پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

دادستانی در همه ی زمینه ها متولی حقوق عمومی جامعه است

1

دقیقا یازده سال از حمل انبوه زباله های شهر بزرگ ساری به دامان پاک طبیعت چهاردانگه مظلوم و محروم می گذرد.

یازده سال پیش که قرار بود جام جهانی کشتی در ساری برگزار گردد و زباله های رها شده در کوچه و خیابان فرا گرفته بود و مسئولان وقت آبروی خود و مدیریت شان را بخاطر بی مسئولیتی و بی تدبیریشان در خطر می دیدند و آبروی کشور را به خطر انداخته بودند، چاره ای موقت را در حل این معضل استانی پیدا کردند:

«حمل زباله ها به بخش چهاردانگه در فاصله ۱۳۰ کیلومتری شهر ساری»!

اما این چاره اندیشی مقطعی! به راه حلی دائمی برای مسئولان استان تبدیل شد.

مردم محروم چهاردانگه امّا یازده سال است با بزرگواری توأم با مظلومیت صدای فریادشان بگوش کسی نمی رسد.

حقوقدانان و وکلا نقش بسیار مهمی در احقاق حق و پیگیری حقوق مردم در دستگاه قضا بر عهده دارند و لذا برای بررسی موضوع زباله شهرستان ساری و انتقال آن به منطقه چهاردانگه با یک حقوقدان به گفت و گو پرداختیم.

سیدقوام الدین میرعمادی وکیل پایه یک دادگستری است مهمترین دلیلی که با ایشان گفت و گو کردیم این است که ایشان اهل روستای اراء و یک چهاردانگه ای می باشند.

 

چهاردانگه نیوز: جناب آقای میرعمادی برای آشنایی مخاطبان خودتان را مختصرا معرفی نمایید.

بنام خالق ارض و سماوات  بنده سیدقوام الدین میرعمادی عضو کانون وکلای دادگستری مرکز شاغل در تهران از روستای شهید پرور اراء توابع چهاردانگه  بخش کیاسر در خدمت شما هستم.

 

چهاردانگه نیوز: بخش چهاردانگه یازده سال متحمل دپوی زباله ساری است

ایا برای حفظ محیط زیست موارد قانونی وجود دارد؟

قبل از اینکه به سوال شما پاسخ دهم بایستی عرض کنم حفاظت ازمحیط زیست اهمیت ویژه ای در اسلام ونزد ائمه معصومین داشته است وبراساس اموزه دینی هر انسانی تکلیف دارد برای پاسداری از این نعمتهای الهی وهمچنین برای جلوگیری از تهدیدات زیست محیطی دغدغه ای داشته باشد

واما در پاسخ به سوال مطرح شده بایستی عرض کنم بله وجود دارد قانون گذار با تاسی از ایات وکلام معصومین در خصوص حفاظت از محیط زیست قوانینی را  تصویب نموده است  که نمونه های از ان را جهت اطلاع بیان می کنم

 

١-اصل پنجاهم قانون اساسی اشاره  به  محیط زیست دارد و آلودگی  تخریب محیط زیست را ممنوع نموده است.

 

٢-قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست مورخه ۱۳۵۳/۰۳/۲۸ و اصلاحیه ۱۳۷۱/۰۸/۲۴ که حفاظت و بهسازی محیط زیست و ممانعت از هر نوع الودگی زیست محیطی را از وظایف سازمان محیط زیست می داند

 

قانون مدیریت پسماند ها مصوب ۱۳۸۳ یکی از گروه هامدیریت پسماندها سازمان حفاظت محیط زیست می باشد.

 

علاوه بر آن در اجرای بند یک از اصل ١١٠قانون اساسی سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری به سران قوای سه گانه در خصوص محیط زیست که عمده بندهای آن به توسعه شهری و روستایی تاکید دارد که سازمان محیط زیست مکلف و موظف به اجرای سیاست های ابلاغی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی می باشد.

 

چهاردانگه نیوز: با توجه به اینکه متولیان امر در ارتباط با حمل زباله به منطقه چهاردانگه به وظیفه قانونی خود عمل ننموده اند در این زمینه قانون گذار چه تدبیری پیش بینی نموده است؟

 

قانون گذار برای مقابله با تهدیدات زیست محیطی در ماده  ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی برای کسانی که الودگی محیط زیست را فراهم نمودند مجازاتی تا یکسال حبس در نظر گرفته است ولی اعلام شکایت را به عهده سازمان محیط زیست و وزارت بهد اشت و درمان و اموزش پزشکی و سازمان دامپزشکی نهاده است

در طول یازده سال انتقال زباله به منطقه چهاردانگه که به صورت کاملا غیر بهداشتی دفن می شود متاسفانه متولیان امر در انجام وظیفه ی ذاتی و قانونی هیچ نوع عکس العملی از خود نشان نداده اند.

 

چهاردانگه نیوز: از نظر جناب عالی به عنوان یک فرد حقوقدان مردم این منطقه چه طور می توانند احقاق حق کنند؟

 

در این فرض با توجه با اینکه بحث الودگی محیط زیست جزو حقوق عمومی است و هر جا حقوق عمومی تضییع شود دادستانی به عنوان مدعی العموم بایستی با افراد خاطی و قانون شکنان برخورد نماید چون دادستانی در همه ی زمینه ها متولی حقوق عمومی جامعه است .

اما جدای از دادستانی هر یک از فرد جامعه می تواند علیه هر یک از نهاد هایی که به وظیفه ذاتی خود عمل ننموده اند یا مانع ادامه کارالودگی محیط زیست نمی شوند شکایت کنند چون متولی امر عمدا یا سهوا به وظیفه قانونی خود عمل ننموده اند مجرم هستند و افراد زیان دیده از اعمال مجرمانه این نهاد ها آسیب مدنی و جانی دیده باشند می توانند در مرجع قضایی مربوطه اعلام شکایت کنند.

 

چهاردانگه نیوز: آیا در قانون برنامه مدونی برای دفن زباله پیش بینی شده است و شما چه اطلاعی از این وضعیت دارید؟

 

بله وجود دارد بر اساس ایین نامه اجرایی قانون مدیریت پسماندها شهرداری موظف است همه پسماندهای عادی را به صورت تفکیک شده جمع اوری نماید یعنی اینکه در مبدا جدا سازی زباله ها از یک دیگر صورت گیرد در حالی که پیمانکار متصدی حمل زباله نه تنها عمل تفکیک زباله های عادی را انجام نمی دهد بلکه پسماندهای پزشکی و صنعتی و غیره با پسماندهای عادی مخلوط شده و به صورت کاملا غیر بهداشتی در محل دفع زباله تلمبار شده است که مستنداتی در این زمینه وجود دارد .

قانون گذار برای تعیین محلی برای دفع پسماندهای عادی ضوابطی را در نظر گرفته است از جمله در ماده ۱۲ قانون مدیریت پسماند و همچنین ماده ۲۳ ایین نامه اجرایی آمده است در انتخاب محل دفع پسماندهای عادی باید تمامی معیار های زیست محیطی در نظر گرفته شود یعنی اینکه محل دفع زباله نباید بر روی مناطقی که منبع تامین اب منطقه است انتخاب شود و یا محل دفع زباله نباید بالادست مناطق جمعیتی واقع شود که از لحاظ وزش بادهای منطقه ای محل سکونت افراد را تحت تاثیر خود قرار ندهد مضافا به اینکه دفن پسماندهای ویژه بیمارستانی در محل دفن پسماندهای عادی ممنوع می باشد.

 

چهاردانگه نیوز: آیا مسئولان مربوطه در تعیین مکان برای دفع زباله به منطقه چهاردانگه بر اساس ضوابط زیست محیطی انتخاب نموده اند؟

 

قطعا خیر

زیرا انتخاب منطقه چهاردانگه از سوی مسئولین وقت شهرستان به صورت عجولانه و شتاب زده و بدون انجام کار کارشناسی شده و بدون اخذ استعلام از مراجع مربوطه صورت پذیرفته است.

 

چرا که در بحث دفع پسماندهای عادی اولا بایستی بر اساس ضوابط زیست محیطی صورت پذیرد ثانیا بر اساس ماده ۲۵ آیین نامه اجرایی قانون مدیریت پسماند دستگاهای ذیرربط قبل از صدور مجوز دفن زباله ها باید تاییدیه وزارت نیرو در زمینه عدم تاثیر پذیری منابع آبی اخذ را نمایند.

در قضیه محبوث عنه بوضوح معلوم می شود که تمامی اقدامات مسئولین وقت خودسرانه و بدون انجام کار کارشناسی شده و بدون عمل به قانون موضوعه صورت پذیرفته است.

 

چرا که انتقال زباله با فاصله ۱۳۰کیلومتر از مبدا و حمل ان در مسیر جنگلی و توریستی و دفن ان در ارتفاع ۲۰۰۰ متر بالا تر از سطح دریا بیانگراین است که مسئولین مربوطه ای در جا نمایی و تعیین مکان ضوابط زیست محیطی را رعایت ننموده اند.

به طور قطع و یقین نه تنها آب منطقه الوده شده است بلکه هوای انجا هم بلحاظ قرار گرفتن محل دپو زباله در بالا دست روستا تحت تاثیر خود قرار داده است حال معلوم نیست با این اقدام نابخردانه ظلمی را که مسئولین وقت بر مردم صبور و دیندار ولایت مدار چهاردانگه روا داشتند.

چگونه می تواننددر پیشگاه عدل الهی پاسخگو باشند.

 

چهاردانگه نیوز: از دیدگاه شما با توجه به موارد قانونی ایا محیط زیست در ارتباط با دفن غیر بهداشتی زباله در منطقه چهاردانگه اقدامی نموده است یا خیر؟

در این زمینه صرفا محیط زیست متولی امر نمی باشد بلکه سازمان بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و سازمان دامپزشکی به عنوان متولیان امر می باشند چرا که ماده ۱۸ قانون مدیریت پسماند به صراحت مقرر می دارد در شرایطی که آلودگی خطر فوری برای محیط و انسان دارد با اخطار سازمان محیط زیست و وزارت بهداشت در مان و آموزش پزشکی متخلفین و عاملین آلودگی موظفند فورا اقداماتی را که منجر به بروز آلودگی و تخریب محیط زیست می شود متوقف نموده و بلافاصله مبادرت به دفع آلودگی و پاکسازی محیط نمایند در صورت استنکاف مرجع قضایی خارج از نوبت به موضوع رسیدگی و متخلفین را به پرداخت جریمه و دفع  آلودگی و پاکسازی ملزم می نماید که متاسفانه علیرغم مراجعات مکرر اهالی منطقه به مراجع مربوط در طول این مدت یازده سال از زمان حمل زباله به منطقه چهاردانگه عمدا یا سهوا هیچ اقدامی را در این زمینه به عمل نیاورده اند حتی به خودشان زحمت بازدید از محل دفن غیر اصولی و غیر بهداشتی  زباله ها را نداده اند.

 

چهاردانگه نیوز: جناب آقای میرعمادی در پایان اگر مطلبی هست بفرمایید.

جا دارد بنده در پایان سخن خودم را مزین و منور کنم به حدیثی از امام صادق علیه السلام در کتاب تحف العقول که انحضرت می فرماید زندگی جز با سه چیز خوش نمی شود اول هوای پاک دوم اب فراوان و گوارا سوم زمین نرم و سست یعنی اماده زراعت

همانطور که می دانید و می بینید متاسفانه مسئولین شهرستان با بی تدبیری خود مردم منطقه را از بهره مندی این سه نعمت الهی محروم کردند و از طرفی داشتن محیط زیست سالم که مردم بدون دغدغه به زندگی خود ادامه دهند حق عمومی افراد می باشد بنابراین در دفاع از حقوق مردم بر همه ی ما علی الخصوص افراد موثر و تاثیر گذار منطقه ی چهاردانگه که الحمدلله چه در سطح استان و چه در کشور تعداد ان کم نیست تکلیف است که نسبت به این موضوع بی تفاوت نباشیم و نهایت سعی و تلاش خود را بکار گیریم تا بتوانیم با این معضل خانمان سوز مقابله جدی نماییم

حقیربه نوبه خود مکاتباتی پیرامون حل معضل زباله با جناب استاندار و فرماندار محترم و جناب مهندس اقای دامادی داشتم ولی بقول معروف انچه که نرود برسنگ میخ اهنین است.

 

چهاردانگه نیوز: از اینکه وقت خودتان را در اختیار ما قرار دادید از شما بسیار متشکر هستیم

ازاینکه این فرصت را در اختیار بنده قرار داده اید تا این فاجعه ی زیست محیطی برای افکار عمومی تبین گردد متشکرم

1 نظر
  1. azad می گوید

    مصاحبه خوبی بود.
    ولی این ها هیچ کدام مشکل را حل نمی کند.
    جمعیت یا کمپین رفع زباله پس از مرحله شکایت
    می بایست با امام جمعه محترم – شورای شهر کیاسر و به خصوص بخشدار کیاسر صحبت نماید.
    ۱- این درخواست از طریق نامه رسمی و پیوست جمع آوری امضا همراه باشد.
    ۲- فرماندار شهرستان ساری مسئول قانونی دفن زباله غیر علمی است.
    ۳- بر اساس درخواست امضا کنندگان فرماندار می بایست به اتفاق بخشدار کیاسر و اداره محیط زیست با شهردار ساری جلسه گذاشته و ماحصل این جلسه یک صورت جلسه باشد که شهردار ساری خود را ملزم نماید تا تاریخ مشخص زباله سوز را احداث و فرآیند انتقال زباله متوقف گردد.
    ۴- در همین صورت جلسه می بایست در ارتباط با زباله های موجود و انتقال آن به کارخانه زباله سوز و یا تصیفه شیرابه زباله موجود و همچنین ایجاد توری سرپوشیده برای کل عرصه جمع آوری زباله تصمیم گیری شود.
    ۵- چنانچه این فرآیند مطابق صورت جلسه ارائه شده از شهرداری به انجام نرسد همانند شهرستان بابل و یا نقاط دیگر می بایست با حضور مردم از انتقال زباله به پشتکوه جلوگیری گردد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.