پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مرگ سلامت زیر نقاب آرامش

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، سلامت مردان موضوعی است که موجب استحکام و ارتقای سلامت نیروی کار جامعه و توسعه کشور را در پی خواهد داشت مردان نسبت به زنان در معرض فاکتور های خطر محیطی و شغلی بیشتری هستند و عادات غلطی مانند مصرف سیگار، الکل، اعتیادو استرس شغلی در آنها بیشتر است از سوی دیگر مردان کمتر به پزشک مراجعه نموده و مراجعه به مراکز درمانی را به دلایل مختلف از جمله موانع فرهنگی تا بروز مراحل پیشرفته و خطرناک بیماری به تأخیر می اندازند.

نامگذاری هفته اول اسفند ماه در کشور ما، با هدف تاکید بر سلامت مردان کشورمان و حساس سازی مردان جامعه ایرانی برای توجه بیشتر به جنبه های مختلف پیشگیری از مخاطرات سلامت بوده است

در این راستا گفت و گویی با طالب علی پورشریعه  روانشناس بالینی در مورد سلامت روان و جسم در مردان مازندران ترتیب دادیم.

* مردان از کمبودهای خود نترسند

این روانشناس بالینی  درمورد تندرستی یا سلامت مردان اظهار کرد: سلامت  به معنی تامین رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی انسان است  بنا برتعریف سازمان بهداشت جهانی، تندرستی تنها فقدان بیماری یا نواقص دیگردربدن نیست بلکه تندرستی نداشتن هیچ ‌گونه مشکل روانی، اجتماعی، اقتصادی و سلامت جسمانی برای هر فرد جامعه است؛ امروزه اهمیت توسعه بهداشت عمومی برای برقراری عدالت اجتماعی در حوزه سلامت بر هیچ‌ کس پنهان نیست؛سلامتی جسمی شامل همه قابلیت‌های جسمی بدن است.

وی افزود: سلامتی انسانها همیشه برای جوامع مدنظر بوده و به خصوص مردان به علت داشتن مسئولیت و نیروی انسانی یک کشورهمیشه مورد توجه بوده اند؛ قدرتمندی، مستقل بودن و برون‌گرایی ویژگی‌هایی است که جامعه از مردان انتظار دارد، توصیه می‌شود مردان از کمبودهای خود نترسند و اگر نیرومند نیستند ذهنی خلاق داشته و با خانواده خود صمیمی‌تر باشند؛بخشی از تفاوت‌های زنان و مردان بیولوژیکی است اما بخش عمده‌ای از آن اکتسابی بوده و از سوی جامعه تعریف می‌شود.

*امید به زندگی در مردان سه سال کمتر از زنان است

این روانشناس بالینی گفت: یکی از جا افتاده ‌ترین تفاوت‌های جنسیتی در سلامت این است که امید زندگی مردان در جهان به طور متوسط سه سال کمتر از زنان است.

پورشریعه افزود: بیشتر مردان به اشتباه تصور می‌کنند توجه به سلامت یک ویژگی زنانه تلقی می‌شود و مردان به طور طبیعی قوی، مقاوم به بیماری، غیرحساس بر درد و ناراحتی‌های جسمانی هستند؛ غافل از این که بی‌توجهی به علائم مهم اولیه فشار روانی حتی می‌تواند کشنده باشد. معمولا مردان به این علائم اولیه توجه نمی‌کنند، آنان را نادیده می‌گیرند و ممکن است زمانی تصمیم بر معالجه بگیرند که خیلی دیر باشد؛ برخی از این نشانه‌های اولیه که در بدن ظاهر می‌شوند عبارتند از: تنفس سریع، خستگی مزمن، سوزش در قلب و حالت تهوع و برخی دیگر ازعلائم اولیه در رفتارهای مردان مشاهده می‌شوند مانند زیاد سیگار کشیدن، پرخوری یا خوردن مشروبات الکلی ، عصبانیت و احساس بدبینی، حالت تدافعی، افسردگی، بی‌نظمی، بی‌اعتنایی، وابستگی و اشکال در تصمیم‌گیری، هر یک نشانه‌هایی هستند که امکان دارد ابتدا به صورت خفیف یا متناوب بروز کنند، اما همچنان که فشار روانی ادامه می‌یابد ، این علائم نیز بیشتر می‌شوند و شدت آنها هم افزایش می‌یابد .

*فشار روانی شغلی مردان، خطری برای سلامت

وی تصریح کرد: در دنیای متغیر امروزی که ماهیت کار و شغل نیز در حال تغییر است، فشار روانی شغلی بیش از هر زمان دیگر، برای سلامت کارکنان و همچنین سلامت سازمان‌ها، یک تهدید جدی به حساب می‌آید. معمولا فشار روانی شغلی مردان با نشانه‌های جسمانی، روانی و رفتاری همراه است. سردردهای مزمن، اختلالات خواب، مشکلات تمرکز، نارضایتی شغلی، روحیه کاری پایین، افسردگی، اضطراب، بی‌حوصلگی، غیبت از کار و ترک محل خدمت از نشانه‌های شایع فشار روانی ناشی از کار در مردان است.

پورشریعه ادامه داد: مردان باید به یاد داشته باشند برای دوری از فشارهای روانی شغلی تا جایی که ممکن است از بدن خود کار سنگین و بیگاری نکشند و از خود سوءاستفاده نکنند و از نیازهای طبیعی و احساسات لازم (به بهانه شغل)‌ خود را محروم نکنند.

*مردان ایرانی کمتر از زنان به کیفیت زندگی خود توجه دارند

این روانشناس بالینی تصریح کرد: شیوع انواع مشکلات روحی و روانی در بین مردان ایرانی چندین برابر است و متاسفانه مردان ایرانی به دلیل عوامل فرهنگی، نوع تفکر، فشار کار، مسئولیت و وظایفی که در قبال خانواده دارند کمتر از زنان به کیفیت زندگی خود توجه دارند و میزان مراجعه به پزشک برای بررسی سلامت روانی و جسمی بین آنها بسیار اندک است.

پورشریعه خاطرنشان کرد: سلامت مردان موضوعی است که تامین آن موجب استحکام، ارتقا و توسعه هر جامعه خواهد شد در واقع رفتارها و سبک زندگی نادرست نظیرمصرف انواع مواد مخدر بخصوص سیگار، الکل و سایرمواد اعتیاد آور در بین مردان بیانگرعدم سلامت روانی در بین آنها است.

*فشار روانی در مردان یک ‌شبه به وجود نمی‌آیند

وی یادآور شد:داشتن تعادل در زندگی؛ درمیان گذاشتان احساسات با همسر در زمان مشکلات،انجام دعاو نیایش، مدیریت زمان،استراحت و خواب کافی می تواند دارویی برای سلامت روح و روان مردان باشد.

این روانشناس بالیتی تصریح کرد: نشانه‌های فشار روانی در مردان یک ‌شبه به وجود نمی‌آیند، وجود سال‌ها فشار روانی و ترکیب آنها دررقابت‌های کوتاه و بلندمدت با آسیب‌ پذیری‌های طبیعی مردان و رفتارها و تاریخچه زندگی آن ها باعث می‌شود مردان دچار فشار روانی شوند.

*مردان در سکوت می شکنند

زهرا باغبانی، کارشناس ارشد روانشناسی با بیان این که فشار کاری می تواند سلامت فرد را تحت تاثیر قراردهد، افزود: در جامعه امروزی به دلیل مشکلات اقتصادی و تجمل گرایی افراد به شغل های دوم روی آورند که این مسئله سبب  فشارکاری، استرس شغلی، اختلال خواب و اضطراب می شود که در صورت نداشتن برنامه ریزی درست و عدم توجه به سلامت جسمی و روحی در دراز مدت سبب افسردگی می شود؛ بنابراین افراد باید با برنامه ریزی مناسب زمانی را برای ورزش، استراحت و … اختصاص دهند تا علاوه بر افزایش کارایی از بیماری های روحی و روانی جلوگیری کنند.

وی صحبت کردن درباره احساسات را امری ضروری دانست ومردان در سکوت می شکنند ادامه داد: متاسفانه در فرهنگ ما از کودکی به پسران گفته شده است که مرد که گریه نمی کند و این مسئله از جمله عواملی است که  سبب شده مردان کمتر از زنان احساسات خود را بیان کنند در حالی که بیان احساسات درسلامت روان فرد موثر است بنابراین مردان باید بیاموزند که در جمع دوستان و خانواده احساسات خود را نشان دهند.

به گزارش ایسنامازندران؛ بیماری های قلبی عروقی و سرطان ها و عوامل خطر مهمی مانند چاقی و چاقی شکمی، فشارخون بالا، دیابت و سایر بیماری ها تا مشکلات روانی اجتماعی، اسکلتی عضلانی به عنوان مهمترین علل مرگ و میر در مردان، موضوع فعالیت بدنی را به عنوان محور اصلی پویش سلامت مردان در سال جاری انتخاب و شعار «ورزش؛ کلید طلایی سلامت مردان» را تعیین کرده است؛ که امید است مردان با انجام  ورزش هر روزه چه  در محل کار و یا در مکان های ورزشی بتوانند به سلامت خود و در نهایت به سلامت خانواده خود کمک کنند.

گزارش از راضیه عنایتی خبرنگار ایسنا مازندران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.