پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مردم ساری: مسجد جامع را بازسازی می‌کنیم

0

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، مردم در آمد و شد در بازار و کسبه در تکاپوی کسب روزی حلال در بازار مرکزی شهر در خیابان مسجد جامع، بازار نرگسیه و بازار شهید رجایی ساری مشغول بوده و نمازگزاران مسجد جامع ساری، لنگ لنگان خود را به درون حیاط و باروی مسجد می‌رسانند.

ساعت حوالی 19.20 دقیقه را نشان داده و نمازگزاران با وضو گرفتن و دست آب کردن خود را مشغول نمازهای یومیه و قضا کرده تا در ساعتی دیگر با امامان جماعت مسجد جامع ساری با معبود خود راز و نیاز کنند که ناگهان جرقه‌های آتش ناشی از پارگی سیم‌های کولرها سبب شد تا شاید تا اطلاع دیگر نماز جماعت در قدیمی ترین مسجد ساری و محل اجتماع مردم مرکز استان و شهرهای همجوار اقامه نشود.

این جرقه اولیه سبب شد تا آتش شعله ور شود و به شبستان‌های اطراف سرایت کند، کم کم نیروهای آتش نشانی، امدادی و انتظامی خود را به محل حادثه رسانده ولی بسیاری از نمازگزاران با چشمان گریان خود را مشتاق خاموش کردن آتش در زیر دودهای غلیظ کرده و برخی بر اثر این دودهای آتش نیز دچار خفگی شده و به بیرون هدایت شدند.

مهار آتش با کمک نیروهای آتش نشانی ساری و شهرهای اطراف در شرق و مرکز استان در ساعات بامداد جمعه به پایان رسید و آواربرداری‌ها آغاز شده ولی تاریخ ساری و مازندران همچنان در آتش می‌سوزد و حتی در صبح امروز در شبستان امامیه نیز دچار آتش سوزی لکه ای شده که مهار شده است.

خبرنگار تسنیم در حاشیه آتش سوزی مسجد جامع ساری در جمع بازاریان و هیئت امنای مسجد جامع ساری رفته و البته شاهد درد دل‌ها، اشک‌ها و ناله‌های آنان نیز بوده است.

یکی از اعضای هیئت امنای مسجد جامع ساری که با چشمان گریان مشغول جمع آوری برخی قرآن‌های آتش گرفته و کتاب‌های دینی در شبستان‌ها بوده است، گفت: این چه مصیبتی بوده که نصیب مردم شهر و متدینین ما شده است.

وی با بیان اینکه تاریخ ساری و مازندران در دقایقی خاکستر شده و باید همه مردم و مسئولان نسبت به بازسازی این بنا اقدام کنند، افزود: تلاش می‌کنیم در کوتاه ترین زمان ممکن و حتی در فضای سقف باز نماز جماعت را در مسجد جامع ساری برپا کنیم.

یکی از کسبه اطراف مسجد جامع ساری با ابراز تاسف از وضعیت آتش سوزی در مسجد جامع ساری در حالی که شعله‌های آتش در حال سرایت به واحد کسبی خود بوده است، گفت: خدا را شکر می‌کنیم که این آتش به سطح بازار نیامده و سبب آسیب به مردم نشده است.

وی در عین حال با بیان اینکه بنده حاضر بودم هیج آسیبی به مسجد جامع نرسد و کل واحد کسبی من اگر هم در آتش می‌سوخت ناراحت نبوده ام، افزود: متاسفانه آتش مسجد جامع ساری اشک همه را درآورده و این مصیبت به زودی از ذهن مردم این دیار پاک نخواهد شد.

یکی از بانوان کاسب در بازار شهید رجایی ساری نیز با چشمان گریان به خبرنگار ما گفت: امیدواریم مسئولان در اسرع وقت با چاره اندیشی نسبت به مرمت و بازسازی این بنای تاریخی تلاش کنند. ما هم با همه مردمان و بازاریان ساری برای بازسازی این بنای قدیمی تا پای جان می ایستیم.

کسبه دیگری در اطراف مسجد جامع ساری نیز با بیان اینکه اتصال برق مسجد جامع ساری هر روز به اطلاع مسئولان مسجد از سوی تعدادی بازاریان رسانده می‌شد، گفت: متاسفانه گوش بدهکاری برای رفع این معضل نبوده تا شاهد چنین مصیبت جبران ناپذیری نباشیم.

آری، حادثه آتش‌سوزی مسجد‌ جامع شهرستان ساری موجب تالم و تاثر فراوان شده و قلب دینداران و خداباوران دیار علویان را جریحه‌دار کرد. مسجدی که دارالقرار عاشقان و دلدادگان اهل بیت عصمت و طهارت بود اگرچه با کاهلی و بی توجهی دستخوش حادثه ای تاسف بار شد اما با استغفار به درگاه الهی با دست توانای مردم خیر اندیش و نیکوکار ساروی حیات دوباره ای خواهد یافت.

در طول تاریخ وقتی مساجد و اماکن مذهبی دچار حادثه ای شدند دستان یاری‌گر مومنان محکم‌تر از همیشه به تجدید بنای باشکوه آن پرداخته تا دین خویش را به ساحت مقدس ربوبی ادا کند و چون مسجدجامع قلب تپنده یک شهر است، مردم دیندار و نجیب‌ ساری در جهت احیای باشکوه این میراث معنوی و تاریخی سر بلند خواهند شد.

محمد دامادی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با ابراز تاسف از آتش سوزی مسجد جامع ساری به خبرنگار ما گفت: متاسفانه وقوع حوادث پی درپی هزینه‌زا در کشور ما که به یک اپیدمی نگران کننده تبدیل شده به چاره‌اندیشی عاجل نیازمند است و این دسته حوادث موید تسریع در اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری، پدافند غیرعامل، طراحی شبک اضطرار، ارتقای کارآمدی مدیریت بحران و ارتقای کارآمدی سازمان امداد ونجات برای پیشگیری از حوادث مشابه است.

وی آمادگی خود و مجمع نمایندگان استان را برای مشارکت در بازسازی مسجد جامع مرکز استان که کانون تحولات مذهبی و انقلابی بوده و خواهد بود اعلام کرد و افزود:  از استانداری‌مازندران و سایر دستگاه‌های اجرایی و نظارتی می‌خواهیم همه تمهیدات برا برای بازسازی هرچه سریعتر این مسجد در تراز تاریخی و معنوی آن با حفظ معماری و کارکرد قبلی بکار گیرند.

گزارش و مصاحبه از حسین قربانی

عکس: ابراهیم فلاح/ محسن هدایتی

 / ع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.