پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

پسماند معضل لاینحل مدیریت شهری ساری

0

به گزارش پایگاه خبری چاردانگه، به نقل از تسنیم، کهن شهر ساری با سابقه بیش از ۵ هزار ساله اکنون به عنوان یکی از کلانشهرها و شهرهای بزرگ شمال ایران قلمداد شده است که از سالیان متمادی با معضل مدیریت پسماند و دفن زباله دست و پنجه نرم می‌کند.

اگر چه مقوله زباله و آلودگی‌های زیست محیطی اکنون به معضل متنابع استان‌های شمالی تبدیل شده ولی ساری مرکز مازندران در بین این شهرهای کشور کمتر در رفع آن توفیقاتی داشته است.

دولت تدبیر و امید در سال‌های اخیر مصوبه‌ای مبنی بر احداث دو نیروگاه زباله سوز در دو شهر ساری و نوشهر را به تصویب رسانده ولی به دلیل پایین بودن اعتبارات دولتی و عدم تخصیص بودجه کافی، این دو پروژه ملی مصوب دولت هنوز به سرانجام مطلوبی نرسیده است.

اگر چه شهرداری‌های ساری و نوشهر از جیب مردم برای آنان تدارک احداث کارخانه زباله ‌سوز را در سر پروراندند ولی به واسطه بالا بودن هزینه ساخت این تاسیسات که مسئولان شهری و استانی مازندران را چندین دفعه برای تبادل دانش فنی رهسپار کشورهای غربی و آسیایی کرده، هنوز نتیجه نداده است.

 

 

ساری مرکز مازندران که در شب جمعیت بیش از ۳۵۰ هزار نفری و در روز بیش از سه برابر این میزان را از استان در خود پذیرایی می‌کند، اکنون در کنار معضلات دیگری نظیر ترافیک و زیباسازی شهری، با مشکل بزرگ اساسی بنام پسماند و زباله دست و پنجه نرم می‌کند.

سالانه مبالغ کلانی برای انتقال زباله ساری به جنوبی ترین نقطه مرکز استان در منطقه پشتکوه کیاسر هزینه و حوادث زیست محیطی بسیاری را برای ساکنان منطقه به دنبال داشته است تا جایی که اخیرا فرماندار ساری در مصاحبه‌ای از طولانی شدن روند ساخت احداث کارخانه زباله‌سوز در ساری از مردم منطقه پشتکوه بخش چهاردانگه ساری عذرخواهی کرده است.

 

اختصاص ۲۰۰ میلیارد ریال از بودجه رهبری به مازندران

علی نبیان معاون عمرانی استاندار و مسئول کارگروه پسماند مازندران نیز در گفت‌وگویی درباره پیگیری برای کارخانه زباله‌سوز در استان، اظهار داشت: در سفر دولت به مازندران بحث تأمین اعتبار دو کارخانه زباله‌سوز نوشهر و ساری در برنامه کاری قرار گرفت.

وی تصریح کرد: بخشی از اعتبارات احداث کارخانه نوشهر از محل سفر رهبر معظم انقلاب اسلامی به این منطقه بود که تأمین شد.

معاون عمرانی استاندار مازندران یادآور شد: ۲۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر برای احداث کارخانه زباله‌سوز در اختیار شهرداری قرار گرفت.

وی با اعلام اینکه احداث دو کارخانه زباله‌سوز در استان با یک سرعت مناسبی در حال انجام است، افزود: در نیمه‌نخست سال ۹۶ دو پروژه زباله‌سوز استان بهره‌برداری می‌شود.   ‎

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری ساری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ساری از مشارکت شهروندان در پاکیزگی شهر و پرداخت قبوض بهای هزینه خدمات شهری قدردانی کرد.

 

 

یاسر بهارفر گفت: مبالغ درج شده در قبوض بهای هزینه خدمات شهری، شامل هزینه‌های سالانه جمع‌آوری، انتقال و دفن زباله‌ها و رفت‌ وروب شهری هر خانوار است که برای اماکن مسکونی در سال ۹۵ مبلغ ۱۰۰ هزار تومان aبوده و در سه دوره چهارماهه چاپ و توزیع شده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری ساری از عدم افزایش بهای هزینه خدمات شهری در سال ۹۶ خبر داد و خاطرنشان کرد: علیرغم ابلاغیه وزارت کشور با توجه به مصوبه شورای شهر، در سال ۹۶ برای اماکن مسکونی هیچ‌گونه افزایش هزینه نخواهیم داشت اما با تفکیک اماکن پرزباله از سایر صنوف نوع محاسبات برای آن‌ها متفاوت خواهد بود، همچنین با بازبینی در هزینه‌های مشاغل خاص مانند مطب پزشکان و دفاتر مهندسان تعدیل‌هایی را در این صنوف خواهیم داشت.

 

پرداخت بیش از ۷۵ درصد هزینه های مدیریت پسماند توسط شهرداری ساری

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری ساری از هزینه‌های بالای شهرداری در بخش مدیریت پسماند خبر داد و بیان کرد: شهرداری ساری هرساله هزینه‌ای بالغ ‌بر ۲۰ میلیارد تومان در بخش مدیریت پسماند متقبل می‌شود که فقط حدود ۱۵ درصد آن از محل قبوض شهروندان تأمین و مابقی را شهرداری تقبل می‌شود.

وی سرانه تولید بالای زباله در ساری را یکی از دلایل بالا بودن هزینه‌ها دانست و افزود: قبوض برخی شهروندان بیش از ۱۰۰ هزار تومان در سال است که علت آن یا بدهی‌ها گذشته و یا تعدد واحدهای مسکونی یک ساختمان در یک سند ثبتی است.

 

گزارش از حسین قربانی

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.