پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

فیلم: هیرکان و ورکان در انتظار نتیجه یک نشست

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان گفت: محیط زیست خواهان انتقال این دو پلنگ به باغ وحش‌هاست اما اداره محیط زیست گلستان معتقد است یک روز آزادی برای این حیوانات به مراتب ارزشمندتر از سالها اسارت پشت میله‌های قفس باغ وحش‌های کشور است.

0

 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، مجتبی حسینی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم گفت: مدت‌هاست در راستای تعیین تکلیف هیرکان و ورکان پیشنهاد دادیم که این حیوانات یا رهاسازی شوند و یا در محوطه‌ای فنس‌کشی شده در استان نگهداری شوند اما دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید و همچنین دفتر تنوع زیستی حیات وحش سازمان خواهان انتقال این دو پلنگ به باغ وحش‌ها هستند در حالی که اداره محیط زیست استان گلستان معتقد است یک روز آزادی برای این حیوانات به مراتب ارزشمندتر از سال‌ها اسارت پشت میله‌های قفس باغ وحش‌های کشور است.

 

وی ادامه داد: از دفاتر مذکور درخواست کردیم اعتباری برای فنس کشی محوطه ای به منظور نگهداری از هیرکان و ورکان اختصاص داده شود اما حتی پاسخ درخواست ما را هم ندادند.

 

حسینی تأکید کرد: هیرکان و ورکان را به منظور رهاسازی آماده کرده‌ایم و در نشست ظهر امروز برای جلب موافقت خانم  خانم ابتکار با رهاسازی این دو پلنگ خواهیم کوشید.

 

وی در پایان ابراز امیدواری کرد سفر امروز ابتکار به گرگان، رهاسازی هیرکان و ورکان را به دنبال داشته باشد و افزود: اگر با رهاسازی این دو پلنگ موافقت نشود باز هم تلاش خواهیم کرد تا انتقال به باغ وحش را از سرنوشت این هیرکان و ورکان پاک کنیم.

 

 

این در حالی است که دامپزشکان، کارشناسان و فعالان محیط زیست معتقدند رهاسازی هیرکان و ورکان، به معنی امضای حکم نابودی آن‌هاست چرا که این دو پلنگ دو ساله به دلیل عدم کسب مهارت‌های لازم برای ادامه حیات در طبیعت، یا توسط پلنگ‌های دیگری که صاحب قلمرو هستند کشته شده یا از گرسنگی تلف می‌شوند و به احتمال قوی‌تر به دلیل آشنایی با انسان در بدو رهاسازی برای یافتن طعمه به سمت انسان حرکت خواهند کرد تا یا در تصادفات جاده‌ای کشته شده و یا قربانی تعارضات با دامداران و بومیان منطقه شوند.
 

مرداد ۹۳ افرادی ناشناس دو توله پلنگ ایرانی را در مقابل ‌‌‌اداره محیط زیست کردکوی رها کردند. این دو توله پلنگ که هیرکان و ورکان نام گرفتند به اداره کل حفاظت محیط زیست استان گلستان منتقل شدند و تا به امروز توسط مسئولان این اداره در جایگاهی نگهداری شدند.

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.