پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

همایش «جرعه‌ای از ایثار» در استان مازندران برگزار شد

0

به گزارش خبرگزاری تسنیم از آمل، ایثار واژه‌ای است به معنای عطا کردن و منفعت غیر از مصلحت خویش را مقدم شمردن واژه‌ای که در دارای ابعاد وسیع ممکن است در زندگی روزمره خود بارها ببینیم اما ایثار را برای خود معنی نکنیم.

جان فدا کردنی که فرد به طور ارادی و برای رسیدن به هدف و آرمان مقدس تصمیم می‌گیرد از علایق خویش چشم‌پوشی کند تا برای منفعت دیگران جان خود را در طبق اخلاص قرار دهد. ایثارگرانی که خانواده‌های آنها نیز به همراه آنها هستند و جان فرزندان خود را در پی برآوردن نیازهای دیگران نثار می‌کنند.

دفاع از میهن، فداکاری برای خانواده، گام برداشتن در راه خیر، زنده نگه داشتن یکی با جان دادن خود یا فرزند، نجات بخشیدن در سوانح تصادف و دریا جرعه‌ای از ایثار است که عطا کردن جان برای غیر مصلحت خویش را برای ما معنی می‌بخشد.

جرعه‌ای از ایثار همایشی است که پس از هفت سال از اتفاق ناگوار برای ناجی پهلوان سیدحسین ابراهیمیان در دریای خروشان خزر به میزبانی شهرستان آمل رونق گرفته است. رفتن این ناجی قهرمان که جان خود را برای نجات هموطنان گذاشت و خود جان باخت بهانه‌ای برای بزرگداشت یاد و نام افرادی که این گونه از خود می‌گذرند.

هفتمین همایش جرعه‌ای از ایثار در سالن اجتماعات اداره ارشاد امروز با حضور مدیرکل ارشاد مازندران، معاون سیاسی فرماندار ویژه آمل، رئیس اداره ارشاد آمل، رئیس و اعضای شورای شهر و جمعی از مدیران دستگاه‌هایی اجرایی به اجرا درآمد.

همایشی که در سال نخست در زادروز تولد ایثارگری که جان خود از دست داد تا جان یک نفر دیگر را در دریای مازندران نجات دهد، با همت پدر وی و جمعی از دوستداران شعر و ادب با برپایی شب شعر صورت گرفت تا از سال های بعدتر این همایش با شکل و شیوه‌ای اجتماعی‌تر صورت گیرد.

هفتمین همایش جرعه‌ای از ایثار در حالی برگزار شد که به معرفی خانواده‌های ایثارگر شهرستان آمل نسبت به سال گذشته افزوده شد و عوامل این همایش با راه‌اندازی دبیرخانه دائمی و سایت سعی در برگزاری جشنواره استانی و فراتر از آن ملی در برنامه آتی دارند.

در این همایش از دو خانواده شهید و قهرمانان جنگ دفاع مقدس و مدافع حرم یعنی سردار محمد تیموریان و اسماعیل حیدری یاد شد که در دو مقطع زمانی برای حفظ خاک وطن جان خود را نثار کردند و نیز از سه خانواده‌ای نام برده شد که با اهدای اعضای حسنای شش ساله، الهام 24 ساله و سکینه خانم 50 ساله جان‌های دوباره‌ای به چندین نفر بخشیده شد. خانواده‌های دردمندی چون راضیه پاشاپور، پریسا غلامی، سکینه جان‌نیا و حسین جوکار که با نگهداری از همسران و فرزندان معلول به نوعی دیگر ایثار می‌کنند.

دبیر همایش جرعه‌ای از ایثار در این مراسم با بیان اینکه هفتمین همایش جرعه‌ای از ایثار با معرفی 9 خانواده‌ ایثارگر از دو خانواده شهید مدافع حرم و هشت سال دفاع مقدس، سه خانواده اهدای عضو  و چهار خانواده سوژه اجتماعی انجام شد، گفت: در این همایش گوشه‌ای از معرفی ایثارگران با پخش فیلم به مدعوین معرفی شدند.

احسان خاکزاد خاطرنشان کرد: سال‌های گذشته این همایش بدون چشم‌داشت فعالیت دستگاه‌های دولتی به اجرای برنامه پرداخت اما امسال چند دستگاه ورود یافتند که امیدواریم با ورود این دستگاه‌ها همایش به صورت استانی بهتر برگزار شود.

وی یادآور شد: در اجرای مسابقه نقاشی به منظور ترویج فرهنگ ایثار بین دانش‌آموزان حدود 120 اثر به دبیرخانه ارسال شد که از این تعداد 10 اثر انتخاب و مورد تجلیل واقع ‌شدند. 

آمادگی ارشاد مازندران جهت برپایی همایش استانی جرعه‌ای از ایثار

مدیرکل ارشاد مازندران نیز با اشاره به پخش فیلم گوشه‌ای از گفت‌وگوهای خانواده‌های ایثارگر بیان کرد: با مشاهده این تصاویر که انسانیت، مروت، مهربانی و محبت وجود دارد در عصری که گمان می‌شد دیگر انسانیت وجود ندارد.

محمود شالویی افزود: آن زمانی که دست بی‌رگ هابیل بر خون قابیل به خون آغشته شد، یوسف را برادران به چاه انداختن و دیوار چین با شلاق خون ساخته شد، آدمیت مرده بود گرچه آدم زنده بود اما با مشاهده خانواده‌هایی در این تصاویر می‌توان گفت که آدم همچنان زنده‌ است و مهر و محبت همچنان باقی است.

وی با بیان اینکه با گذشت زمان و عوض شدن دوره‌های زندگی انسان‌ها باز هم می‌بینیم آدم‌هایی که آدم هستند، گفت: این همایش دارای اثری چون فداکاری سیدحسن ابراهیمیان‌هایی است که در راه ایثار چکار کردند.

شالویی خروجی این ایثارگری‌ها بیشتر به فکر هم بودن در دنیا فناپذیر امروزه عنوان و مطرح کرد: می‌دانیم که این دنیا خیلی زود می‌گذرد و همه ثروت‌ها و سرمایه‌ها از بین می‌رود و زمانی پیر و فرتوت می‌شویم و چیزی نمی‌ماند؛ این آینده است که در انتظار ماست اما چه بهتر که از این جوانی، نشاط و انرژی در جهت انسانیت استفاده شود.

مدیرکل ارشاد مازندران با بیان اینکه این ایثارگری‌ها فقط در کشور و برای ما اتفاق نمی‌افتد بلکه در دیگر کشورها نیز وجود دارد، افزود: در شهری مثل آمل با وجود چنین ایثارگری و فداکاری پیشنهاد می‌شود که این جریان در یک شهر محدود نشود بلکه ملی و استانی در خلال همایش استانی یا ملی شود.

وی خاطرنشان کرد: ارشاد استان نیز آمادگی لازم برای اجرای این همایش استانی را دارد تا فرهنگ‌سازی شود که انسانیت هنوز هست و در جهت آن باید خدمت شود.

گزارش از کبریا مقدس

 /ح

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.