پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

شمشیر بند:آرش متعلق به همه است / واکنش رئیس شورای شهر ساری در مورد اتهام “سرقت مفاخر فرهنگی”

در پی اظهارات رئیس اداره ارشاد و اعضای شورای اسلامی شهر آمل در مورد “اسطوره آرش کمانگیر” علیجان شمشیر بند رئیس شورای اسلامی شهر ساری واکنش نشان داد. متن یاد داشت شمشیر بند بدین شرح است:

0

 

پایگاه خبری چهاردانگه: در پی اظهارات رئیس اداره ارشاد و اعضای شورای اسلامی شهر آمل در مورد “اسطوره آرش کمانگیر” علیجان شمشیر بند رئیس شورای اسلامی شهر ساری واکنش نشان داد. متن یاد داشت شمشیر بند بدین شرح است:

 

آرش متعلق به همه است / ساحت اسطوره های ملی را با تعصبات حقیر مخدوش نکنیم

 

آرش کمانگیر از اسطوره های ملی ایران با شهرت جهانی است و در منابع تاریخی خاستگاه آرش شهر ساری قید شده است از جمله ی این منابع معتبر می توان به منظومه ویس و رامین اثر  فخرالدین اسعد گرگانی اشاره کرد. این کتاب مهم و نایاب در سال ۱۳۴۹ (۴۶ سال قبل) با همکاری فرهنگستانهای چهار کشور ایران ،شوروی ،گرجستان و تاجیکستان زیر نظر شادروان پرویز ناتل خانلری که خود نوری و آملی بوده چاپ و منتشر شد.

 

بر این اساس چندی پیش  یکی از رسانه های مجازی  با اشاره به حضور حجم بالا و بی سابقه ای از مسافران و گردشگران نوروزی در ساری  مطلبی را با عنوان “شهر آرش پر بازدیدترین شهر ایران” منتشر کرد.

 

این مطلب در سایت های دیگر از جمله پرتال خبری شهرداری ساری باز نشر داده شد . ظاهراً  برخی سایت های آملی با این تلقی که آرش همشهری آن ها می باشد ! نسبت به این امر واکنش منفی نشان دادند و این واکنش ها توسط رئیس محترم اداره ارشاد و دو تن از اعضای محترم شورای شهر آمل نیز تکرار شد.

 

اما نکته قابل تأمل در این واکنش ها ، برخورد وهن آلود و بکار بردن عبارت “سرقت مفاخر فرهنگی” بوده این در حالی است که اولاً منابع تاریخی از شهر ساری به عنوان خاستگاه آرش یاد کردند و این حق طبیعی ساری مرکز استان است که از نام این اسطوره به هر نحوی که مقتضی است استفاده نماید و هر شهر دیگری حتی خارج از استان مازندران بلحاظ ایرانی بودن آرش می تواند به این اسطوره مباهات نماید و لذا به کار بردن  عبارت وهن آلود سرقت مفاخر عملی غیراخلاقی می باشد.

 

ثانیاً علاوه بر منابع معتبری که به نوعی به ساری بعنوان خاستگاه آرش کمانگیر اشاره و تاکید نموده  و از ریشه تاریخی قابل ملاحظه ای برخوردارند، مجسمه های معروف میدان  امام (ره) ساری نیز سالها قبل از انقلاب با الهام از آرش درست شدند.

 

صرف نظر از این مباحث بنده معتقدم ،اسطوره هایی چون آرش کمانگیر،سرمایه های فرهنگی ایران به شمار می آیند و نباید ساحت این اسطوره ها را با تعصبات کور و حقیر مخدوش ساخت.

 

خاستگاه آرش ساری باشد یا هر شهر دیگری ، مهم این است که او اسطوره ای ایرانی و نماد غیرت و حمیت ایران زمینی است و حیف است به این قبیل موضع گیری ها آلوده شود.

 

مضاف بر این ها ،اسطوره ها باید عامل انسجام ملی باشند و این که کسی با آن طوری برخورد کند که موجب افتراق و تشتت  بین دو شهر شود ، این خود می تواند بیانگر عدم معرفت نسبت به ماهیت و اهمیت اسطوره باشد.

 

ضمن این که همه ما مازندرانی ها باید برای همدلی و هم افزایی جهت برون رفت استان برکت خیز خود از محرومیت سوال برانگیز به هر نحو ممکن تلاش کنیم ،محرومیتی که بخش قابل ملاحظه ای از آن مولود همین بخشی نگری ها و بگو مگو های بیهوده و بی حاصل است. بنابراین یکبار دیگر تاکید می کنم همه ما باید از میراث فرهنگی و ملی خود به گونه ای بهره برداری کنیم که نتیجه محتوم آن همبستگی و درخشش استان مازندران باشد . آرش کمانگیر متعلق به همه است .

 

منبع: وارش نیوز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.