پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

دیگر اثری از چکمه‌های گلی نیست/ زمستان فراموش شده در طبیعت مازندران

0

پایگاه خبری چهاردانگه: به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، آثار کم‌بارشی و تنش آبی مشهود است به‌گونه‌ای که هر منطقه از محیط پیرامون خود بنگریم می‌توانیم آثار آن را مشاهده کنیم.

دیار سبز و بارانی مازندران نیز از تغییر و تحولات به دور نماند درست است فصل زمستان بسر می‌بریم ولی هوای بهاری را تجربه می‌کنیم.

در گذشته کارشناسان هشدارهای لازم را در ارتباط با بحران آب داده بودند ولی در حال حاضر همه این تغییرات را به عینه مشاهده می‌کنیم.

هرچند به‌صورت مقطعی شاهد بارش‌هایی هستیم که عمدتاً یکنواخت و مطلوب هستند ولی می‌بینیم که این بارش‌ها حتی نمی‌تواند گوشه‌ای از طبیعت سرسبز مازندران را سیراب کند.

امسال تابستانی خشک همراه با استرس آبی را تجربه کردیم به‌گونه‌ای برخی کشاورزان تجربه‌های تلخی داشتند و همه آنها با شروع بارش‌های پاییزی در مهر ماه این قصه تلخ را فراموش کردند اما با آغاز دومین ماه از فصل پاییز تمام خشکی تابستان برایشان دوباره تداعی شد و می‌دانند تابستان سختی را پیش رو خواهند داشت.

فصل زمستان است ولی طبیعت مازندران بویی از زمستان نبرده است در کوه‌ها و مناطق سردسیر و کوهستانی استان اثری از برف نیست و تمام زمین‌ها خشک هستند؛ دیگر چکمه‌های گلی کشاورزان در این فصل از سال به فراموشی سپرده شده است.

کم‌بارشی از نوع برف مردم به‌ویژه کشاورزان مازندران را نگران و نگران‌تر کرده است و بیم آن دارند چگونه در فصل بهار و تابستان که زمان کشت و کار آنان است بتوانند معاش خود را تأمین کنند.

*کاهش جدی حجم ذخایر آبی در مازندران

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: متوسط بارندگی در سه ماهه نخست سال آبی (مهر تا پایان آذر) 187 میلی‌متر بوده که نسبت به سال گذشته 16 درصد و نسبت به دوره متوسط 14 درصد کاهش یافت.

محمدابراهیم یخکشی ادامه داد: بیشترین کاهش بارندگی در مقایسه با دوره شاخص مربوط به غرب مازندران بوده است.

این مسؤول بیان کرد: آب‌دهی رودخانه‌های مازندران نسبت به سال گذشته 31 درصذ و نسبت به دوره شاخص درازمدت حدود 43 درصد کاهش یافت.

وی با اشاره به اینکه بیشترین کاهش مربوط به رودخانه‌های بخش مرکزی و شرقی مازندران بوده است، اضافه کرد: رودخانه‌های بابل‌رود تا نکارود نسبت به دوره شاخص بین 60 تا 75 درصد کاهش داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران با اعلام اینکه ذخیره آب سدها نیز نسبت به سال گذشته 107 میلیون مترمکعب کمتر است، تصریح کرد: بیشترین کاهش مربوط به سد شهیدرجایی بوده که ذخیره آبی آن نسبت به سال گذشته 60 میلیون مترمکعب کمتر است.

یخکشی به آب‌گیری 43درصدی آب‌بندان‌های مازندران اشاره کرد و گفت: ذخیره آب در آب‌بندان‌های استان به 161 میلیون مترکعب رسیده است.

*کم‌بارشی؛ موضوعی نگران‌کننده

مدیرکل هواشناسی مازندران نیز در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: انتظار ما این بوده پاییز پرباران داشته باشیم اما با کاهش جدی بارش مواجه شدیم.

سیدمحمدرضا رضوی ادامه داد: کم‌بارشی در پاییز در حدی بوده اگر در زمستان بارش نرمال شاهد باشیم بازهم جبران نخواهد کرد.

وی یادآور شد: ذخیره برفی ما بسیار پایین بوده که این موضوع بسیار نگران‌کننده است.

به گزارش فارس، نگرانی از کم‌بارشی و بحث تنش آبی موضوعی بسیاری جدی است که برای استان مازندران که مردم به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم ازطریق کشت آبی برنج ارتزاق می‌کنند نگران‌کننده است و ضرورت مدیریت در مصرف بیش از گذشته احساس می‌شود به‌گونه‌ای که برای همه مردم قابل لمس است./فارس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.