پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

دو عروسک زن ومرد روستاهای اورست و مالخوست  چهاردانگه ثبت ملی می شود

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز: طوبی اصانلو مسئول واحد پژوهش مردم‌شناسی و میراث معنوی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران  گفت: پرونده تشکیل ثبت ملی ۴ عروسک محلی شهر‌های آمل، چهاردانگه، ساری و غرب استان به سازمان میراث فرهنگی کشور ارسال شده است.

وی افزود: این عروسک‌ها سال آینده به عنوان عروسک واره‌های اعتقادی و محلی در فهرست آثار معنوی سازمان میراث فرهنگی ثبت ملی می‌شود.

اصانلو به عروسک چوبی یا عروسک واره تادونه اشاره کرد و گفت: نخستین بار در سال ۸۷ کارشناس میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری مازندران در طی تحقیق میدانی متوجه عروسک‌های دست ساز در میان گالش‌های منطقه آمل شد.

مسئول واحد پژوهش مردم‌شناسی و میراث معنوی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران افزود: عروسک واره تادانه، تنها یادگار دستان هنرمند گالش‌های منطقه چلاو آمل است، افزود: این عروسک دست‌ساز بومی، براساس خاطرات جنگل‌نشینان سخت‌کوش ساخته شده است و به عنوان عروسک اعتقادی و دارویی شناخته می‌شود.

وی با بیان اینکه مردم منطقه آمل از عروسک تادونه برای چشم زخم استفاده می‌کنند، گفت: اسکلت اصلی این عروسک از چوب است و نقش‌های زیبا و ساده، جلوه‌ای خاص به آن بخشیده است که به‌سادگی می‌توان به ذهن و روح بزرگ و هنرپرور سازنده آن پی برد.

وی با بیان اینکه عروسک تادونه از چوب درخت داغ‌داغان ساخته می‌شود، گفت: تا یعنی یک و ظاهراً، چون میوه این درخت یک‌دانه بیشتر ندارد، تادانه نامیده شده است.

مسئول واحد پژوهش مردم‌شناسی و میراث معنوی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران به ثبت دو عروسک زن ومرد منطقه اورست و مالخوست  چهاردانگه و ساری نیز اشاره کرد و گفت: این عروسک‌ها پارچه‌ای است و پرونده این عروسک‌ها برای ثبت ملی به سازمان میراث فرهنگی ارسال شده است.

اصانلو افزود: پرونده عروسک چوبی باران خواهی مردم رامسر نیز با عنوان کترا گلین برای ثبت ملی درمیراث معنوی به سازمان میراث فرهنگی ارسال شده است../ باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.