پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

چرا مرغ با نژاد ایرانی طرفدار ندارد؟

0

در حالیکه مرغ ایرانی آرین برای ورود به بازار منعی ندارد، تولیدکنندگان بسته به برخی سلیقه های تولیدی که موارد مختلفی را شامل می‌شود رغبت چندانی به استفاده از نژاد ایرانی ندارند و از دیگر نژادهای موجود در بازار بهره می‌برند.

 ایران هشتمین کشوری است که بیشترین تولید طیور را به خود اختصاص داده است و بیش از ۶۰ سال از صنعتی شدن واحدهای طیور می گذرد؛ پویایی این صنعت مربوط به بعد از انقلاب اسلامی در دهه ۷۰ است به علت افزایش جمعیت بوده که نیاز به پروتئین بیشتر شده بود.

از سال ۸۷ تا سال ۹۲ نزدیک به یک میلیارد و 100 میلیون جوجه یکروزه در داخل کشور تولید شد که این مقدار موجب تولید دو میلیون تن گوشت در کشور شد.

 مرغ و تخم مرغ دو کالای اساسی و استراتژیک در سبد مصرفی مردم هستند که تغییرات در قیمت این دو، همیشه دولت ها را درگیر کرده است و در حال حاضر نیز تامین نهاد هایی چون ذرت و سویا به دلیل وارداتی بودن آنها معضلی است که گریبان گیر فعالان این عرصه شده است؛ البته باید دانست که تغییر نرخ ارز و تغییر قیمت ها در بازار جهانی موجب نوسان های قیمتی و فشارهای مالی بر پیکره صنعت می‌شود.

*مرغ لاین چیست؟

به جمعیتی از موجودات که بتوانند با همدیگر زندگی کنند و تمامی صفات ژنتیکی خود را به نسل های بعدی منتقل کنند لاین گفته می شود که می تواند در همه حیوانات وجود داشته باشد؛ هر نژادی می تواند یک لاین داشته باشد که ایران هشتمین کشوری است که دارای مرغ لاین به نام آرین است. جمهوری اسلامی پس از آمریکا، انگلیس، برزیل، هلند، هند، آلمان و فرانسه، در جهان اسلام و خاورمیانه تنها کشوری است که توانسته تولید مرغ لاین را در اختیار داشته باشد.

از مرغ لاین، مرغ اجداد سپس مرغ مادر و نهایتا مرغ گوشتی به دست می آید. در سال ۶۲ مجتمع تولید مرغ لاین در ۱۱۳۷ هکتار اراضی جنگلی بابلکنار مازندران ایجاد شد که راه اندازی مزارع تولید هفت سال به طول انجامید.

نگهداری از مرغ آرین بسیار حائز اهمیت است و به هیچ وجه فرصت خطا وجود ندارد چون هیچ کشوری حاضر به در اختیار قرار دادن مرغ لاین به ایران نیست، نژاد مرغ لاین آرین از نژاد هایبر مرغ هلندی است که یک گله از آن در سال۶۲ وارد کشور شد و در این مجتمع پرورش داده شد.

هر جوجه لاین، پایه تولید ۴۲۷ تن گوشت است و از هر جوجه اجداد ۵۰ جوجه مادر و از هر جوجه مادر ۱۲۰ جوجه گوشتی تولید می شود که مجتمع مرغ لاین در استان قادر به تولید بیش از ۲ میلیون تن گوشت در سال است و در حال حاضر 50 نسل از مرغ لاین آرین تولید شده است.

* تولیدکنندگان رغبتی به استفاده از نژاد مرغ ایرانی ندارند!

معاون تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه مرغ ایرانی آرین برای ورود به بازار منعی ندارد، به خبرنگار ایسنا گفته، تولیدکنندگان بسته به برخی سلیقه های تولیدی که موارد مختلفی را شامل می شود رغبت چندانی به استفاده از نژاد ایرانی ندارند و از دیگر نژاد های موجود در بازار بهره می برند.

عطایی‌نژاد در ادامه بیان کرد: در بخش مرغ مادر و مرغ گوشتی برخی موارد اقتصادی موجب می شود تا تولیدکنندگان به آرین رغبت نداشته باشند.

وی با بیان اینکه عواملی همچون وزن نهایی، ضریب تبدیل و مدت دوره پرورش موجب شده تا رغبت تولیدکنندگان به دیگر نژادهای موجود در بازار بیشتر باشد، تصریح کرد: هر چند وزن نهایی مرغ ایرانی پایین و بازار پسند است و از نظر اقتصادی یک کالای حائز اهمیت است اما به دلیل آزاد بودن بازار، تولیدکنندگان بسته به شرایط اقتصادی که مطلوب می پندارند، از نژاد آرین استفاده نمی کنند.

عطایی نژاد با اشاره به اینکه مرغ آرین در بازار موجود است اما  نمی توان برای آن سهمی در بازار قائل بود، بیان کرد: مجتمع تولیدی مرغ لاین آرین تمامی زنجیره تولیدی را دارا است به گونه‌ای که ظرفیت گوشتی آن به حدی است که می تواند تمام مصرف ایران را تامین کند.

معاون تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه به غیر از آرین، پنج نژاد در بازار ایران وجود دارد، تصریح کرد: تمامی نژادهای موجود در بازار، لاین نیستند و از  مرغ اجداد وارد کشور می شوند.

وی به تحریم نشدن واردات مرغ اجداد توسط انگلیس اشاره کرد و گفت: در بدترین شرایط ممکن که اروپا و انگلیس همه جانبه ایران را تحریم کرده بودند و بسیاری از کالاهای حساس را به ایران نمی دادند اما انگلیسی ها جوجه اجداد را زیر قیمت بازار به ایران می‌دادند. انگلیسی ها می دانستند اگر واردات مرغ اجداد ایران را تحریم می‌کردند تنها نژاد در ایران آرین بود که چرخه تولید و بازار گوشت سفید کشور را خواهد گرفت.

*ذخیره استراتژیک مرغ آرین در شرایط بحرانی

احسان وهاب زاده از تولیدکنندگان دامی مازندران با بیان اینکه نژاد آرین یک ذخیره استراتژیک برای ایران است، اظهار کرد: وجود آرین موجب شده تا انگلیسی ها برای حفظ جوجه های خود در ایران قیمت مرغ اجداد را حتی زیر قیمت جهانی که به دیگر کشورها می فروشند به ایران بدهند.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی و دولت باید توجه و تمرکز ویژه ای نسبت به این ذخیره استراتژیک داشته باشد چرا که در شرایط بحرانی ناشی از تحریم غذایی و دارویی، آرین بهترین دروازه خروج کشور از بحران خواهد بود.

در حال حاضر ۸۵ درصد مرغ بازار را نژاد راس انگلیسی به خود اختصاص داده است و با توجه به تحریم های همه جانبه، انگلیس نسبت به ایران در حوزه مرغ تحریمی را ایجاد نکرده اند چون آنها از وجود مرغ لاین در کشور آگاه هستند و حاضر نیستند که مرغ لاین ایرانی در کشور موجب خودکفایی تولید مرغ گوشتی در کشور شود و این وابستگی ادامه‌دار باشد تا مرغ لاین آرین در کشور مهجور بماند.

گزارش از حسین زحمتکش خبرنگار ایسنا

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.