پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

شیوع سرطان‌های گوارشی در مازندران

0

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به شیوع سرطان‌های گوارشی در مازندران گفت: یکی از دلایل اصلی بیماری‌های گوارشی در مازندران، مصرف سموم به ویژه در کشت دوم است.

محسن وکیلی صادقی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه در حال حاضر سرطان‌های گوارشی، معده و روده بزرگ در آقایان و سرطان پستان در خانم‌ها بسیار شایع است، اظهار کرد: در سرطان معده، درد یا خونریزی معده از علایم این بیماری است و نشانه‌های سرطان سینه نیز در خانم‌ها، وجود غده‌های بدون درد محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه بیشتر اوقات غده‌های موجود در سینه بانوان دردناک نیستند، گفت: در بسیاری از موارد بانوان به صورت اتفاقی متوجه بیماری خود می‌شوند و در برخی موارد دیگر با انجام سونوگرافی متوجه خواهند شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه اطلاع رسانی در خصوص سرطان موجب رعب و وحشت نمی‌شود و برای آگاهی بخشی به بیماران نیاز است، افزود: اطلاع رسانی و آگاهی از انواع بیماری‌های سرطان به تشخیص زودتر و درمان آن کمک می‌کند.

وکیلی با بیان اینکه برخی از رفتارها در زندگی جامعه امروز زمینه ساز سرطان است، گفت: زندگی بدون تحرک، مصرف سیگار و مشروبات، چربی فراوان، استفاده از غذاهای فست فودی و افزایش وزن زمینه ساز سرطان است و برخی نیز مانند گرد و غبار و آلودگی هوا قابل پیش‌بینی نیست و مسئولیت آن به عهده مسئولان است.

استادیار خون و سرطان بالغین دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان اینکه آداب و رسوم و سنت‌های غلط غذایی نیز منجر به بروز سرطان‌ به ویژه سرطان‌های گوارشی می‌شود، گفت: امروزه با پیشرفت علم، انجام این نوع سنت‌ها و در قبال آن افزایش بیماری، کمتر شده است.

وی افزود: بیرون نگه داشتن غذا از یخچال، مصرف غذاهای مانده، وجود عوامل قارچی و میکروبی در غذاها به دلیل ماندگاری بیش از حد آنها، موجب شده هنوز هم بخشی از سرطان‌ها به این امور مربوط شود.

وکیلی با بیان اینکه مردم باید بدانند از مصرف غذاهای ماننده مانند ترشی چند ساله پرهیز کنند چرا که در این ترشی ها قارچ زندگی می کند و از عوامل بروز سرطان هستند، تصریح کرد: عدم استفاده از غذاهای تازه و مصرف هر ماده غذایی مانند ته دیگ یا نان برشته که بسوزد و رنگ قهوه ای و تیره به خود بگیرد از دیگر عوامل ابتلا به سرطان گوارشی است.

استادیار خون و سرطان بالغین دانشگاه علوم پزشکی بابل همچنین به مصرف سم و کود در اراضی شالیزاری مازندران برای تولید برنج اشاره و خاطرنشان کرد: سموم کشاورزی یکی از عوامل شناخته شده سرطان ها است و آلودگی خاک که گفته می شود به دلیل استفاده از سموم کشاورزی است. باید مقدار استفاده از کود و سم تعریف و کنترل شده باشد و بی رویه مصرف نشود؛ یکی از دلایل اصلی بیماری‌های گوارشی در مازندران مصرف سموم به ویژه در کشت دوم است.
 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.