پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

وقتی کنسانتره وارداتی جای میوه را در تولید آبمیوه می‌گیرد!

0

رئیس کارگروه تخصصی صنایع غذایی و تبدیلی اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران گفت: آبمیوه‌های موجود در بازار 100 درصد طبیعی نیست و عمدتا کنسانتره‌های وارداتی هستند، به طوری که از هر یک کیلوگرم کنسانتره حدود 60 تا 70 لیتر آب میوه تولید می‌شود و شاید میزان کمی از آب میوه‌های طبیعی را با آن مخلوط می‌کنند.

رضا اسماعیل‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به آغاز فصل برداشت مرکبات و ضرورت فعالیت کارخانه‌های صنایع تبدیلی در این استان، اظهار کرد: نیمی از تولید مرکبات کشور در مازندران صورت می‌گیرد و این میزان زیاد و مهم است.

وی با بیان این‌که تبدیل محصولات کشاورزی مورد استفاده کارخانه‌های مختلف یکی از موارد مهمی است که می‌تواند به کشور و به ویژه مازندران کمک کند، تصریح کرد: مرکبات هم از نظر ضایعات و هم آن دسته‌ای از محصولاتی که به صورت ریز و پادرختی هستند قابلیت فرآوری شدن در کارخانه‌ها را دارند در صورتی که مصرف کنندگان عمدتا به دنبال محصولات لوکس هستند.

تولید پکتین از ضایعات مرکبات

رئیس کارگروه تخصصی صنایع غذایی و تبدیلی اتاق فکر توسعه مازندران با اشاره به اینکه از نظر کنترل ضایعات مرکبات در مازندران می توانیم قدم های جدی برداریم، خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین بحث هایی که در بسته چاره‌اندیشی به اتاق فکر توسعه استان نیز ارسال شده است، موضوع تولید پکتین از ضایعات مرکبات بوده است.

مازندران نیازمند واحدهای تولید پکتین است

اسماعیل‌زاده با بیان اینکه پکتین یک ماده پایدار کننده و غلظت‌ دهنده برای کارخانه های مواد غذایی، دارویی، آرایشی و بهداشتی است که مورد استفاده قرار می گیرد، گفت: با توجه به حجم فراوان تولید مرکبات در مازندران و اینکه 100 درصد پکتین مورد نیاز کارخانه‌ها، وارداتی است، این استان به یک واحد تولیدی پکتین نیازمند است تا بخشی از این ضایعات به سمت تولید پکتین هدایت شود.

وی تصریح کرد: به جز استخراج پکتین از ضایعات مرکبات، تولید روغن از هسته مرکبات و اسانس طبیعی از پوست پرتقال، نارنگی، نارنج به عنوان ترکیبات نگهدارنده طبیعی با خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی می‌تواند در دستور کار قرار بگیرد و صرفا از خام‌فروشی محصول جلوگیری شود.

استفاده از کنسانتره وارداتی به جای میوه در تولید آبمیوه!

رئیس کارگروه تخصصی صنایع غذایی و تبدیلی اتاق فکر توسعه مازندران با اشاره به اینکه میوه‌هایی باید برای تولید آبمیوه مورد استفاده قرار بگیرد که نسبت آب به پوست و گوشت میوه بالاتر باشد، افزود: استفاده از میوه برای تولید آبمیوه در کارخانه‌های کشور مقرون به صرفه نیست و کنسانتره‌ها را از کشورهای دیگر مانند برزیل وارد کرده و با رقیق‌سازی و پاستوریزه کردن آن، به بازار روانه می کنند.

اسماعیل‌زاده خاطرنشان کرد: در تولید کنسانتره، محصول، در شرایط “اواپراتور” (تبخیرکننده) و دمای بالای 120 درجه سانتی گراد قرار گرفته است و از نظر ارزش غذایی، ویتامین‌ها و ترکیبات مغذی خود را از دست داده است.

ویژگی‌های یک آبمیوه با کیفیت

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با اشاره به اینکه اگر از محصول فاسد و درجه چندم، برای تولید آبمیوه استفاده کنند، خطرهای زیادی برای سلامت انسان‌ها به همراه می‌آورد، گفت: اگر محصولی قابلیت استفاده طبیعی به صورت مصرف‌کننده را از دست داده باشد، هیچ فرآیندی نمی‌تواند آن را اصلاح کند.

رئیس کارگروه تخصصی صنایع غذایی و تبدیلی اتاق فکر توسعه مازندران با بیان اینکه تازگی، میزان ویتامین در حالت طبیعی، عطر، طعم و نداشتن حالت کپکی از ویژگی یک محصول مرغوب برای تولید آبمیوه است، اظهار کرد: با بهترین فرآیندها نمی‌توانیم از ماده اولیه نامرغوب، محصول با کیفیت تولید کنیم و این یک اصل در صنایع غذایی است.

گفت‌وگو از: سیداحمد حسینی، خبرنگار ایسنا

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.