پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

پرجمعیت‌ترین شهرستان مازندران درگیر با مشکلات فاضلاب

0

بر اساس آمار، متأسفانه فاضلاب استان مازندران از لحاظ شاخص بهره مندی بسیار پایین‌تر از میانگین کشوری است و این حکایت از کم توجهی مسئولان امر به این موضوع مهم دارد.

دو شهرستان بابل و ساری به لحاظ وضعیت خاصی که داشتند در دهه هفتاد توانستند مورد توجه بانک جهانی در موضوع پروژه فاضلاب قرار بگیرند اما در حال حاضر شهرستان بابل به عنوان پرجمعیت‌ترین شهرستان مازندران، دچار مشکلات خاص در بخش فاضلاب است.

*شاخص بهره‌مندی فاضلاب در مازندران پایین‌تر از میانگین کشوری

مجید عبدالهی، مدیرکل آبفای شهری (آب و فاضلاب شهری مازندران) در حاشیه نشست با نماینده بابل در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه شاخص بهره‌مندی فاضلاب در کشور ۴۰ درصد است، اظهار کرد: این شاخص در مازندران در یکسال گذشته ۱۰ درصد بوده است که توانستیم به پیشرفت ۱۵.۶ درصدی برسیم.

وی با اشاره به پروژه‌های ایستگاه پمپاژ، خطوط شبکه فاضلاب و لجن فاضلاب بابل، گفت: به زودی در رابطه با پروژه‌های مذکور پیمانکاران انتخاب و عملیات اجرایی آغاز خواهد شد.

مدیرکل آبفای شهری مازندران با بیان اینکه به طور کل شبکه فاضلاب این استان از لحاظ شاخص بهره‌مندی نسبت به فاضلاب کشور پایین‌تر است، تصریح کرد: در یکسال گذشته توانستیم پیشرفت خوبی نسبت به گذشته داشته باشیم.

عبدالهی در رابطه با وضعیت فعلی شبکه فاضلاب بابل نیز اظهار کرد: در حال حاضر ۳۰ درصد پروژه شبکه فاضلاب بابل انجام شده و برای رسیدن به مدل دوم، به اعتبار ۱۵۸ میلیارد تومانی نیاز داریم.

* وضعیت شبکه فاضلاب بابل مناسب نیست

حسین نیاز آذری، نماینده بابل و عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با ایسنا افزود: موضوعات زیست‌محیطی و فاضلاب یک امر حیاتی است و مجلس نیز به استناد ماده ۳۷ برنامه ششم توسعه، از وزارت نیرو درخواست کرده آخرین وضعیت فاضلاب کشور را گزارش دهد.

وی با اشاره به اینکه مقرر شده به رشد ۲۵ درصدی در ایجاد پروژه‌های فاضلاب‌های کشور برسیم، افزود: با رویکرد فعلی وزارت نیرو، امید است در برنامه ششم توسعه، به این مهم دست پیدا کنیم.

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تمامی پیش‌بینی‌های دولت در موضوع تأمین آب‌شرب و فاضلاب کشور، توسط مجلس در لایحه بودجه تصویب شد، خاطرنشان کرد: خوشبختانه مازندران توانست در حوزه تأمین آب‌شرب از ظرفیت صندوق توسعه ملی بهره‌مند شود.

نیاز آذری تصریح کرد: در شرایط فعلی وضعیت شبکه فاضلاب بابل مناسب نیست و در جلسه‌ای که امروز با مدیرکل و معاونین وی داشتیم مقرر شد ظرف ۴۵ روز آینده، در جلسه‌ای دیگر اقدامات انجام شده مورد بحث و گفت‌وگو قرار گیرد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.