پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

سمینار منطقه‌ای آشنایی با مواد روانگردان جدید در مازندران برگزار شد

0

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، سمینار منطقه‌ای آشنایی با مواد روانگردان جدید امروز با حضور پزشکان قانونی استان‌های شمالی و مرکزی کشور به میزبانی پزشکی قانونی مازندران در ساری برگزار شد.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات پزشکی قانونی کشور امروز در حاشیه این سمینار به خبرنگاران گفت: هدف از این سمینار آشنایی با مواد روانگردان جدید بوده که کارشناسان و متخصصین آزمایشگاه‌های پزشکی قانونی کشور با طیف جدید از روانگردان آشنا می‌شوند.

کامبیز سلطانی‌نژاد افزود: مواد شیمیایی اعم از مخدرو روانگردانی بوده که تحت شمول کنوانسیون بین‌المللی هستند که تمایل به مصرف آن وجود دارد.

وی بیان کرد: موادی که سالیان سال وجود دارد اما اخیرا دسترسی به آن افزایش یافته که در این سمینار مکانیسم روش‌های شناسایی این ترکیبات و همه‌گیری این مواد برای فراگیران ارائه می‌شود.

سلطانی‌نژاد گفت: طبق مطالعات دفتر جرائم سازمان یافته در سال 2017 از سال 2009  تا سال 2016 بیش از 700 ماده تحت عنوان روانگردان جدید شناسایی که شایعترین آن مشتقات صنایعی کانابینوئیدی بوده که ماده اولیه آن حشیش و مشتقات آن است که ترکیبات توهم‌زایی دارند که به صورت خوراکی استنشاقی و تزریقی مورد سو مصرف قرار می‌گیرند.

وی تصریح کرد: خوشبختانه با توجه به قیمت دسترسی به مواد و حضور نیروی انتظامی معضل اساسی در این بخش در کشور نداریم اما با توجه به اینکه در کشورهای همسایه شیوع پیدا می‌کند باید دانش و آگاهی و کادر بهداشتی و درمانی در این زمینه فعال شوند.

سلطانی‌نژاد بیان کرد: در سایت‌های خارجی در مورد این مواد بدین گونه تبلیغ می‌شود که اعتیادزا نیست و  اثرات سمی ندارد و معتاد نمی‌کند اما برعکس و خلاف تبلیغات است که متاسفانه رده سنی نوجوانان و جوانان به این سمت کشیده می‌شوند وبه دلیل توهم‌زا بودن این مواد فرد را مستعد بروز جرائم می‌کند.

علی عباسی مدیرکل پزشکی قانونی مازندران نیز گفت: متاسفانه استفاده روانگردان‌ها هم به فرد و به جامعه آسیب می‌زند که در این سمینار یک روزه شناسایی انواع روانگردان‌ها در بازار و روش‌های استخراج آن از نمونه‌های خون انسان در آزمایشگاه ارائه می‌شود.

 /ح

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.