پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

ضرورت تسهیل‌گری دولت برای ادامه حیات صنایع

0

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران گفت: دولت باید با وضع قوانینی شرایط را برای ماندگاری صنایع تسهیل کند.

«حمید رضا فلاح لاجیمی» دکترای مدیریت صنعتی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه قوانین دولتی حوزه صنعت را به شدت درگیر می‌کند، اظهار کرد: برخی مشکلات در حوزه صنعت مربوط به قوانین و دستورالعمل‌های دولتی است.

وی افزود: دولت باید در مورد یکسری از قوانین‌ها ساز و کارهایی قرار دهد تا ادامه کار برای شرکت‌ها و شهرک‌های صنعتی تسهیل شود، وارد کردن تولیدات مشابه صنایع داخلی از سوی دولت با قیمت کمتر و گاهی کیفیت بالاتر باعث می‌شود بازار صنایع داخل ضعیف شود.

دکترای مدیریت صنعتی گفت: دومین چالش پیش روی صنعت خود حوزه صنعت است که به درستی بنا نشده یعنی صاحبان صنایع کسب و کاری را استارت نزدند که نیاز جامعه باشد یا به‌درستی مکان را انتخاب نکردند و گاهی با توجه به نزدیکی مواد اولیه یا ابزارهای حمل و نقل به‌درستی صنعت را در منطقه قرار ندادند.

استاد دانشگاه مازندران گفت: مشکل بعدی صنایع در بحث سرمایه انسانی صنایع است، هنوز بسیاری از شرکت‌ها در صنایع مختلف مبتنی بر مدیریت سنتی عمل می‌کنند و بحث دانشی  در کار دیده نمی‌شود و بیشتر متکی بر تجربه هستند در حالی که دانش و تجربه در کنار هم مفید واقع شده و صنایع با داشتن دانش روز دنیا سوددهی بالاتری داشته است.

فلاح تصریح کرد: صنایع مغفول مانده از سرمایه دانشی می‌توانند از دانشگاهیان در این زمینه کمک بگیرند، تعاملی بین دانشگاه و صنعت یعنی صنعت سرمایه دانشی را جذب و متقابلا دانشگاه هم از صنعت کمک بگیرد که چه نیرو و با چه توانمندی برای صنعت پرورش دهد؛ اما متاسفانه در عمل چیزی نمی بینیم چون دانشگاه خود را برتر از صنعت و صنعت خود را جدا از دانشگاه می داند.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران با اشاره به این‌که تولید و اشتغال از لحاظ اقتصادی همیشه کنار هم است، خاطرنشان کرد: هر چقدر تولید بالاتر فرصت‌های اشتغال بیشتر می‌شود، در کشور ما نیروی جوان و تحصیل‌کرده زیاد است و متناسب با آن آینده‌نگری صورت نگرفته که از این تعداد نیروی تحصیل‌کرده چقدر وارد بازار کار می‌شوند. رشد بی‌رویه تحصیلات تکمیلی میزان کیفیت دانش را کم کرده است و خروجی دانشگاه‌ها توانمند نیست.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.