پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

نگاهی به وقایع تاریخی 18 دی ماه در ساری

0

پایگاه خبری چهاردانگه:  18دی ماه 57 در ساری و 19 دی ماه تظاهرات گسترده در شهر قم که به شهادت شمار زیادی از هموطنان منجر شد، منجر به شکل گیری تظاهرات ها و اعتراض ها بر علیه نظام سلطنتی و طاغوتی شد.

علی رمضانی پاچی پژوهشگر و ساری شناس درباره حوادث تاریخی انقلاب اسلامی در 18 دی ماه شهر ساری به ایسنا می گوید: براساس گفت وگوی شفاهی بنده با سه نفر از شاهدان عینی راهیپمایی روز 18 دی ماه در ساری این راهپیمایی به عنوان از راهیپمایی های تاثیرگذار این شهر در تاریخ انقلاب اسلامی نام برده شده است. گردانندگان این راهپیمایی امروز افراد عادی جامعه هستند و به خوبی آن روزها را به یاد دارند.

وی می افزاید: در خیابان شاه عباس که متصل به میدان شهدا ساری -دروازه گرگان سابق- است جمعیت از میدان ساعت فعلی تا میدان شهدا در خیابان هشت متری به فاصله یک تا دو کیلومتر راهپیمایی ضد طاغوتی راه انداختند. در این فاصله بیش از 5هزار نفر نمی تواند حضور داشته باشد از این رو نوشته هایی مبنی بر جمعیت 20هزار نفری نمی تواند صحت داشته باشد.

در آن زمان نیروهای دولتی برای سرکوب مردم از نیروهای نظامی آن شهرها استفاده نمی کردند بلکه از شهرهای دیگر نیرو وارد می کردند. برای سرکوب مردم ساری در 18 دی ماه 1357 یک گردان نیرو از بجنورد وارد شهر شده بود که در شهادت ساروی ها نقش داشتند.

پس از تظاهرات ساروی ها در 18 دی ماه، روز بعد در 19 دی تظاهرات بزرگتری در قم رقم خورد که به جای خود بسیار ارزشمند بود.

رمضانی می گوید: شهدایی که در این روز شهید شدند برخی می گویند ده شهید بود که صحت ندارد.شاهدان عینی و پرونده بنیاد شهید خبر از شهادت دو نفر در این تظاهرات می دهد. این دو نفر با اصابت گلوله کلت شهید شدند. عوامل شهادت این دو ساروی نیروهای شهربانی نبودند زیرا اسلحه سازمان شهربانی یوزی است و کلت را ارتش استفاده می کرد و یا ساواک با لباس شخصی استفاده کننده این اسلحه ها بود.

وی ادامه دهد:مجسمه محمدرضا شاه در میدان شهدا دروازه گرگان سابق قرار داشت، ارتش ابتدا تیرهوایی زد تا مردم متفرق شوند، مردم حمله بردند تا مجسمه را تخریب کنند و چند نفر دور مجسمه حلقه زدند که تیری به “تقی-م” اصابت کرد سپس فردی به نام توفیقی تیر به پشت سر وی اصابت می کند. مردم به سمت بانک صادرات فعلی یا باغ قاسمی فرار می کنند، این باغ دیوار داشت، خودروهای ارتش دیوار را تخریب کرده و به مردم حمله می کنند. برخی می گویند شهید عابدین پور شهید اینجا شهید شد برخی می گویند در این باغ تیر خورد و سپس در بیمارستان شهید شد اما شهدای 18 دی ساری همین دو نفر بودند.

این پژوهشگر و ساری شناس می گوید: این تظاهرات ها در مازندران با هدایت آیت الله نظری صورت می گرفت، بعد از ماجرای 29آبان که چند نفر شهید شدند مردم هر روز می آمدند و برای بزرگداشت چهلم این شهدا هر روز راهیپمایی انجام می شد. هزینه این راهپیمایی ها که شامل بنر و دست نوشته بود را نیز مردم می دادند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.