پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

پیدایش تاریخ باستان با گم شدن تابلوی وستمین چهاردانگه/ آغاز فصل سوم کاوش

0

پایگاه خبری چهاردانگه: گورستان وستمین چهاردانگه  ساری که در جریان عملیات حفاری به منظور انتقال خط لوله گاز از دامغان به نکا در سال ۸۸ کشف شد و از آن مدت از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری عملیات حفاری در این منطقه آغاز شد و  حتی تابلوی که اسم منطقه و روستا را در جاده کیاسر به سمنان نشان می‌داد و راهنمای مسیر بود نیز از ورودی روستا کنده شده بود.

باستان‌شناسان در کاووش‌های خود قدمت آثار باستانی و گورستان کشف شده را به 5 هزار سال تخمین زدند؛ و در این منطقه گورستان وسیع اشکانی با بیش از ٢۵٠ گوردخمه شناسایی شده بود.

سیف‌الله فرزانه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در این زمینه گفت: این فصل کاوش با هدف اتمام تعیین عرصه و حریم محوطه مذکور و آماده‌سازی بستر ایجاد سایت موزه در وستمین با اعتباری قریب به ۲ میلیارد ریال از اول مردادماه سال جاری به مدت ۴۵ روز صورت می‌گیرد.

وی اظهار کرد: با ورود هیأت ایتالیایی به عنوان مشاور تهیه طرح سایت موزه، پیگیری برای تبدیل این محوطه باستانی منحصر به‌فرد به عنوان یکی از سایت موزه‌های شاخص کشور به طور جدی ادامه دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران به کشف گورستان اسلامی در حفاری فصل گذشته این محوطه باستانی اشاره کرد و افزود: کشف این گورستان در نوع خودش با توجه به تدفین دوره اسلامی و تدفین اشیا در کنار آنها بی‌نظیر است.

به گزارش فارس، سایت وستمین در شهر چهاردانگه ساری استان مازندران قرار دارد و نخستین فصل کاوش آن نیز از سال ۹۴ همزمان با ثبت این محوطه باستانی در لیست آثار ملی کشور آغاز شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.