پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

ستاد استانی ارتقا کیفیت تولیدات دانه‌های روغنی در مازندران تشکیل می‌شود

0

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، عزیزالله شهیدی فر امروز در گردهمایی کشت پاییزه مازندران اظهار داشت: کشت کلزا با توجه به شرایط جغرافیایی استان آسان نیست که تولید این میزان نشان دهنده تلاش کشاورزان پرتلاش و کارشناسان استان است.

وی با بیان اینکه کشور در بحث واردات و دانه‌های روغنی به شدت آسیب پذیر است، افزود: آمار 17 هزار میلارد دلاری واردات دانه‌های روغنی مربوط به دلار سه هزار تومانی است که اکنون با توجه به افزایش قیمت دلار این میزان افزایش یافت.

شهید فر بیان کرد: مازندران در75 نوع محصول زراعی، باغی، دام، طیور و شیلات در کشور پیشگام بوده و یکی از برنامه‌های حمایت از تولید بحث صیانت، حفظ، حراست از اراضی کشاورزی، زراعی و باغی است زیرا این امکانات در جای دیگر یافت نمی‌شود.

رئیس جهادکشاورزی مازندران گفت: نیمی از برنج کشور در مازندران تولید می‌شود که در بخش اراضی شالیزاری نحوه کاشت مکانزاسیون تامین نهاه‌ها، ادوات کشاورزی، خرید تضمینی و توافقی به ما کمک می‌کند.

وی ادامه داد: بیش از45 درصد مرکبات کشور در استان تولید می‌شود که با آموزش صحیح باغداران می‌توان گامی موثر جهت افزایش کمی و کیفی محصولات باغی برداریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: الگوی کشت را جدی بگیریم با برنامه‌ریزی مدون تا گامی در جهت افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی، باغی و شیلاتی برداریم که دربحث پشتیبانی، باید داده موجود را حفظ کنیم.

اجرای سه پروژه توسعه کلزا در مازندران

مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران گفت: امسال 180 هزار هکتار از اراضی خشکزاری و شالیزاری به کشت کلزا،گندم، جو،کلزا،گیاهان علوفه ای، سبزی، صیفی و  30 هزار هکتار از اراضی شالیزاری به کشت کلزا اختصاص می یاید.

حسن عنایتی افزود: در سال زراعی گذشته 330 هزار تن کلزا در 170 هزار هکتار تولید شد که با این میزان تولید450 میلیون دلار صرفه جویی ارزی شد.

وی ادامه داد: سه پروژه برای توسعه کشت کلزا در استان شامل کشت نشایی، تغذیه و اجرای انتخاباتی مشارکتی ارقام در نظر گرفتیم.

معاون تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: نیاز جامعه به مواد پروتئینی زیاد است که یک سوم باید از دام تهیه شود زیرا در سلامت جامعه نقش دارد.

بهروز طایی نژاد افزود: در حوزه دام و تولید شیر اولویت نخست استان بوده که دربحث دامداری بیشتر دامداری‌ها به دلیل شرایط جغرافیایی استان به صورت سنتی اداره می شود که باید این قسمت را ارتقاء بخشیم.

مشاور مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت: پایداری در تولید غلات به ویژه گندم ،کاهش وابستگی در روغن و کنجاله به خارج،کاهش خروج سالانه حدود چهار میلیارد دلار ارز برای واردات، افزایش کیفیت روغن مصرفی و افزایش ضریب امنیت غذایی بخشی از ضرورت‌ها و اهمیت توسعه کشت دانه‌های روغنی به ویژه کلزا است.

وی بیان کرد: ایران در زمینه مرگ و میر به دلیل بیماری قلبی رکورددار است که باید به کیفیت روغن توجه شود. تشکیل ستاد استانی جهت توسعه کشت دانه‌های روغنی ضروری است تا شاهد رشد تولید کلزا، تحقق خودکفایی و اقتصاد مقاومتی باشیم.

 /ش

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.