خواهند سفره‌ی همه‌ی مردم روستا در شب یلدا رنگین و پربرکت باشد.

یلدا یا چله شو ، شبی به بلندای تاریخ

مالخواست از روستاهای دهستان «پشتکوه» در بخش چهاردانگه شهرستان ساری است که یکی از راحت ترین راه ها برای رسیدن به آن، جاده کیاسر به ساری است. ضمن این که در این روستا یک اقامتگاه بومگردی هم برپاست. غیر از معماری روستایی خود مالخواست، بافت دو روستای همسایه «اورست» و «قلعه سر» هم تماشایی است.
برای سال ها «مالخواست» و دیگر روستاهای «پشتکوه» مازندران چندان برای گردشگران آشنا نبودند، اما چشمه های «باداب سورت» که کم کم اسم و رسمی به هم زدند و نام شان به عنوان یکی از جاذبه های طبیعی ایران معروف شد، روستاهای اطراف آن پرمسافرتر شد.
یکی از روستاهای تماشایی و خوش آب و هوای این منطقه از مازندران در جنوب شهرستان ساری «مالخواست» است؛
شب یلدا به زبان مازندرانی؛ چله شو ، شب اول زمستان است که در زندگی اهالی مازندران دارای آداب و رسوم خاصی است. در این شب، زنان مازنی از صبح روز آخر پاییز خانه را برای بر پایی یک مراسم کوچک سنتی آماده می کنند و در این شب حتما برنج پخت می شود.مردم اعتقاد دارند که این شب یک شب خوب و شادی آور است و شگون ندارد که بی غذا باشند.در این شب بنا به سنت دیرین همه افراد خانواده دور هم جمع می شوند و با خوردن هندوانه،ماست،میوه ،آجیلو غذاهای سنتی سرمای فصل زمستان را از خود دور می کنند.اعتقاد بر این است که با خوردن ماست یا هندوانه در شب یلدا،هرگز در زمستان سردشان نخواهد شد.آجیل و شب چره که شامل دانه هایی چون گندم و نخود برشته،تخم هندوانه و کدو،بادام،پسته،فندق،کشمش،انجیر و توت خشک است هم فراموش نمی شود البته گردو که از میوه های اصلی سر سفره است.برخی از خانواده ها در شب یلدا،پس از خوردن شام،برای شب نشینی شب یلدا به خانه خویشاوندان بزرگتر و یا همچنین همسایه ها می روند.در این شب دختران دم بخت با پوشاندن صورت خود از هفت خانه چیزی می گیرند اگر کسی آنها را ندید و نشناخت حتما به آنچه نیت کرده اند،خواهند رسید.(البته این رسم امروزه کمرنگ شده است.)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.