پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

دعواهای سیاسی نباید سبب از دست رفتن سهمیه منطقه آزاد اقتصادی در مازندران شود

0

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، عبدالله مهاجر دارابی صبح امروز در نشستی خبری با اشاره به اینکه مازندران تا سال 1400 باید به میزان صادرات سالانه سه میلیارد دلار برسد، اظهار داشت: دستیبابی به این هدفگذاری تا موعد مورد نظر در صورت همکاری مسئولان امر شدنی خواهد بود.

وی افزود: میزان صادرات محصولات مازندران در سال گذشته حدود 400 میلیون دلار بوده است که بخش عمده ای از محصولات صادر شده از مازندران از استانهای دیگر بوده که از بنادر مازندران به کشورهای خارجی ترانزیت شده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه باید مشکلات پیش روی صادرات محصولات تولیدی استان گرفته شود، تصریح کرد: در 4 ماهه نخست امسال بالغ بر 14 درصد افزایش صادرات را داشتیم که میزان صادرات 174 میلیون دلار بوده است و توانستیم به سمت اهداف برنامه ششم توسعه نزدیک شدیم.

مهاجر با بیان اینکه بسته سه میلیارد دلاری صادرات در اتاق بازرگانی تهیه و آماده رونمایی است، افزود: امیدواریم بتوانیم با تلاش دست اندرکاران بخش صادرات بتوانیم به شاخص مدنظر در پایان برنامه ششم توسعه برسیم.

وی با اعلام اینکه میزان گواهی مبدا صادر شده در سال جاری بالغ بر 225 میلیون دلار بوده است، گفت: هنوز ایرادی به ارز ثانویه وارد بوده ولی به سمت اصلاح نرخ ارز در حال پیشروی هستیم که باید اجرایی شود.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران با بیان اینکه اکنون بسیاری از کالاها در گمرکات کشور با ارز دولتی دپو شده و باید صاحبان کالایی مابه التفاوت ارز ثانویه را پرداخت تا نسبت به ترخیص کالاها صورت گیرد، افزود: تبعات نابسامانی نرخ ارز را متاسفانه مردم و تولیدکننده دارند پرداخت می‌کنند.

وی با اعلام اینکه اتاق بازرگانی بر خود تکلیف می‌داند تا نسبت به رفع مشکلات صادرکنندگان اقدام کند، تصریح کرد: باید دولت نسبت به رفع اساسی معضل پیش روی تولیدکنندگان اقدام کند.

مهاجر با بیان اینکه یکی از ظرفیت‌های اقتصادی مازندران منطقه آزاد است و قالب استانها از این ظرفیت برخوردار شدند، افزود: همدلی برخی استانهایی که تنها در حد زمین بودند سبب تحقق منطقه آزاد شده ولی در استان مازندران که دارای 340 کیلومتر نوارساحلی و سه بندر بوده هنوز به نتیجه دقیق نرسیدیم.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران با اشاره به اینکه با ظرفیت‌های اقتصادی و طبیعی در این استان مازندران می‌تواند دارای سه منطقه آزاد باشد، گفت: در فرصت کنونی دولت نمی تواند سه نقطه استان را منطقه آزاد قلمداد کند و باید با تدبیر صحیح یک نقطه اثرگذار و دارای شاخصه اقتصادی به عنوان منطقه آزاد شود.

وی با بیان اینکه دعواهای سیاسی نباید سبب از دست رفتن سهمیه منطقه آزاد در مازندران شود، تصریح کرد: ایجاد منطقه آزاد سهمیه شهرستانی نیست و متعلق به استان است.

مهاجر با اشاره به اینکه ظرفیت امیرآباد برای تبدیل شدن به منطقه آزاد بیشتر از سایر مناطق دیگر استان است، افزود: موضوع منطقه آزاد باید کلان استانی دیده شود تا توسعه روزافزون را در استان شاهد باشیم.

در پایان این مراسم به مناسبت روز خبرنگار از خبرنگاران فعال حوزه اتاق بازرگانی مازندران تجلیل شد.

 / ز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.