پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

داستان یک روز کاری دامپزشکان مازندران

0

دکتر مصطفی دانش‌فر، کارشناس مبارزه با بیماری‌های دامی اداره دامپزشکی نوشهر و سعید متاجی، دامپزشک این اداره و مسئول تست سل و بروسلوز یا تب مالت راهی روستای صلاح الدین کلا از توابع این شهرستان شده اند تا گزارش آزمایشهای چند روز گذشته این اداره را به دامداری های منطقه ابلاغ کنند تا آنان که دامشان سالمند، نفس راحتی بکشند و آنان که دامشان مریض است سریعتر فکری بکند تا باقی دامهایشان گرفتار نشوند.

مصطفی دانش‌فر، کارشناس مبارزه با بیماری های دامی اداره دامپزشکی نوشهر در میانه راه به خبرنگار ایسنا می‌گوید: برای قرائت تست سل و انجام واکسن تب مالت که از بیماری های مشترک میان انسان و حیوان است به این روستا می‌رویم. در 72 ساعت گذشته، در این روستا برای تست سل حضور پیدا کردیم و امروز تمامی آنها قرائت می‌شود، تصریح کرد: بر روی دام‌های روستاهای بخش مرکزی نوشهر به دلیل نزدیکی بیشتر به شهر تست بیشتری انجام می‌شود.

کارشناس مبارزه با بیماری های دامی اداره دامپزشکی نوشهر با تاکید بر اینکه دام برای تزریق واکسنی که در بهار و تابستان انجام می‌شود نباید آبستن باشد، تاکید کرد: با تزریق واکسن بروسلوز(تب مالت) این دام ها دیگر آلوده نخواهند شد.

سعید متاجی دامپزشک نوشهری نیز که مسئول تست سل و بروسلوز اداره دامپزشکی نوشهر است گفت: تست سل با دو سرنگ مرغی و گاوی در قسمت بالا و پایین جلد گردن گاو صورت می گیرد و برای اندازه گیری آن باید 72 ساعت زمان گذشته باشد. پس از تست سل، واکسن بروسلوز نیز تزریق می شود.

این دو کارشناس دامپزشکی وارد نخستین دامداری شدند؛ کارشناس بیماری شروع به آماده کردن واکسن ها کرد و پس از پوشیدن لباس مخصوص، از زمان قرائت تست سل و تزریق واکسن ها تصاویری گرفت و سپس به سراغ دامداری‌های دیگر رفت و علاوه بر شنیدن درد دل دامداران به قرائت تست سل و تزریق واکسن پرداخت.

تست‌هایی که خبر از سلامتی می دهد

متاجی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه برای تست سل که بین جلدی است از توبرکولین مرغی و گاوی استفاده می‌شود، اظهار کرد: توبرکولین مرغی در قسمت بالاتر و توبرکولین گاوی در قسمت پایین تر بین جلد گردن استفاده می شود.

وی با اشاره به شیوه این تزریق در ایران یادآور شد: در دامداری‌ها از تست بین جلدی که ازدیاد حساسیت تاخیری ایجاد می کند استفاده می شود و برای اینکار دو سرنگ داریم که یکی قرمز و دیگری آبی است، در یکی “توبرکولین مرغی” و دیگر “گاوی” وجود دارد که بین عضله جلد گردن تزریق می‌شود و بعد از 72 ساعت قرائت صورت می‌گیرد.

متاجی با بیان اینکه برای قرائت تست سل از دستگاهی به نام “کولیس” استفاده می‌شود، تصریح کرد: اگر در قسمت گردن گاو هیچ تورمی وجود نداشت پس تست به طور کل منفی است و در صورتی که تورمی وجود داشت بررسی می شود که تورم بین جلدی از قبل و یا مربوط به بیماری است چرا که در این صورت همراه با التهاب و درد دام همراه می شود.

وی به چگونگی مثبت یا منفی بودن تست پرداخت و گفت: در صورت مشکوک بودن، مجددا از تمام دامداری و نمونه مورد نظر تست سل گرفته می‌شود و اگر به نتیجه قطعی آلودگی دست یابند، دام های آلوده باید به کشتارگاه فرستاده شود تا آلودگی به سایر دام‌ها سرایت نکند.

این دامپزشک با بیان اینکه بروسلوز یک بیماری موجود در دام است که در انسان تب مالت نامیده می‌شود، خاطرنشان کرد: تب مالت در دام علائم خاصی ندارد اما سقط جنین در آنها شایع است، بنابراین اگر دامداری متوجه افزایش سقط جنین در گله خود شد باید با اطلاع به دامپزشکی نسبت به تست تب مالت اقدام کند.

تب مالت در دام علائم واضحی ندارد

متاجی با اشاره به اینکه این بیماری در دام علایم بالینی واضحی ندارد و احتمال درگیری انسانی هم زیاد است چرا که تب مالت از طریق شیر و جگر دام به انسان سرایت می کند، گفت: در صورتی که ماندگاری گوشت و جگر در پروسه کشتار در پیش سردکن حداقل 24 ساعت بگذرد بروسلوز در لاشه از بین می‌رود و قل زدن و جوشیدن شیر به مدت 5 دقیقه نیز کمک کننده است.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا مازندران، شاید در مدت کوتاهی فعالیت این دامپزشکان مورد مطالعه مخاطبان قرار گرفته اما در استانی که منبع تولید گوشت سفید و قرمز کشور محسوب می شود، حضور و زحمات این دامپزشکان بیش از پیش احساس می شود. چقدر لذت بخش است دیدن چهره دامدارانی که متوجه شدند که هیچ یک از دام‌هایشان بیماری ندارد و زحمات‌شان به هدر نمی رود.

گزارش از سپیده پورشعبان، خبرنگار ایسنا 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.