پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

معرفی چشمه های آب معدنی مازندران

0

 

پایگاه خبری چهاردانگه: استان مازندران هر ساله مسافران زیادی را به خود جذب می کند چرا که جاذبه های دیدنی این استان، چشم هر بیننده ای را حیران در خلقت های زیبای خدا می سازد.

 

کوه های پوشیده از جنگل های سرسبز، دریای نیلگون خزر، چشمه های جوشان که از دل کوه ها، تراوش می کند و بسیاری از آنها در درمان بیماری های جسم و روح هر انسانی، تاثیرگذار است.

 

جوشش آب های معدنی در مازندران، رونق بخش گردشگری سلامت محسوب می شود و می تواند در اشتغالزایی و درمان بیماری مختلف، مثمر ثمر باشد و مسافران نوروزی علاوه بر استفاده از مواهب طبیعی، التیام بخش و مصفا کننده تن و روان، آنها باشد.

 

 آب معدنی سورت  چهاردانگه

مجموعه زیبا و دیدنی چشمه های آب معدنی باداب سورت که از شگفت انگیزترین شاهکارهای طبیعت و به عنوان زیباترین چشمه جهان و همچنین دومین اثر طبیعی ملی ایران پس از قله دماوند به ثبت رسید، در جنوب شرق شهر ساری٬ در ارتفاع ۱۸۴۱ متری از سطح دریا در نزدیکی روستای اروست چهاردانگه واقع شده است. این اثر زیبا از شمال به ارتفاعات و تپه‌های پوشیده ‌‌‌‌‌از جنگل‌هایی با درختان سوزنی برگ می‌رسد، از جنوب مشرف به دره‌های پایین دست و از شرق در مجاورت ارتفاعات پوشیده از گیاهان بوته‌ای و درختچه‌ها است. غرب آن را نیز روستای اروست احاطه کرده است.

 

چشمه های اسرار آمیز باداب سورت اروست مشتمل بر چهارده چشمه با آب های کاملاً متفاوت از لحاظ رنگ، بوو مزه می باشند. یکی از این چشمه ها که چشمه اصلی می باشد دارای آبی بسیار شور می باشد و دارای دریاچه ای کوچک است که عمدتاً در تابستان برای شنا و آب درمانی استفاده می شود. در کناره های این دریاچه نیز رسوبات سیاه رنگی وجود دارد که همراه با آب دریاچه جهت درمان دردهای کمر و پا٬ امراض پوستی٬ روماتیسم و میگرن سودمند است.

 

soort (1)

همچنین به علت شوری زیاد این دریاچه و دارا بودن املاح و مواد معدنی فراوان به هیچ عنوان در فصل زمستان یخ نمی زند و هیچ جانوری نیز در آن زیست نمی کند.. این چشمه ها دارای آب هایی به رنگ نارنجی و کمی ترش مزه اند که به صورت دائمی و نشتی همانند نوش دارویی گاز دار از دل زمین می جوشند. همچنین در اطراف دهانه چشمه ها کمی رسوب اکسید آهن نشسته است. آب های رسوبی چشمه های باداب سورت در مسیر جریان خود از بالای کوه به پائین طی هزاران سال مانند آبشاری پلکانی با هنرنمایی خود دهها حوضچه کوچک بسیار زیبا در رنگ های نارنجی، زرد، قرمز، طلایی و سفید در اندازه های مختلف ایجاد کرده است که اسراری از دنیای مستور و پوشیده طبیعت بکر و دل انگیز را به نمایش گذاشته است.

 soort-94-2-11-6

 ——————————————————————–

 

 آب معدنی رامسر

تو رامسر چشمه های آبگرم گوگردی زیادی وجود دارد. این چشمه ها بیشترشان در امتداد گسل رامسر واقع شدن. در جنوب رامسر، چشمه زیرپل معروفیت بیشتری داره که آب آن از چند نقطه و ازکف حوضچه خارج می شود. در کف حوضچه نیر بلورهای پیریت و گوگرد دیده می شود.

میزان دمای بزرگترین آبگرم معدنی رامسر که به شماره یک معروف استبه  ۴۲ درجه سانتیگراد که بهترین حد تحمل بدن است. آب های گوگردی رامسر در زمری آب های کلربیکربناته کلسیک و منیزین گازدار گوگردی هستند و برای درمان بیماری های جلدی رماتیسم و دردهای عصبی و عضلانی بسیار سودمندند و در رفع عوارضی که پس از تب بروز می کند از این چشمه ها استفاده می شود.

مهمترین چشمه های آب گرم معدنی در رامسر عبارتند از:
 
-آبگرمهای معدنی و بهداشتی محمود گرما و عزیز گرما که در رامسر واقع است.
-آبگرم اشکرگرما که این مکان زیبا در ساداتشهر واقع است.
-آبگرم کش که در ساداتشهر واقع است.
-آبگرم سنگ بنه که در ساداتشهر واقع است.
-آبگرم شاه مادر گرمابه در پشت هتل جدید رامسر واقع است.
آبگرم سنا در پشت هتل واقع است.

 

 

این چشمه ها در عروس مازندران با داشتن گرمابه های نمره و عمومی با آب گرم به همراه طبیعت زیبا و همچنین موزه، مسافران از استان گیلان، نزدیک ترین همسایه تا اقصی نقاط ایران را به سمت خود، سوق می دهد.

 ——————————————————————-

چشمه «گتوسرون»

چشمه «گتوسرون» در شهرستان سوادکوه، بهشت گمشده ایران و منطقه تاریخی ورسک یکی دیگر از جاذبه های مازندران است که در دل جنگل قرار دارد و آبشاری بسیار زیبا را برای دوست داران به طبیعت، فراهم نموده است.

 

این چشمه به گواه شاهدانی که از آن بهره مند شدند برای بیماری های پوستی و چشمی، مفید بوده است که در تعطیلات نوروز و تابستان، خیل مسافران بسیاری را به خود، می کشاند.

 

پل ورسک با توجه به قدمت آن و قرار داشتن در منطقه ای خوش آب و هوا با راه های شوسه و راه آهن، منزلگاه بسیاری از مسافران به ویژه پایتخت نشینان است که درگذشته با چنین انبوه جمعیتی، مواجه نبوده است.

 

—————————————————————–

چشمه «هزارون»

چشمه «هزارون» که به معنای هزار آب است در شهرستان قائمشهر نزدیک امامزاده زکریا (علیه السلام) واسکس واقع شده که در گذشته به شکل قدیمی و دیوار گلی بود اما اکنون با حصارکشی و دیوار کردن اطراف آن، علاوه بر اینکه مسافران از آب آن برای شفابخشی بیماری های مفصلی بهره می گیرند از آب گوارای آن برای چای استفاده می کنند.

 ————————————————————-

 

آب معدنی قرمرض نکا

چشمه ی آب معدنی قرمرض که در ۱۲ کیلومتری جنوب شهر نکا و در مسیر نکا به سد گلورد قرار دارد. این چشمه زیبا درمیان تپه های جنگلی واقع گردیده است و از چشمه های منحصر بفرد استان و کشور میباشد. جدا از جذابیت منظره ای ، آب این چشمه دارای خواص درمانی شایانی است که نه تنها اهالی منطقه بلکه مسافران بسیاری از نقاط مختلف کشور برای استفاده از خواص درمانی آن ( بویژه درمان سنگ کلیه ) به قرمرض مراجعه مینمایند.

 

———————————————————————–

 

 آب معدنی لاریجان

به علت شرایط خاص زمین‌شناختی در دامنه‌های البرز به ویژه اطراف قله دماوند، آب‌های معدنی با خواص مختلف درمانی وجود دارد که مهم‌ترین آنها در روستای آبگرم مجموعه‌ای جذاب را پدید آورده‌است. روستای ییلاقی و خوش آب‌وهوای آب‌گرم در دامنهٔ قله دماوند قرار دارد. جاده دسترسی به آن پس از طی ۷۰ کیلومتر در مسیر توریستی هراز که شهر آمل را به تهران متصل می‌کند در محل گزنک بخش لاریجان از راه اصلی جدا شده و به سمت غرب در مسیر کوهستانی و آسفالته ادامه یافته و پس از عبور از روستای ییلاقی گزانه به آبگرم می‌رسد. آبهای گرم معدنی این روستا با حرارتی در حدود ۶۲ درجه سرشار از مواد گوگردی بوده و به همین دلیل برای درمان انواع بیماریهای پوستی، دردهای استخوان، مفاصل و روماتیسم مفید می‌باشد.

 

 ————————————————————–

 

آب معدنی لاویج

روستا لاویج(و جنگل های لاویج) یکی از دهستان های شهر چمستان نور در استان مازندران می باشد که در پای سلسله جبال البرز قرار دارد و دارای موقعیت پای کوهی است. روستای ییلاقی لاویج در ۱۸ کیلومتری جنوب چمستان در میان دره های جنگلی و زیبای البرز قرار دارد.

آبگرم لاویج در دامنه های کوه های قسمت شرقی لاویج از دل زمین به بیرون می جوشد. این آب گرم دارای املاح معدنی و گوگرد های فراوانی می باشد که برای امراض پوستی و دردهای مفاصل کمردرد، پادرد و مهمتر از همه برای تمدد اعصاب بسیار مفید می باشد. از آبگرم های معروف آن آبگرم لاویج “بیبنو”، “شفل” و… را نام برد که هر کدام از آنها دارای خواص مخصوص به خود می باشد. آبگرم ها دارای امکانات قابل قبول و بهداشتی مثل دوش، استخر و وان می باشد.

 آب های معدنی ذکر شده، نمونه هایی از چشمه های جوشان خطه مازندران است اما توجه به آن، می تواند در گردشگری سلامت، موثر باشد که همت مسئولان و سرمایه گذاران، را می طلبد.

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.