پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

خالصانه‌های مازندرانی با برپایی موکب‌های حسینی؛ از دیار علویان تا سرزمین نینوا+فیلم

0

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مازندران، محرم که می‌شود هر کسی به نحوی ارادت‌شان را به سالار شهیدان آقا اباعبدالله الحسین(ع) نشان می‌دهند. از همان کودکی به ما آموختند تا خالصانه‌های خود را به سیدالشهدا(ع) و یارانش به هر نحوی ابراز کنیم از پوشیدن پیراهن سیاه گرفته تا زنجیر در دست قرار گرفتن‌ ما، تعزیه‌خوانی، شبیه‌خوانی و مداحی.

محرمی که حال و هوای وصف‌ناشدنی در جای جای ایران اسلامی به وجود می‌آورد و هر کسی به هر نحوی و طریق مختلفی برای ایجاد این حال و هوا سهیم می‌شوند تا ارادت‌شان را به سومین امام شیعیان حسین بن علی(ع) نشان دهند.

مازندرانی‌ها نیز با فرارسیدن محرم خالصانه‌های خود را با برگزاری کهن‌ آئین‌ها و آداب و رسوم مختلف در اقصی نقاط این خطه سرسبز به سالار شهیدان بیان می‌کنند.

این روزها نیز با گذر از خیابان‌ها و کوچه‌های همه شهرها و روستاهای این استان مرید ائمه اطهار با آذین‌بندی پارچه‌های مشکی و سبز مشاهده می‌شود و مهمتر هر هئیتی تلاش می‌کند تا این آذین‌بندی را بهتر و زیباتر از دیگر هئیت‌ها به اجرا درآورند.

برپایی موکب‌های حسینی با اصطلاح مازندرانی ایستگاه‌های صلواتی یکی دیگر از ارادت‌ها و خالصانه‌ها مردم دیار علویان است که به آقا اباعبدالله الحسین(ع) نشان می‌دهند.

موکب‌های حسینی که به گفته یکی از صاحبان این موکب عشق به سیدالشهدا(ع) و یارانش بیان کرد و گفت: برای ارادت به سالار شهیدان 17 سال به برپایی این موکب پرداخته‌ام که دو سال افتخار این را داشتم تا در اربعین حسینی نیز برای پذیرایی و خدمت‌رسانی به زائران آقا حضور داشته باشم.

برپایی 11 موکب خدمت‌رسانی به زائران حسینی در اربعین

رئیس ستاد مردمی خادمین کربلا مازندران با اشاره به هدف برپایی موکب‌ها بیان کرد: این حرکت اربعین در معنای روایی، سیاسی، فرهنگی و مذهبی مورد بررسی قرار گیرد اهمیت ویژه خود را نشان می‌دهد.

سیدهادی حسینی با بیان اینکه امروز این حرکت در جهان اهمیت مهمی دارد با توجه به اینکه امروز شاهد حضور بیش از 40 میلیون در اربعین حسینی هستیم طبیعتاً جمهوری اسلامی هم نسبت به این حرکت بی‌تفاوت نیست، تصریح کرد: همه موکب‌هایی که از طرف ایران در عراق برپا می‌شود با رویکرد مردمی تکمیل کننده یکی نواقص عراقی دارد.

وی افزود: این موکب‌ها طبق برنامه‌ریزی در نقاط مختلف تقسیم می‌شوند یعنی در راه مسیر زائران نجف، کربلا و خط مرزی مهران، شلمچه، چزابه موکب‌ها برپا می‌شوند.

حسینی با اعلام اینکه موکب‌ها به منظور خدمت‌رسانی و کم کردن مشکلات زائران برپا می‌شود گفت: عمده‌ترین موکب‌ها در مسیر پیاده‌روی زائران نجف و کربلا برپاست.

رئیس ستاد مردمی خادمان کربلا مازندران با بیان اینکه سال گذشته استان مازندران 23 موکب را در نقاط مذکور برپا داشته است، افزود: در برخی از شهرستان‌ها سه الی چهار موکب داشتند که در زمان جمع‌آوری نذورات دچار مشکل شده بودند بنابراین امسال تصمیم‌گیری شد هر شهرستان فقط یک موکب برپا کنند که در مجموع 11 موکب تصمیم‌گیری شد.

وی با اشاره به اینکه اکنون با برنامه‌ریزی برای این موکب‌ها جمع‌آوری نذورات و برگزاری برنامه‌های فرهنگی و مذهبی در نظر گرفته شد، عنوان کرد: در امر زیرسازی و برپایی موکب‌ها در عراق اوایل محرم صورت می‌گیرد و دهه دوم محرم نیز نیروهای فنی و تخصص اعزام می‌شوند.

حسینی برای اسکان و تغذیه زائران را از پنجم صفر عنوان و مطرح کرد: کلیه موکب‌ها در اجرای برپایی باید از ستاد مردمی و عتبات عالیات مجوز بگیرند که دارای شماره ثبت اختصاصی است.

وی خاطرنشان کرد: براساس سیاست‌گذاری این ستاد برپایی موکب‌ها انجام می‌شود و در مازندران این ستاد با حضور مسئولان استانی و موکب‌داران فعالیت دارد که البته این ستاد به لحاظ تعیین بودجه تامین اعتباری ندارد و کمک‌ها از نذورات مردمی و خود صاحبان موکب است.

گزارش و فیلم از کبریا مقدس و مهدی عبدالله‌زاده

 /ح

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.