پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

قیمت گوشت کنترل شده؟ – ایسنا

0

یک کارشناس اقتصادی معتقد است: منابع دولت محدود بوده و واردات سه برابر بیشتر از تولید گوشت قرمز در کشور و فروش با یک سوم قیمت نیز برای کنترل بازار کفایت نمی‌کند.

محمد هادی رجایی لیتکوهی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه افزایش قیمت گوشت و مرغ باعث التهابات روانی و اقتصادی در سطح جامعه می‌شود، اظهار کرد: دولت نمی‌تواند یک سیاست ۴ تا ۵ ساله در حوزه صادرات گوشت داشته باشد، زیرا تجربه اقتصاد ایران، این را به مردم نشان داده که سیاست‌های دولت حالت مسکن و موقتی داشته و روزی به علت محدودیت منابع و فروش کم منابعی مثل نفت تغییر می‌کند.

وی افزود: جیره بندی توسط دولت عملاً بازار را به سمت بازار سیاه هدایت می‌کند چرا که با توزیع گوشت ارزان قیمت برای رعایت حال اقشار پایین دست و برداشتن فشار اقتصادی، بازار سیاه و دلالی به وجود آمده است.

هادی رجایی با اشاره به اینکه علت کاهش تولید و نوسانات بازار سیاست گذاری‌های نادرست دولت است، گفت: دولت با واردات گسترده گوشت از قزاقستان، ارمنستان، استرالیا و برزیل با قیمت توزیعی که در اختیار مردم خصوصاً در کلان شهرها مانند تهران عرضه می‌کند، باعث ایجاد اختلال در سیستم تولید داخل کشور می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه شمال آمل تاکید کرد: وارد کردن گوشت با منابع ارزی بوده در صورتی که این منابع باید خرج نهادهای تولید، سیستم حمل و نقل، تحقیقات علمی و حوزه‌های شبکه بهداشت و سلامت شود زیرا حوزه‌های اقتصادی، بهداشتی و پزشکی از بنیان‌های کشور است.

وی با اشاره به اینکه بخش عمده منابع ارزی ما در کشور از فروش مواد نفتی است، ادامه داد: از سال ۹۱ تا به امروز بین ۲۸ تا ۳۳ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داریم و بیش از ۷۰ میلیارد دلار از محل فروش نفت تأمین می‌شود.

هادی رجایی تصریح کرد: افزایش قیمت دلار، صادرات هر چیزی را به صرفه کرده اما این افزایش آنقدر شدید نبوده که شاهد بحران در داخل کشور باشیم؛ کاهش تولید مساله جدی بوده که خودش را در سطح جامعه نشان داده و باعث پرش‌های ناگهانی قیمت شده است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: بودجه تأمین شده از فروش نفت صرف کالاهای مصرفی می‌شود و با توجه به این مؤلفه که سیاست گذاری‌های دولت موقتی است، بهترین مورد برای مصرف بودجه در بخش کالاهای مصرفی در قسمت پزشکی، دارو، درمان و سلامت مردم است.

هادی رجایی با بیان اینکه اقتصاد کالاها به دو گروه جانشین و مکمل تقسیم می‌شوند و گوشت قرمز، مرغ و ماهی جز کالاهای جانشین هستند، اظهار کرد: همیشه آن چیزی که مصرف عمده مردم بوده و توانسته قیمت را در بازار مهار کند، گوشت مرغ است، گوشت مرغ و سیاست توزیع آن به گونه‌ای تقسیم شده که می‌تواند جلوی افزایش قیمت گوشت قرمز را در بازار بگیرد.

وی یادآور شد: ایجاد اختلال در توزیع گوشت مرغ، اثرش را در افزایش گوشت قرمز گذاشته و اگر دولت بخواهد سیاست درستی در خصوص توزیع و تنظیم بازار داشته باشد باید در حوزه گوشت مرغ و تولید آن از طریق سیاست‌های حمایتی و پشتیبانی نیاز مردم را تأمین کند.

هادی رجایی عنوان کرده ارائه برخی از دلایل مسئولین در موضوع کنترل قیمت در بازار برای رد گم کردن بوده و واقعی نیست و معتقد است یک روز منابع تمام می‌شود و پس از اتمام آن جهش قیمت گوشت مجدد آغاز خواهد شد.
 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.