پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

معرفي خانم خديجه (شيرين) مهمانچيان – پژوهشگر گويش آتني

2

 

اینجانب خدیجه (شیرین) مهمانچیان ساروی می باشم. بنده متولد 1 فروردين 1360 در شهر ساری می باشم. پدر بنده اصالتاً ساروی و مادرم از روستاهای نزدیک به شهر ساری به نام روستای آخورسر می باشد. پدرم کارمند آموزشکده فنی امام محمد باقر(ع) ساری و مادرم خانه دارمی باشد. بنده از ابتدای کودکی به درس و تحصیل علاقه ی زیادی داشته و در سن 5 سالگی با اصرار پدرم از مسئولین مدرسه ی ابراهیم نوبر واقع در کوی مهیار ساری خواهش کرد که من در کلاس اول بنشینم در همان ثلث اول بنده شاگرد اول شدم و معلم کلاس اول خانم رادمهر به پدرم گوشزد کرد که بهتر است مرا در کلاس نگذارد زیرا از درس زده می شوم در دوران ابتدائی در مدرسه شهید مهدی رشتی مهدی آباد درس خواندم و از شاگردان ممتاز آنجا بودم. دوره ی راهنمائی را در مدرسه راهنمایی ابوریحان بیرونی و دبیرستان نیز در مدرسه ی شریف العلما ساری گذراندم. و در این دو مقطع نیز از دانشجویان ممتاز بوده ام. در سال دوم دبیرستان بنده موفق به گذراندن دوره ی مقدماتی المپیاد ادبی شدم ولی متاسفانه بنا به دلایلی نتوانستم در مرحله یعد مقامی کسب نمایم . بنده از سن 10 سالگی در آموزشگاه زبان فرزانه سازان ساری به مدیریت سرکار خانم فرزانه سبک روح یادگیری زبان را شروع کردم و بعدها در دوران دانشجویی در این مرکز مشغول به تدریس بوده ام. و دیپلم زبان خود را در سال 77 از این آموزشگاه دریافت نمودم که در همین جا لازم می دانم از پدرو مادر فداکار و معلم عزیزم کمال تشکر را داشته باشم. در سال 77 در کنکور پیش دانشگاهی موفق به اخذ رتبه ی دوم استانی گردیدم. در سال 78 در کنکور سراسری موفق به اخذ رتبه ی 700 در دانشگاه سراسری شده  و در رشته ی زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه مازندران پذیرفته شده و در سال 1382 نیز فارغ التحصیل شدم. در همین سال در آموزشکده فنی امام محمدباقر(ع) ساری بعنوان نیروی حق التدریس مشغول به فعالیت شده و همزمان  در آموزشگاه زبان فرزانه سازان و نیز در شرکت پالایش سنگ سوادکوه واقع در پل سفید  مشغول به فعالیت نیمه وقت بوده ام

در سال 1384 بعنوان نیروی رسمی آموزشکده ی مذکور در پست دبیری مشغول به فعالیت شدم و در طول چند ترم بعنوان استاد نمونه از سوی دانشجویان انتخاب شدم. در سال 1386 در رشته ی زبانشناسی همگانی دانشگاه شهید بهشتی تهران پذیرفته شدم و در همان سال محل فعالیت بنده به آموزشکده دختران کرج منتقل شد. بنده از دانش آموختگان نمونه ی دانشگاه شهید بهشتی تهران شناخته شده و موفق به دریافت تندیس و لوح تقدیر گردیدم. بنده در سال 89  پایان نامه خود را با عنوان بررسی رده شناختی آرایش جمله و توالی واژگانی در گویش آتنی ساروی در چارچوب نظریه ی بهینگی را با نمره ی 20 دفاع نمودم.

در سال 1390 نیز در رشته ی زبانشناسی همگانی دانشگاه علوم و تحقیقات تهران در مقطع دکتری پذیرفته شدم. و در حال حاضر نیز آزمون جامع خود را پشت سر گذاشته ام.

در همین جا فرصت را غنیم شمرده و از همسرم جلیل عبدی هولائی  که در تمام مراحل تحصیلی حامی و پشتیبان  من بوده است تقدیر و تشکر دارم.

و امیدوارم بتوانم الگویی مناسب برای دخترم شبره باشم. که حقیقتا شبنم رحمت خداوند در زندگی من است.

 

 تالیفات:

1-       چاپ  چکیده مقاله با عنوان بررسی تاریخ زبان شناسی هند باستان با نگاهی به نحو سنسکریت در دومین همایش ملی کتیبه ها و متون

 

2-     چاپ مقاله در مجله ی Iranian Studies  از نشریات دانشگاه آکسفورد انگلستان در سال 2012 با عنوان

 

 A Word Order Study of Saravi Dialect and Spoken Persian Language, The Greenbergian Correlation. Iranian Studies.

 

3-     چاب مقاله در مجله پژوهش های زبان و ادبیات تطبیقی (جستارهای زبانی) دانشگاه تربیت مدرس تهران سال 1390 با عنوان بررسی جملات خبری گویش آتنی ساروی در چارچوب نظریه ی بهینگی

 

4-     دو مقاله ی در دست چاپ در نشریات بین المللی

 

5-     چاپ کتاب نظریه ی بهینگی و نحو

 

6-     چاپ کتاب بررسی رده شناختی آرایش جمله خبری گویش آتنی ساروی در چارچوب نظریه ی بهینگی

 

7-     جملات پرسشی و ترکیبات اضافی گویش آتنی ساروی

 

8-     کتاب کمینه گرایی چیست؟ در دست چاپ

 

9-     کتاب نظریات و مکاتب نوین زبانشناسی  در دست چاپ.

 

 

منبع : وبلاگ چهاردانگه ساري با تاريخ كهن

 

…………………………………………………………….

 

چهاردانگه نيوز :

 

چكيده كتاب آرایش واژگانی در جملات خبری گویش آتنی (ساروی) در چارچوب نظری بهینگی:

 

با توسعة دیدگاه های رده شناختی زبان، چارچوب بهینگی به عنوان فرانظریه ای بر دیگر نظریه ها مطرح شد. بر این اساس پژوهش حاضر در قالب حاکمیت و مرجع گزینی در چارچوب نظری بهینگی برای بررسی آرایش واژگانی جملات خبری گویش آتنی (از گویش های مازندرانی) به انجام رسیده است. هدف از این پژوهش شناخت و تحلیل گویش آتنی به عنوان یکی از گویش های ایرانی در معرض خطر است که با به کارگیری فرانظریة بهینگی در تعیین محدودیت های حاکم بر آرایش جملات خبری گویش و رتبه بندی آنان به انجام رسیده و با استفاده از تابلوها و نمودارها در چارچوب بهینگی ارائه شده است. در تحلیل بهینگی گویش، محدودیت های مورد استفاده به طور کلی در سه دسته، تقسیم بندی می شوند که عبارت اند از: محدودیت های انطباق (چپ هسته، چپ مشخص گر، چپ متمم)، محدودیت عناصر اجباری (هستة اجباری، مشخص گر اجباری) و محدودیت های ساختاری (به اقتباس از: Kuhn, 2003؛ مشتمل بر محدودیت وفاداری (خوانش کامل، تجزیه) و محدودیت نشانداری (عامل مشخص گر، عدم حرکت واژگانی، اقامت، فاعل، مبتدا انداز). نتایج پژوهش با تأیید مفهوم وحدت در تنوع در انگاره های آرایش واژگانی ساخت های خبری گویش آتنی، وجود تنوعات میان زبانی را حاصل رتبه بندی متفاوت آنان به شمار آورده و جهان شمولی نظریة بهینگی را در ارتباط با تعداد ثابت تخطی ها از محدودیت های انطباق تأیید می کند.

 

دانلود ورژن كامل تري از كتاب در قالب فايل ( PDF )

منتشر شده در :

پژوهش های زبان و ادبیات تطبیقی دوره دوم پاییز 1390 – شماره 3

 

2 نظرات
  1. اصغری می گوید

    از المپیاد گفتید یاد یکی از دانش‌‌آموزان مدرسه فرزانگان ساری افتادم که سال 90 به مدال برنز المپیاد شیمی دست یافت. ایشان اصالتا از یکی از روستاهای نزدیک آتنی بودند و اکنون دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه تهرانند.

  2. نوروزی می گوید

    با سلام
    موفقیتتون رو تبریک میگم استاد
    ازتون ممنونم بابت انگیزه ای که برای رسیدن به هدف هامون بهمون داده بودین

    از طرف دانشجوی شما در دانشکده فنی امام محمد باقر
    سال 1384 درس زبان عمومی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.