پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

كشت مواد مخدر، مشكل جديد بخش چهاردانگه و دودانگه

روستاهایی که حد فاصل پهنه کلا تا کیاسر واقع شده اند به دلیل دور افتاده و شیب دار بودن مزارع آنها به مکانی دنج برای کشت گیاه خشخاش بدل شده اند.

0

 

به گزارش پايگاه خبري چهاردانگه نيوز، پايگاه اطلاع رساني بلاغ طي مطلبي نوشت : در سال های نه چندان دور خبرهایی از کاشت بوته خشخاش در گلدان ها در استان به گوش می رسید اما چند سالی است که کشت خشخاش از گلدان به زمین های زراعی منتقل شده است ، به رغم تلاش های بی وقفه نیروی انتظامی استان برای کشف و انهدام و یا جلوگیری از کاشت مواد افیونی در استان بعضا خبرهای نگران کننده ای از کشف بوته هاي خشخاش در شهرهاي مختلف مازندران به گوش می رسد.

 

khashkhash

 

در حالی که تا به حال فکر می ‎ کردیم مرزهای شرقی کشور تنها مبادی ورود مواد مخدر و افغانستان یگانه پرورش دهند مواد افیونی است اما بر اساس مشاهدات ما روستاهای جنوب ساری انگار در این زمینه به خودکفایی رسیده اند!

 

روستاهایی که حد فاصل پهنه کلا تا کیاسر واقع شده اند به دلیل دور افتاده و شیب دار بودن  مزارع آنها به مکانی دنج برای کشت گیاه خشخاش بدل شده اند.

 

قابل ذکر است که در قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر و الحاق موادی به آن مصوب ۱۷/۸/۱۳۷۶مجمع تشخیص مصلحت نظام آمده: کشت خشخاش مطلقا جرم محسوب می شود و مجازات آن علاوه بر امحای کشت، برحسب میزان کشت به شرح زیر خواهد شد:

 

۱ ـ بار اول، ده تا صد میلیون ریال جریمه نقدی.

۲ ـ بار دوم، پنجاه تا پانصد میلیون ریال جریمه نقدی و سی تا هفتاد ضربه شلاق.

۳ ـ بار سوم، صد میلیون تا یک میلیارد ریال جریمه نقدی و یک تا هفتاد ضربه شلاق و دوتا پنج سال حبس.

۴ ـ بار چهارم، اعدام.

با توجه به مخاطراتی که این مواد در زندگی و آینده جوانان این مناطق وارد می کند جای دارد نیروی انتظامی استان مازندران با ورود به این ماجرا همچون همیشه ریشه این ناهنجاری ها را بخشکاند.

 

پايگاه خبري چهاردانگه نيوز: متاسفانه كشت مواد مخدر و افيوني در روستاهاي جنوبي ساري، در بخش هاي دودانگه و چهاردانگه به دليل دوري از مركز و عدم كنترل دقيق بر آن و در مواردي ناآگاهي محلي ها از عواقب و منع قانوني كشت اين محصولات افيوني در حال رشد است. در مطلبي كه خرداد ماه سال گذشته در پايگاه خبري چهاردانگه نيوز، منتشر شده بود، گزارش تصويري از كشف و امحاء مزارع كشت مواد مخدر ارائه شد. متاسفانه اين موضوع مي تواند عواقب و مشكلات زيادي را علاوه بر گرفتار كردن جوانان در بند اين مواد مخدر و ويرانگر، متوجه محلي ها و روستائيان اين دو بخش كند و اگر نيروي انتظامي كنترل و اقدام سريع در اين مورد را انجام ندهد حتي مي توان در سطح وسيعي تغيير الگوي كشت را در اين مناطق پيش بيني كرد.

 

طبق ماده 24 قانون مبارزه با مواد مخدر : هر یک از اعضای شورای اسلامی روستا موظف است به محض آگاهی از کشت خشخاش یا کوکا یا شاهدانه در حوزه‌ی روستا مراتب را کتباً به دهدار و نزدیکترین پاسگاه ژاندارمری یا کمیته‌ی انقلاب اسلامی اطلاع دهد. رؤسای پاسگاه یا کمیته موظفند فوراً و همزمان با گزارش موضوع به فرمانده‌ی بالاتر در بخش یا شهرستان و استان به اتفاق دهدار یا بخشدار و نماینده‌ی شورای اسلامی روستا در محل کشت حاضر شوند و آن را امحا و صورت‌جلسه امر را تهیه کنند و همراه متهم یا متهمین به مراجع ذی‌صلاح قضایی بفرستند.

 

……………………………………………………………………………

 

گزارش تصويري منتشر شده در پايگاه خبري چهاردانگه نيوز از کشف و امحای کشت خشخاش در بخش چهاردانگه در تاريخ 21 خرداد 1392

 

براي ديدن تصاوير در اندازه بزرگتر روي آن ها كليك كنيد.

 

dsc_0265-as-smart-object-1

 

dsc_0266-as-smart-object-1

 

dsc_0269-as-smart-object-1

 

dsc_0267-as-smart-object-1

 

dsc_0268-as-smart-object-1

 

dsc_0270-as-smart-object-1

عکاس : سیدولی شجاعی لنگری
 
استفاده از تصاویر با ذکر منبع ( چهاردانگه نیوز ) و نام عکاس ( سید ولی شجاعی لنگری ) مجاز می باشد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.