پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

منشور حقوق شهروندی و نقش سازمان های مردم نهاد

جناب آقای دکتر محمدنژاد کیاسری استادیار پژوهش مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مازندران و نماینده سازمان های مردم نهاد شهرستان ساری در فرمانداری در ارتباط با حقوق شهروندی و نحوه همکاری سازمان­های مردم نهاد با دستگاه های اجرایی ایراد سخنرانی داشت، گزارش حاضر به ارائه این سخنرانی پرداخته است:

4

 

نظر به اینکه جلسه­ ستاد “صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی” راس ساعت 11 صبح روز چهارشنبه مورخ 24/4/1394 در محل سالن اجتماعات فرمانداری ساری تشکیل گردید و در این جلسه جناب آقای دکتر محمدنژاد کیاسری استادیار پژوهش مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مازندران و نماینده سازمان های مردم نهاد شهرستان ساری در فرمانداری در ارتباط با حقوق شهروندی و نحوه همکاری سازمان­های مردم نهاد با دستگاه های اجرایی ایراد سخنرانی داشتند، گزارش حاضر به ارائه این سخنرانی پرداخته است:

 

…………………………………………………………..

 

mohamad-nejadفعالیت های صورت گرفته براساس مبانی توسعه پایدار، اساس تحول ماندگار در یک کشور است. البته در ارتباط با شکل گیری این مهم می توان به برگزاری اجلاس های استکهم 1972،. ریودوژانیرو 1992 و ژوهانسبورگ در سال 2002 اشاره داشت. برگزاری اجلاس ریودوژانیرو به تهیه دستور کار 21 برای حفظ محیط زیست منجر گردید. در این ابلاغیه دولت های جهان به حفظ محیط زیست، جلوگیری از تخریب منابع آب و خاک، ایجاد زیرساخت های مناسب اقتصاد پایدار و ایجاد امنیت شغلی، آزادی بیان و تامین آموزش، ایجاد مسکن و در مجموع 21 زمینه مختلف ایجاد توسعه پایدار در هر جامعه رهنمون شدند. شایان ذکر می باشد در سال 1993 کمیسیون توسعه پایدار ملل متحد برای پیگیری مفاد توافقات دستور کار 21 و در سطوح محلی، منطقه ای، ملی و بین المللی به وجود آمد و در جلسه یازدهم این کمیسیون نیز برنامه کاری جدیدی تا سال 2017 میلادی تدوین گردید. در این کمیسیون 53 کشور جهان از پنج قاره عضویت داشته و مدت عضویت کشورها نیز به مدت 3 سال است.

 

منشور حقوق شهروندی ارائه شده توسط معاونت حقوقی ریاست جمهوری که در مرحله تصویب در هیات وزیران دولت قرار دارد، مشابهت هایی با دستورالعمل 21 دارد. این منشور حقوق شهروندی براساس قوانین جمهوری اسلامی ایران و در راستای افزایش حداکثر کارایی دستگاه های قوه مجریه و در راستای کمک به توسعه پایدار کشور اسلامی تدوین شده است. حداقل انتظار از اجرای گام نخست منشور حقوق شهروندی توجه به آن دسته از قوانین نظام جمهوری اسلامی است که منجر به افزایش کارآیی دستگاه های اجرایی شده و از این طریق افزیش خدمات رسانی و رضایت مردم را به دنبال خواهد داشت. لازم به یادآوری است اگرچه در این منشور، پیوست حقوق شهروندی در هر پروژه را ضروری می داند،. امید آن است که ما در آینده و برای هر پروژه پیوست توسعه پایدار را داشته باشیم.

 

توسعه ای که نیازهای زمان حال را برآورده ساخته، بدون آنکه توانایی نسل های آینده در برآورده سازی نیازهایشان را به خطر اندازد، توسعه پایدار گویند. اصول توسعه پایدار همانند سه ضلع یک مثلث است یک ضلع آن علمی بودن پروژه و بی خطر بودن آن فعالیت برای محیط زیست است، ضلع دوم آن اقتصادی بودن پروژه و ضلع سوم آن نیز وجود مشارکت جمعی در اجرا و توسعه آن فعالیت است. به عنوان نمونه از فعالیت های مبتنی بر توسعه پایدار می توان به بهره گیری از انرژی های تجدید پذیر همانند انرژی خورشیدی و باد و همچنین وجود قنات در بخش های خشک و نیمه خشک کشور نام برد. متاسفانه در طول دهه های گذشته جدای از کاهش قابل توجه از سطح عرصه های منابع طبیعی کشور، براساس گزارش مشاور اول رییس جمهوری در امور آب، کشاورزی و محیط زیست،. در حال حاضر ٧٠‌ درصد جمعيت کشور با سرانه زير ٩٠٠ مترمکعب آب در‌ سال زندگي مي‌کنند و اين از نظر استانداردهاي جهاني فاجعه بزرگی است. همچنین ايران با بهره‌برداري از ٩٧‌ درصد آب‌هاي سطحي کشور عملاً تمام رودخانه‌هاي خود را خشک کرده و تقریباً آبي در طبيعت بکر آن باقي نمانده است. همچنین براساس گزارش مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، در کشور ما بیش از 100 هزار حلقه چاه غیر مجاز وجود دارد، راندمان آبیاری در بخش کشاورزی نیز تنها 32 درصد است و مجموعه این اقدام‌ها باعث شد بیشتر دشت‌های کشورمان به دشت‌های ممنوعه بحرانی تبدیل شوند. لازم به یادآوری است مدیریت و بهره برداری مناسب از آب های رودخانه هایی که در دامنه های شمالی البرز وجود دارند و همچنین ممانعت از بهره برداری حلقه های چاه عمیق غیرمجاز می تواند از اولویت های استفاده بهینه از منابع آب های سطحی و زیرزمینی استان مازندران باشد.

 

در طول دهه های گذشته به دلیل عدم توجه به مسائل اقتصادی و اجتماعی هزاران روستای موجود در عرصه های منابع طبیعی شمال کشور و همچنین فشار حاصل از اجرای طرح های تحقیقاتی، قاچاق چوب، مصرف سوخت، وجود دام و دیگر عوامل موجب کاهش بیش از یک میلیون هکتار از سطح جنگلهای شمال کشور شده است،. براساس سالنامه آماری استان مازندران در سال 1389 و با نرخ رشد 1.02 درصد جمعیت استان مازندران حدود 3 میلیون نفر بوده است. در این استان و برای سال 1389 تعداد متقاضیان کار 43920 نفر و تعداد شاغلین برابر با 15552 نفر بوده اند. تعداد تصادفات برون شهری و درون شهری این استان نیز به ترتیب برابر با 13118 مورد و 13510 مورد تعیین گردید. شایان ذکر است تعداد پرونده های مختومه در دادگاه های عمومی این استان نیز در طول سال 1389 برابر با 189190 مورد بوده است. بی شک برون رفت از معظلات متعدد اقتصادی اجتماعی و همچنین بحران زیست محیطی این استان اعم از کاهش سطح عرصه های منابع طبیعی، استفاده بی رویه از کودهای شیمیایی و سموم دفع آفات نباتی، دفن و انباشت غیر علمی زباله ها و آلودگی منابع آب موجود نیازمند توسعه پایدار در کلیه زمینه های زیست محیطی، اجتماعی، فرهنگی، کشاورزی، اقتصادی و اجتماعی است که این مهم نیز بدون توجه و افزایش فعالیت سازمان های مردم نهاد ممکن نیست.

 

براساس گزارش سازمان ملل متحد در سال ۱۹۹۵، در دنیا قریب به ۲۹۰۰۰ سازمان مردم‌نهاد بین‌المللی وجود دارد. البته تعداد سازمان های مردم‌نهاد داخلی کشورها از این رقم بالاتر ‌است. حدود ۲ میلیون سازمان غیردولتی در ایالات متحدهٔ آمریکا فعالیت می‌کنند که بیشتر آنها در ۳۰ سال گذشته تشکیل شده‌اند. در کشور هندوستان نیز 2 میلیون سازمان مردم‌نهاد وجود دارد. در کشور ما بالغ بر 17000 سازمان مردم نهاد وجود داشته که بیشترین آمار را در حوزه امور خیریه به خود اختصاص داده اند. در استان مازندران بالغ بر 400 سازمان مردم نهاد دارای مجوز فعالیت هستند و در شهرستان ساری نیز حدود 40 سازمان مردم نهاد وجود دارد. لازم به ذکر است در فرمانداری شهرستان ساری 10 سازمان مردم نهاد دارای مجوز فعالیت است و حدود 7 سازمان مردم نهاد نیز در مراحل دریافت مجوز فعالیت قرار دارند. خوشبختانه در روش های اجرایی سازمان های مردم نهاد تازه تاسیس این فرمانداری تلاش می گردد کلیه فعالیت های سمن ها براساس مدیریت مبتنی بر توسعه پایدار باشد. به عنوان یک نمونه از شمال کشور، در هر روستا به یک سازمان مردم نهاد زیست محیطی نیاز است. این سازمان مردم نهاد در هر روستا قادر است با آموزش تفکیک زباله های تر و خشک، برنامه ریزی جهت فروش زباله های خشک، برگزاری اردوهای جمع آوری زباله از طبیعت و همچنین عملیات جنگلکاری و ایجاد فضای سبز در حفظ و توسعه پایدار منطقه و همچنین جذب توریسم نقش به سزایی داشته باشد. فراموش نسازیم به دلیل فعالیت محدود سمن ها نسبت به دستگاه های دولتی و یا شرکت های خصوصی و همچنین انجام داوطلبانه فعالیت ها در سمن، بیشترین فرصت برای شکل گیری پروژه های مبتنی بر توسعه پایدار فرآهم شده است. البته تقویت سازمان های مردم نهاد به توجه و احساس مسئولیت مدیران در مشارکت دادن آنها برای اجرای طرح ها و برنامه های مختلف عمرانی، آموزشی و فرهنگی نیاز دارد و تنها در این صورت با افزایش چشمگیر فعالیت سازمان های مردم نهادی مواجه خواهیم شد که متضمن نشاط اجتماعی و زیربنای توسعه پایدار در هر کشوری است.

 

دکتر شیرزاد محمدنژاد کیاسری:
استادیار پژوهش مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مازندران،
مدیر عامل موسسه مردم نهاد “توسعه فضای سبز پایدار شمال”
و نماینده سازمان های مردم نهاد شهرستان ساری در فرمانداری

 

4 نظرات
  1. hosseini می گوید

    عجب سخنرانی عجیبی؟! یا ابوالفضل….

    189 هزار پرونده دادگستری در یک سال، 44 هزار درخواست شغل در یک سال، 26 هزار مورد تصادف درون شهری و برون شهری سالیانه در استان مازندران،. گفتی مدینه و کردی دلم کباب،….

  2. ahmadpor می گوید

    اولین قدم برای پیشرفت پذیرش مشکلات موجود توسط مدیران و دست اندرکاران نظام اسلامی است. پس تنها هنگامی که مشکلات و حقایق درک شود آنگاه به زبان می آید. در استان مازندران ما کمتر می بینیم مدیران حرفی از مشکلات بزنند، طبیعی است که باور داشته باشیم آنها مشکلات را اصلا نمی بینند. آنها که مشکلات را نمی بینند چگونه به فکر چاره باشند. البته حضور مردم در سازندگی کم است. 2 میلیون سازمان مردم نهاد در کشور آمریکا کجا و 40 تا سازمان مردم نهاد در استان مازندران کجا؟

  3. azad می گوید

    در کشور ما امنیت است ولی متاسفانه توسعه پایدار نداریم. کشورهای پیشرفته بعد از جنگ جهانی دوم دنبال امنیت در کشور و همچنین توسعه پایدار در زمینه های مختلف بودند. ولی در کشورهای جهان سوم،….
    هر 5 سال، 10 سال، 15 سال نقطه سر خط.
    و هیچ فعالیتی به سرانجام نمی رسد.

  4. aaa می گوید

    جناب آقای محمدنژاد کیاسری
    از اینکه جدای از بیان شیوا و علمی، خودتان عامل هستید و با فعالیت های فضای سبز روستاها کار می کنید. بسیار ممنون و امیدوارم در کارهایتان موفق و در پناه خداوند متعال باشید.
    ما دوستتان داریم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.