پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

ساختمان‌های شهری امروز به بیماری تجمل‌گرایی دچار شده است

0

یک استاد دانشگاه در رشته معماری با اشاره به گمشدن هویت در صنعت ساختمان گفت: ساختمان‌های شهری امروز به بیماری تجمل‌گرایی دچار شده است.

«پرهام شکوهی» کارشناسی ارشد معماری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که معماری تنها به مثابه ساختن بنا نیست، اظهار کرد: معیارهای ما برای انتخاب خانه و ساختمان خوب روز به روز به سمت کمی‌گرایی پیش می‌رود و کیفیت در حد استفاده از مصالح با کیفیت تنزل یافته است.

وی افزود: با نگاه به شهرهای مختلف ایران گونه‌های مختلف معماری را می‌بینیم که نشان از هویت آن شهر دارد، همانند شناسنامه که هویت هر فرد را مشخص می‌کند و چنین معماری دارای هویت است.

کارشناس ارشد معماری در ادامه گفت: معماری‌های ما عیناً نباید مشابه معماری گذشته باشد، بلکه باید در امتداد آن باشد، یعنی کدهایی از سازه، ما را به معماری گذشته متصل کند تا احساس آشنایی با آن بناها داشته باشیم.

استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: بناهای امروز در سطح شهر ناشی از مصرف‌گرایی است، ساختمان‌ها هیچ ارتباط شکل و معنایی با گذشته این سرزمین ندارد، بناهای امروز نه تنها از جنبه هویتی بلکه به لحاظ کارکردی هم دچار بیماری لاعلاج  تجمل‌گرایی است.

شکوهی تصریح کرد: این بناهای مدپرستی که علاقه وافری به نمایش دادن خود و تجمل بی‌حد دارند، چون آیینه‌ای نشان‌دهنده نقاط ضعف در جامعه هستند، شاید کسانی که در ساخت و سازها موثراند تنها سرمایه‌ای برای ساختن داشته و آگاهی از معماری ندارند.

وی خاطرنشان کرد: معماران امروز شاید به غم نان تن به ساخت این نوع بناها که هیچ هویتی ندارد داده و ارزش‌ها و کیفیت‌های معماری را رعایت نمی‌کنند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.