پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

فیلم: گفتگوی ویژه خبری با حضور مهندس دامادی درباره واکاوی معضل مهاجرت روستاییان

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشوق هایی مثل ارائه تسهیلات اشتغال زا و تسهیلات مسکن برای حفظ جمعیت روستایی تا کنون جواب نداده است گفت: برخوردهای غیر منصفانه با روستایی ها باعث شده که روستاها به مرور خالی از سکنه شود.

3

 

در پایان این خبر می توانید ویدئو کامل این گفتگو را مشاهده نمائید.

 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، رئیس جمهور کشورمان در همایش روز ملی روستا نسبت به کاهش جمعیت روستایی به کمتر از ۳۰ درصد ابراز تاسف کرد و گفت: باید کاری کنیم که مهاجرت از روستا به شهر متوقف شود.

 

در گفتگوی ۱۸:۳۰ نخستین روز آبان مهمترین مشکلات روستاهای کشور بررسی شد و اینکه چگونه می توان روند مهاجرت از روستا به شهر را متوقف کرد و برای حمایت از اشتغال روستایی چه باید کرد.

 

محمد دامادی نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: در قانون برنامه پنجم خیلی از مباحث  وجود دارد که در حمایت و تشویق روستاها، روستائیان را به فعالیت و پویایی سوق می دهد، اما تفاوت سطح زندگی شهری و روستایی نسل آینده را به شهر می کشاند. از طرفی جوانان روستایی تحصیل کرده برای داشتن شغل متناسب تحصیل خود در شهر دیگر به روستا باز نمی گردند.

 

دامادی در پاسخ  به این سوال که چرا طرح های توقف مهاجرت از روستا هنوز جواب نداده است؟ گفت: با وام ۲۰ میلیون تومان و برخی سیستم های تشویق کننده نمی توان روستائیان را  به ماندن در روستا تشویق کرد.

 

او افزود: جمعیت روستایی ایران ۲ میلیون نفر از استرالیا کمتر است، اما نگاه ما به روستا باید به چشم یک مولد و تولید کننده محصولات اولیه باشد.

 

photo_2016-10-24_12-34-11

 

نماینده ساری و میاندورود با بیان اینکه مشوق هایی مثل ارائه تسهیلات اشتغال زا و تسهیلات مسکن برای حفظ جمعیت روستایی تا کنون جواب نداده است گفت: برخوردهای غیر منصفانه با روستایی باعث شده که روستاها به مرور خالی از سکنه شود.

 

او گفت: عموما بخشداران و شهرداران چهره های سیاسی هستند. رویکرد روستا را باید بعنوان یکی از عناصر تولید غذایی کشورلحاظ کنیم.

 

درادامه بحث نعمت الله رضایی  معاون برنامه ریزی معاونت توسعه روستایی دفتر ریاست جمهوری با اشاره به تاثیر جاذبه های شهری و زندگی ماشینی بر زندگی روستایی گفت: مهاجرت روستائیان متاثر از عوامل مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است و به طور عمده روستائیان در قالب جستجوی کار بهتر، تحصیل و بهره بردن از امکانات آموزشی، دستیابی به مسکن مناسب تر به شهرها مهاجرت می کنند.

 

رضایی افزود: اگر چه شاخص های روستا ها مطلوب نیست اما در مقایسه با خیلی از کشورها وضعیت مناسب تری دارد.

 

رضایی حلقه مفقوده را اقتصاد روستایی معرفی کرد و گفت: اگر زیرساخت ها در روستاها در یک سطح قابل قبولی برسد روستایی در روستا می ماند و مهاجرت نخواهد کرد. در برنامه ششم سند توسعه روستایی برای اولین بار تهیه شده که اگر در مجلس به تصویب برسد یک برنامه با سیاست های مشخصی برای دولت ایجاد خواهد کرد.

 

photo_2016-10-24_12-34-18

 

معاون توسعه روستایی ریاست جمهوری با اشاره به اینکه دولت متولی توسعه روستایی در امور برنامه ریزی است گفت: برای ایجاد اشتغال در روستاها دولت  دو هزار میلیارد تومان در نظر گرفته تا ۱۷۳ هزار شغل در آینده ای نزدیک در روستا ها ایجاد کند.

 

رضایی از اعطای تسهیلات ویژه به روستائیان برای رونق اقتصادی و تولید خبر داد و درباره این تسهیلات و نحوه اعطای آن افزود: معاونت توسعه روستایی نزدیک به هزار میلیارد تومان در روستا ها تسهیلات پرداختی با سود بسیار کم برای روستائیان در نظر گرفته است.

 

او اضافه کرد: در تصویر اقتصاد روستا، بخش کشاورزی و ارزش غذایی کشورغالب است باید تقویت شود. باید در روستا اقتصاد صنعتی و صنعت اقتصادی داشته باشیم.

 

معاون برنامه ریزی معاونت توسعه روستایی دولت گفت: حمایت از سرمایه گذاری در روستا و فعال سازی صنایع تبدیلی، سیاست دولت برای توسعه روستا و سرمایه گذاری در روستاهاست.

 

رضایی گفت: درحال حاضر میانگین نرخ بیکاری در روزستا ها ۸ و ۳ دهم درصد است اما اگر در روستاها میزان در آمد افزایش پیدا کند به کمک وام های خود اشتغالی می توان تعدادی از جوانان را برای پویایی روستا ها تشویق کرد که در روستا ماندگار شوند یا به روستا بازگردند.

 

معاون توسعه روستایی ریاست جمهوری گفت: تا زمانیکه درآمد جامعه روستایی کمتر از شهری و نرخ تورم روستا بیشتر از شهرنشین ها باشد همچنان شاهد مهاجرت ها خواهیم بود.

 

رضایی افزود: ما باید حق روستایی را به خودش برگردانیم.

 

نعمت الله رضایی گفت: روستا ها برخی امکاناتی مانند طبیعت و زمین کشاورزی و فضای مناسب در اختیار دارد که باید از آن بیشترین استفاده را بکنیم و زمینه های توسعه و شکوفایی را ایجاد کنیم.

 

نعمت الله رضایی معاون برنامه ریزی معاونت توسعه روستایی دفتر ریاست جمهوری گفت: اشکالات ۴۰ ساله گذشته را نمی توان یک شبه حل کرد.

 

دامادی گفت: ما نتوانستیم مشکلات کشاورزان را حل کنیم  و به یک مرتبه کل روستا را جز منابع ملی اعلام کردیم در صورتیکه قبرستان ۳۰۰ ساله دارند، مشخص است که روستایی دیگر در روستا ها نمی ماند.

 

نماینده مجلس در پایان گفتگوی خود گفت: مردم در گرفتاری ها، بین دولت ومجلس تفاوتی قائل نخواهند بود و ادامه داد: مدیریت واحد در تصمیم گیریها برای روستاها باید یکپارچه شود.

 

 

 

3 نظرات
  1. رضا می گوید

    سلام حرف شعار هیچ ارزش ندارد کجاست عمل کجاست عمل اقای دامادی عزیز با شعار دادن کار و مشکل حل نمی شود ….

  2. اسماعیل شیخانی کیاسری می گوید

    درود بر شرافتت مهندس دامادی عزیز ان شاء الله اجرت با اباعبدالله

  3. مرتضی مهرپویا می گوید

    مهندس دامادی فدات موفق باشی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.